Avatar billede busch-jensen Nybegynder
13. oktober 2002 - 10:43 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Problemer efter installation af Windows NT 4.0

Computeren indeholder bl.a. en 80 GB harddisk, som er partitioneret i 4 dele. Hidtil har der været installeret Windows 98, Windows 2000 samt Windows 2000 Server på computeren - og denne ene harddisk. Ingen problemer.

Så forsøgte jeg at installere Win NT på en nyoprettet partition på 1.8 GB (i starten af drevet). Installerede Windows NT, og rebootede. Nu ville den kun finde NT ved bootmenu'en - fair nok. Fra NT satte jeg så den gamle partition med den gamle bootmenu aktiv. Og ved boot kommer den gamle menu frem, men ingen af systemerne vil starte.

Skyldes dette, at partitionerne er blevet "skubbet", og at jeg med andre ord, skal prøve, at flytte den lille NT partition til slutningen af drevet, så den ikke genere de andre partitioner?

I såfald ville jeg flytte harddisken over i en anden pc (som slave) og derved flytte den nye NT partition til slutningen af drevet.

Nogle kommentarer eller gode ideer til, hvordan de tre gamle installationer kan bringes til at virke igen?

Busch-Jensen
Avatar billede mr.athlon Nybegynder
13. oktober 2002 - 17:38 #1
Hejsa.......

Som jeg ser det, så er der kun een måde at få dette til at virke på.

Lige nu kan din boot.ini-fil i WinNT godt "se" de andre partitioner, men har ingen yderligere oplysninger om hvad den skal gøre med disse partitioner og OS. Grunden til dette, er som du selv siger, at din WinNT partition er oprettet på starten af drevet, og dvs. at du har flyttet på MasterBootRecord'en......:-)

Med lidt is i maven, ville jeg prøve en fdisk /mbr således at din MasterBootRecord bliver fdisk'et, og derved kunne boote op i alle OS igen. Jeg er ikke sikker på at dette vil virke, så det kræver is i maven fra din side.

En anden ting du kan gøre, er at installere de forskellige OS igen, på forskellige partitioner, så burde det virke igen. Du får jo altid, under installationer, en mulighed for definere hvilken drev og mappe installationen skal lægges, og så lang tid alle OS bliver installeret på samme sprog som den oprindelige, så slettes der intet.
Det er lidt tidskrævende, men jeg tror personligt, at jeg ville gøre det på denne selv....:-)

Good luck

Mr.Athlon
Avatar billede busch-jensen Nybegynder
13. oktober 2002 - 21:54 #2
Mange tak... Jeg har en del ting installeret i de forskellige OS'er (undtagen Win NT)... så jeg ville meget nødig slette hele installationen. Men du har nok ret i.... at det nok skal gå. Fdisk.. hmmm. Nej, jeg tror, at jeg prøver at reinstallere de andre os'er fra NT. Vender tilbage, når der er nyt. Rækkefølgen af os'er må så være: Win98, Win NT, Windows 2000 pro, Windows 2000 Server... Eller?
Avatar billede mamosh Nybegynder
14. oktober 2002 - 00:22 #3
altid husk når du skal installere flere OS, især server. At windows 2000 vil går ind og råder i din opsætning hvis den finder en Win NT(2000 server er jo nyere end NT). Hvis du vil have en stabil system, så installere nt first og 2000 server bagefter. du kan går ind manuelt og laver lidt om på *.ini filerne, men 2000 server laver om på mange andre ting som vi ikke rigtigt ved om. Hvis du installere dem i det rigtigt rækkefølge vil det køre fint ellers...... for nu afinstallere nt og ser om det hjælper med at rede dine data.

    Held og lykke
      Mamosh
Avatar billede karsten_madsen Juniormester
14. oktober 2002 - 10:12 #4
Din nye (NT) NTloader kan ikke se dine W2K partitioner, da NT bruger NTFSv4 og W2K bruger NTFSv5.

Installer en W2K igen og du kan nu se det hele.
Avatar billede busch-jensen Nybegynder
18. januar 2003 - 16:42 #5
Nå... Nu har jeg midlertidigt lagt NT projektet på hylden. Enden på historien blev, at jeg slettede den nye partition, og flyttede de andre "bagud" igen. Istedet prøver jeg nok igen, men når det sker bliver NT installeret på sin egen harddisk.