Avatar billede oldenburg Nybegynder
11. oktober 2002 - 11:31 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af mailserver??

Jeg håber I kan hjælpe med følgende...

Jeg har en kunde der til i mandags havde 3 velfungerende klient-pc´ere og en server, bundet sammen i et LAN.
Serveren fungerer bl.a. som mailserver.
På serveren, der kører Nt4.0, er installeret et eller andet tysk mail-adm-program ved navn JANA ( jeg tror det er deres tyske tekniker der har lavet det dengang det blev sat op)
Klienterne der kører hhv. Nt4.0 og win98 skal således hente posten fra den lokale server.

Problemet for kunden er, at de ikke kan hente mails der ligger på Tele DK´s server, men de kan godt sende post både internt og ud af huset.

Jeg har brug for nogle gode råd til problemløsningen, alternativt et forslag til hvilket program jeg kan installere på deres server - til at sende/modtage mails.

Håber på nogle rigtig fornuftige forslag!
Besvarelse venligst inden mandag...
Avatar billede bufferzone Praktikant
11. oktober 2002 - 12:17 #1
Jeg kender ikke mailserveren, hvis den er noget værd, kan den givet indstilles til at hente mails hos TDC. Hvis du ikke kan finde dokumentationen til dette, vil jeg foreslå at du opsætter klienterne til at hente mails både fra den interne server og fra internettet (TDC). Dette bør du kunne med outlook.

Alternative kan du skifte mailserver til exchange, den kan hente fra ekstern server
Avatar billede hub Nybegynder
11. oktober 2002 - 12:27 #2
Prøv at søge efter logfiler fra denne server. Noget kunne tyde på at der er sket en programfejl, muligvis et autorisationsproblem. Et gratis alternativ til Exchange, kunne være Mercury Mail Transport System fra www.pmail.com . Dette program er gratis, yderst stabilt, meget let at sætte op og og kan håndtere mange klienter.
Avatar billede oldenburg Nybegynder
11. oktober 2002 - 13:50 #3
Til Bufferzone :
Har du en idé om hvad exchange koster, og kan den køre på en winNT der ikke er fast opkoblet men ringer op med et eller andet interval ?
Jeg kan selvfølgelig selv søge efter en pris ;0)

Til Hub :
Jeg kunne godt forestille mig at prøve dette alternativ hvis ikke der umiddelbart kommer en række rigtig gode forslag til løsning af problemet.
Et eller andet sted synes jeg det er lidt luksus at skifte program frem for at løse problemet ;0)
Avatar billede hub Nybegynder
11. oktober 2002 - 14:09 #4
>oldenburg, enig og jeg foreslog også at du skulle kigge efter nogle logfiler (i området pop3 server og pop3 klient) på "Jana" som jeg heller ikke kender-måske kan du finde noget om det på nettet..
Avatar billede bufferzone Praktikant
11. oktober 2002 - 23:10 #5
Ja det kan den sagtens, og den kan selv styre intervallerne. Du skal kikke på version 5.5 hvis den skal køre på en NT 4.0. Exchange 2000 kan vist godt installeres oven på en NT 4.0, men du kan ikke udnytte alle faciliteter omkring activ directory, så hvorfor betale det mere for noget du ikke kan bruge alligevel
Avatar billede netspec Nybegynder
12. oktober 2002 - 00:14 #6
-->Oldenburg

Fejlfinding i.f.m. dit problem. Tja, klienterne kan modtage/sende intern mail, så kommunikationen internt på netværket virker (til/fra serveren og klienterne), så det er ikke der fejlen ligger. Ergo må fejlen ligge fra mailserveren og ud.

1. Er der sket nogle ændringer på netværket/Internetforbindelsen i den seneste tid?

2. Er der blevet lavet nogle ændringer på serveren?

3. Kan serveren pinge en IP adresse og få svar? Prøv at pinge 207.46.28.136. Prøv herefter at pinge f.eks. www.msn.dk. Blvier www.msn.dk opløst til en IP adresse og får du svar fra begge ping? Prøv evt. også at pinge virksomhedens mailserver for at se om IP adressen opløses (f.eks. ping mail.virksomhedsnavn.dk). Hvis du gør så er din forbindelse ud af huset i orden. Hvis ikke du får svar fra nogle af ovenstående eller domainnavnene ikke opløses, prøv at pinge din gateway (altså lav en ping til indersiden af virksomhedens router/firewall. Du kan få gateway'ens adresse ved at gå ud i en dos prompt på serveren og skrive ipconfig). Hvis noget af ovenstående fejler skriv lige tilbage så jeg kan råde dig med hvor fejlen kunne ligge.

4. Er der nogle logs på din server (normalt opretter mailserver programmer en log eller skriver direkte til Event Loggen. Er der evt. nogle fejl i.f.m. brugernavn/password.

5. Opretter deres mailprogram nogle service på serveren? Hvis det opretter flere service kunne en/flere af disse evt. være stoppet. Skulle dette være tilfælde skal disse startes igen. (Nogle af servicene kører helt sikkert da intern mail virker, men en evt. POP3 connector el. lign. kunne være stoppet).

6. Hvis du ikke kommer videre med ovenstående, har I så prøvet at slukke for serveren, lade den være slukket i 10 sekunder og så starte den op igen. Virker den så?

Mht. mail program:
Der findes flere udemærkede mail programmer som enten er gratis eller billige. Personligt ville jeg dog gå efter Exchange 2000. Det er dog et lidt dyrere program men jeg synes det er meget godt. (Hvis Exchange vælges ville jeg helt sikkert købe Exch 2000 og ikke 5.5. For det første kan Exchange 5.5 faktisk ikke købes længere og desuden hvis de engang ograderer til Windows 2000 så har de jo allerede en Exchange 2000 (den har ingen problemer med at køre på en NT4.0). Men du skal dog være opmærksom på at en Exchange 2000 ikke er helt billig men et meget godt program.

Håber du kunne bruge noget af ovenstående. Skriv gerne tilbage med nogle flere oplysninger/spørgsmål.

Mvh
Jan
Avatar billede oldenburg Nybegynder
12. oktober 2002 - 01:03 #7
->Bufferzone.
Jeg kan godt lide dit synspunkt om at holde omkostningerne nede - jeg vil lade det være op til kunden hvad han vil ofre - men hellere sælge tid end software ;0) Kunne man sætte en server op til at køre på et gratis program er det jo herligt, til gengæld skal man nok regne med at bruge det længere på selve konfigurationen.

-->Netspec
Tak for din meget flotte beskrivelse af mulighederne for fejlsøjning/løsning.
Jeg vil lige give en tilbagemelding...

Jeg er enig i at fejlen må ligge på mailserveren. Intern mail fungerer - der kan sendes mail ud af huset fra alle klienter - der kan bare ikke modtages. Når man kigger i webmailen er der kommet post, men den hentes ikke ned på serveren - eller også hentes posten uden at blive distribueret ud til klienterne.
1.
Der er efter sigende ikke foretaget ændringer der burde påvirke netværket.

2.
Nej der er ikke foretaget ændringer på serveren.

3.
Serveren kan fint komme på internettet, jeg vil udføre de foreslåede tests mandag.

4.
Jeg har set på de logs der er i mailprogrammet - er dog ikke faldet over noget unormalt - det bliver grundigere testet mandag ;0)
Brugernavne og passwords har jeg personligt sat op efter dokumentation fra udbyder - klientpc´erne er også sat korrekt op og der kan sendes ud af huset. Måske alligevel et grundigere check værd.

5.
Har kigget på de forskellige services men kan ikke identificere hvilke af dem der konkret handler om mailprogrammet. Har prøvet at starte et par stykker manuelt...

6.
Nej jeg har blot haft genstartet serveren - hvad er forskellen?

Som det fremgår af min besvarelse er det først muligt at blive mere konkret på mandag - der venter kunden i øvrigt at hans problem er løst.
Jeg bliver nok nødt til at beslutte om jeg skal sætte et nyt mailprogram op eller om jeg vil forsøge at løse problemet med det eksisterende ud fra de muligheder du/I har stillet op.

Mvh
Carsten
Avatar billede netspec Nybegynder
12. oktober 2002 - 14:44 #8
Hej Carsten

Ad.1+2: OK

Ad.3: Hvis du både kan sende/modtage intern mail SAMT sende mail, så er det nok ikke her fejlen ligger. Du kan dog for at verificere dette lige prøve at "ping www.msn.dk" og "ping mail.firmanavn.dk" for at være sikker på at IP adresserne opløses.

Ad.4: Ja prøv lige at se alle log igennem. Både Event Log samt alle .log filer i JANA installationsbiblioteket (se efter bl.a. smtp.log og smtp_prot.log). Jeg kunne godt forestille mig at fejlen var noget med brugernavn/password. Hvis ingen ændringer er foretaget på dit system og alt andet virker normalt, skulle man tro det har noget at gøre med brugernavn/password. Disse bruge nemlig hellere ikke ved afsendelse af mail men kun ved modtagelse.

Ad.5: OK

Ad.6: Når jeg fejlfinder på en server og en genstart er nødvendig, så slukker jeg altid for den og ikke genstarter. Ved en genstart kan man ikke være sikker på at alle data slettes fra RAM. Jeg har prøvet at genstarte en server hvor fejlen stadig var der, men var forsvundet efter at serveren blev slukket i 10-15 sekunder. Så nu har jeg gjort det til en vane at gøre sådan. Jeg tror dog ikke dette afhjælper fejlen men det ville da være dumt ikke at prøve...hvis nu :o)

Hvis brugerne nu tidligere har været tilfredse med JANA, så synes jeg da du skal prøve at afhjælpe fejlen i stedet for at installere nyt mail-program (det kan jo også tage et stykke tid at sætte sig ind i et nyt system samt at sætte det op). Det er jo også mere professionelt at finde og afhjæpe et problem end blot at geninstallere :D.

Lad høre nærmere efter mandag :o)

Mvh
Jan
Avatar billede netspec Nybegynder
12. oktober 2002 - 14:45 #9
Forresten prøv evt. http://www.janaforum.de/. Det er både på tysk/engelsk (den tyske er dog den bedste hvis du kan forstå dette :o) ).
Avatar billede oldenburg Nybegynder
23. februar 2003 - 19:29 #10
Det viste sig at være en virus der var på spil...
Jeg vil godt undskylde den sene accept og takke mange gange for hjælpen!

Points til netspec
Avatar billede netspec Nybegynder
25. februar 2003 - 23:54 #11
Mange tak.

Det var da så lidt....håber jeg kan hjælpe en anden gang :o)

Mange venlige hilsner
netspec