Avatar billede mm12010 Nybegynder
13. oktober 2002 - 15:51 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

SQL-forespørgsel uden første række

Hvordan laver man SQL-forespørgsel hvor den første række i tabellen ikke bliver taget med?
Avatar billede medions Nybegynder
13. oktober 2002 - 15:55 #1
strSQL = "SELECT * FROM tabel"
Set objRs = objConn.Execute(strSQL)

While Not objRs.EOF
  Response.Write(objRs(1))
objRs.MoveNext
Wend

-Rækker i en tabel er opdelt i et Array, så den første række starter med 0 ;o)

//>Rune
Avatar billede medions Nybegynder
13. oktober 2002 - 15:56 #2
Hmm med mindre du mener rækker -vandret.. For så skal du gøre sådan her:

strSQL = "SELECT * FROM tabel WHERE [ID] > 1"
Set objRs = objConn.Execute(strSQL)

det kræver jo så dog at du har Autonumerring på kolonnen ID!

//>Rune
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
13. oktober 2002 - 15:57 #3
Mon ikke det er en søjle du mener, Rune. Hvilken database bruger du?
Avatar billede medions Nybegynder
13. oktober 2002 - 15:58 #4
*G* Jov Erik ;o)

//>Rune
Avatar billede mm12010 Nybegynder
13. oktober 2002 - 16:05 #5
hmm... jeg har vist ikke formuleret mig ordenligt :o)

jeg er ved at lave noget forum-agtigt noget, og skal i den forbindelse kunne formatere den første(vandrette) række i mit ResultSet, anderledes end resten.

Jeg bruger en Alm. MS Access DB

topic = Request.Querystring("topic");

rs = conn.Execute("SELECT * FROM forum WHERE emne = '"+topic+"' ORDER BY ID");

%>

<table width="500" border="1">

<%
Response.write("<tr><td><strong>"+rs.Fields("emne")+"</strong></td><td><strong>Oprettet "+rs.Fields("dato")+"</strong></td><td><strong>af "+rs.Fields("bruger")+"</strong></td></tr><tr><td colspan=\"3\">"+rs.Fields("tekst")+"</td></tr>");
while (!rs.EOF){
    Response.write("<tr><td>Svar</td><td>fra: "+rs.Fields("bruger")+"</td><td>"+rs.Fields("dato")+"</td><tr><td colspan=\"3\">"+rs.Fields("tekst")+"</td></tr>");
    rs.MoveNext();
}
conn.Close();
%>

Det er i den nederste Response.write sætning at den første række ikke skal tages med...
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
13. oktober 2002 - 16:25 #6
Nå, Access. Jamen kan du ikke bare tælle rækkerne, og så springe den
første række over.

a=0
while ...
  a=a+1
  if a>1 then
    response.write
  end if
...osv
Avatar billede kebab Nybegynder
13. oktober 2002 - 16:29 #7
bare lav movenext inden while løkken..
rs.MoveNext();
while (!rs.EOF){
    Response.write("<tr><td>Svar</td><td>fra: "+rs.Fields("bruger")+"</td><td>"+rs.Fields("dato")+"</td><tr><td colspan=\"3\">"+rs.Fields("tekst")+"</td></tr>");
    rs.MoveNext();
}
Avatar billede mm12010 Nybegynder
13. oktober 2002 - 16:38 #8
>>kebab
mange tak!
smid svar og grib point :o)
Avatar billede kebab Nybegynder
13. oktober 2002 - 16:58 #9
bare lav movenext inden while løkken..
rs.MoveNext();
while (!rs.EOF){
    Response.write("<tr><td>Svar</td><td>fra: "+rs.Fields("bruger")+"</td><td>"+rs.Fields("dato")+"</td><tr><td colspan=\"3\">"+rs.Fields("tekst")+"</td></tr>");
    rs.MoveNext();
}
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
13. oktober 2002 - 17:28 #10
Bruger du kebabs løsning får du kørefejl i de tilfælde
hvor der ingen rækker er.
Avatar billede kebab Nybegynder
13. oktober 2002 - 17:48 #11
hehe, tænkte på at nævne det, men jeg kan ikke asp syntaks :( men det er bare at smide en if rundt om test på rs.EOF...