Avatar billede Wezio Juniormester
14. oktober 2002 - 12:37 Der er 14 kommentarer og
3 løsninger

Er det her lovligt?!

Jaaah, det lyder næsten alt for godt til at være sandt: http://chilliboy.dk/mp3dj/Lej%20Mp3%20Musik.htm

for 482 kr. pr. måned kan man leje denne her harddisk propfyldt med MP3 filer og oven i købet få den opdateret hver måned med de nyeste hits... men... er det lovligt?!?

Jeg kan ikke se hvordan det her skulle kunne være lovligt! Jeg MENER nok at det er lovligt at rippe sin CD´er ind på computeren, men filerne skal slettes igen inden 24 timer, eller?!

Håber på at nogle kan komme lidt lidt respons her :o)
Avatar billede 123maka Nybegynder
14. oktober 2002 - 12:39 #1
Hm... Tror jeg ikke det er...
Avatar billede spike. Nybegynder
14. oktober 2002 - 12:40 #2
At det er lovligt i holland betyder ikke det er her :)
Det er lavet af en hvad? 16 årig knægt? Jeg ville ikke gøre det.
Avatar billede a-torsten Nybegynder
14. oktober 2002 - 12:42 #3
Man kunne forestille sig at det hollandske firma men bestiller ved har købt rettigheder til musikken, og så er det jo lovligt nok...

-Anders
Avatar billede hrboom Nybegynder
14. oktober 2002 - 12:43 #4
heh... tror heller ik lige at det er lovligt...
Avatar billede saison Nybegynder
14. oktober 2002 - 12:44 #5
Jeg kan på ingen måde se at det skulle være lovligt. De penge man skal betale, er jo ikke engang nok til at udlåneren kan betale afgifter for at låne sin musik ud.

Men du kan jo skrive eller ringe til copydan og høre hvad de siger...
Avatar billede ALS Praktikant
14. oktober 2002 - 12:44 #6
Bemærk lige at der ikke står HVILKEN musik der er tale om. Det kunne være gratis musik.

Der står heller ikke "de nyeste hits" men "opdatering af nyt musik".
Der er en væsentlig forskel.
Avatar billede Wezio Juniormester
14. oktober 2002 - 12:45 #7
Hvordan er reglerne i DK vedr. det at rippe en CD´er ind på computeren? Er det overhovedet lovligt, eller?
Avatar billede 123maka Nybegynder
14. oktober 2002 - 12:46 #8
Det er IKKE lovligt
Avatar billede ALS Praktikant
14. oktober 2002 - 12:47 #9
servermann >> Ja, hvis du selv gør det fra en orginal CD.
Det er ulovligt hvis en anden gør det for dig, eller du selv gør det fra en kopi.
Avatar billede Wezio Juniormester
14. oktober 2002 - 12:50 #10
Mail er sendt afsted til Copydan.. vi venter spændt på et svar... :o)
Avatar billede Wezio Juniormester
14. oktober 2002 - 12:51 #11
Hvad nu hvis jeg ripper mine originale CD´ere ned på computeren og går ud og spiller offentligt? Er det så ulovligt? Må rippet musik kun spilles inden for egen husstand, eller?
Avatar billede ALS Praktikant
14. oktober 2002 - 12:53 #12
servermann >> Det med at spille offentligt er noget helt andet. Så skal der betales afgift uanset også hvis det er orginal CDer.
Avatar billede jelzin101 Praktikant
14. oktober 2002 - 12:55 #13
jeg kan så anbefale : http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20010061829-REGL

herunder specielt kap. 2 § 12
Avatar billede Wezio Juniormester
14. oktober 2002 - 12:56 #14
ib-rene-cairo>>> Ja, det ved jeg! Jeg spiller i et mobildiscotek, men det med Koda afgifter er jo arrangørens opgave, at sørge for bliver betalt.. jeg har så på fornemmelsen, at det aldrig bliver betalt!
Avatar billede ALS Praktikant
14. oktober 2002 - 12:56 #15
123maka >> Ud fra de oplysninger der er på siden kan man ikke sige om det er lovlig eller ulovligt.

Som jeg tidligere har nævnt står der ikke hvilken type musik der er tale om. Det kunne godt være gratis musik og demoer.
Der står heller ikke et ord om at man får de nyeste hits, kun at man får nu musik.
Avatar billede olst Nybegynder
15. oktober 2002 - 15:01 #16
Stort set al den musik, der afspilles i radio, afvikles fra harddisk. Også den musik, radiostationen ikke har betalt for, men har fået tilsendt som anmeldereksemplar.

IPod'en er blevet populær blandt DJ's, som ved hjælp af to afspillere kan turnere med hele deres musiksamling og køre deres mix, f.eks. vha. <a href=http://www.nativeinstruments.de/index.php?traktormixer_us>Tractor</a>.

Så offentlig fremførelse af digitalkopieret musik praktiseres altså. Det afgørende er tilsyneladende at der betales Koda, og der er jeg ikke enig i betragtningen om, at der ikke afregnes. Det er mit indtryk, at Koda er meget nøjeregnende, selv med jukeboks og musiktapet på de mere ydmyge værtshuse.
Avatar billede Wezio Juniormester
16. oktober 2002 - 17:29 #17
Oki takker.. lukker :D