Avatar billede asdf12 Nybegynder
11. oktober 2002 - 20:45 Der er 11 kommentarer og
3 løsninger

2000+ = 60 grader!?

Jeg har lige købt en AMD XP 2000+, og jeg har sat min gamle køler på der er en Global Win WBK58-II, der står på deres hjemmeside at den kan klare at køle en 2100+, så jeg forstår ikke hvorfor den bliver så varm! (60 grader, ved normalt brug af Internettet).
Er det bare mig der synes den bliver for varm, eller kan de godt køre med så høje temp.?
Linket til min køler er her: (http://www.globalwin.com.tw/new-product/wbk58-II.html)
Avatar billede wern82 Nybegynder
11. oktober 2002 - 20:52 #1
de kan godt holde til at køre med de temperaturer, jeg mener at max temp. er 94°C, men det er klart at det er bedst at holde den længere nede for den har ikke specielt godt af at være så varm.
Avatar billede wern82 Nybegynder
11. oktober 2002 - 20:54 #2
da slet ikke når den ikke yder mere, så vil jeg nok anbefale dig at investere i en bedre køler. Især når du begynder at presse den mere og skal have ydelsen højere op.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
11. oktober 2002 - 20:55 #3
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/02/08/02/0313697

"Mange AMD-ejere synes også unødigt bekymrede over ofte høje cpu-temperaturer. Dette er der dog absolut ingen grund til at være, medmindre ustabilitet forekommer. Athlon XP cpu'er kan sagtens fungere upåklageligt ved temperaturer på mellem 70 og 85 grader. Dette har vi testet i fuldstændig tillukket kabinet, hvor 26 dBA 2600rpm Pabstblæseren på Alpha 8045T via Zalman Fanmate var kørt hele ned på ca. 1000rpm (over flere måneder). Cpu'en (Athlon XP 1800+) nåede ofte op i nærheden af 80 grader i krævende 3D-spil, men PC'en var fuldstændig stabil (Asus A7V333 KT333 bundkort). Athlon XP cpu'er er designet til at kunne klare op til max. 90-95 grader, mens P4 kan klare op til ca. 70 grader. Derfor skal Athlon XP ikke sammenlignes med Intel cpu'er, og cputemperaturer på under ca. 80 grader bør ikke være årsag til bekymring, såfremt PC'en er stabil."
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
11. oktober 2002 - 20:59 #4
60" er da noget når man sammenligner med vores xp1900+ den ligger på 41" efter 5 timers brug og kabinet temp på 36"
Avatar billede whatever Nybegynder
11. oktober 2002 - 21:12 #5
clausmeyer > Hvilken køler/blæser benytter du? Og hvormange blæsere har du i kabinettet?
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
11. oktober 2002 - 21:13 #6
cpu køleren er en thermaltake volcano 7
1 blæser bagi kabinettet
chieftech midi kabinet med støj isolering måtter monteret
Avatar billede asdf12 Nybegynder
11. oktober 2002 - 22:05 #7
Jeg har lige spillet Max Payne i en halv time, med maximum detaljer og opløsning, så genstartede jeg og tjekede temp. i BIOS, den var på 72 grader!!! Er det for meget?
Avatar billede polle_vendsyssel Nybegynder
11. oktober 2002 - 22:10 #8
Da det er en rimelig lydløs køler, så mener jeg ikke det er for meget.. Alt under 75 er fint...

Er det med lukket side?
Avatar billede jefa Nybegynder
11. oktober 2002 - 22:13 #9
har en XP 2000 og temp der ligger på ca. 60 grader. Kører fint.
Avatar billede polle_vendsyssel Nybegynder
11. oktober 2002 - 22:15 #10
min 1800+ ligger med lukket side på små 60 grader under spil... og det er med std køleren.. Prøver imorgen med den nye MIST Silent Twin :-)
Avatar billede jefa Nybegynder
11. oktober 2002 - 22:37 #11
thermaltake volcano 7 køler godt, men vejer et ondt ord. Den kommer uden mulighed for at bolte den fast til bundkortet.

Jeg bruger en http://www.proconsult.dk/katalog/komp/komp-cpu/cpu-cool/cool-ttc-d5tb-tc.html og den virker fint.
Avatar billede funkystuff Nybegynder
11. oktober 2002 - 23:14 #12
Det lyder af meget. Kontrollér at køleren er monteret rigtigt.
Jeg har lige installeret ny køler, men fik (pga. manglende erfaring) brugt for meget kølepasta. Før lå temperaturen på omkring 60 grader. Så monterede jeg den igen, med et MEGET lille lag siliconepasta, og nu er temperaturen under 50.
Avatar billede starknight.dk Nybegynder
12. oktober 2002 - 12:00 #13
Jeg har en XP2000+ og havde også den enormt høje varme så jeg prøvede desperat at få den til at blive koldere og der stødte jeg faktisk på et sjovt lille program der hedder Vcool som du kan hente fra http://www.starknight.dk/filer/vcool_18b9.zip
når jeg slet ikke bruger min pc ser det faktisk ud som om det er vandkøling, men det er kun en Volcano7+. til andre der også har en meget varm cpu kan jeg varmt anbefale dette program. jeg fik min helt ned på 16 celsius som i kan se et billede af her: http://www.starknight.dk/billeder/cpu-temp.bmp

ved almindeligt brug ligger min cpu på 26~30 celsius og de 16 er så når den slet ikke laver noget.

håber det info hjælper lidt på varmen :)

Starknight.dk!
Avatar billede asdf12 Nybegynder
17. januar 2003 - 20:26 #14
tak for svar