Avatar billede p2 Nybegynder
11. oktober 2002 - 02:17 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

SCSI drev??

Hej.

Jeg har aldriv fattet hvad SCSI er, og hvad der gør det så dyrt og attraktivt (?)

Jeg har desværre ingen points :-(
Avatar billede brandrup Nybegynder
11. oktober 2002 - 02:34 #1
Det er hurtigt
Avatar billede jimse Nybegynder
11. oktober 2002 - 07:14 #2
Og så kan du sætte mange flere enheder til. Normalt kan du sætte 4 "diske" til dit system, men med scsi kan du sætte mange flere på.
Avatar billede kraka Nybegynder
11. oktober 2002 - 09:57 #3
f.eks 45 diske på en controller. Disse diske skal heller ikke dele bussens hastighed som ved IDE. Så man kommer op på at få en meget bedre dataoverførsel når der er mange diske, så derfor er det ikke dyrt. Noget er kun dyrt hvis det ikke er pengene værd. Almindelige brugere har normalt ikke brug for SCSI.
Avatar billede slyngel Nybegynder
11. oktober 2002 - 13:56 #4
Hej

SCSI har utrolig mange fordele...
For det første er SCSI selvstændigt, set på den måde at SCSI-controlleren selv behandler al data, og derfor ikke belaster CPU'en specielt meget. (kan overføre data mellem tilsluttet SCSI udstyr - harddiske, cdrom drev osv. uden at igennem processoren)
En anden fordel er at man med SCSI diske kan køre i forskellige modes  - Blandt andet Raid 0,1 og 5 (Striping, Mirrowing og en kombination). Det skal dog lige nævnes at disse funktioner er så småt blevet introduceret for IDE markedet med IDE Raid controllere.
En tredje ting som kan nævnes er SCSI diskens tilgangstid og overførselshastighed. På normale IDE harddiske taler man normalt om ca. 12 ms for nogle af markedets hurtigste, hvor man om SCSI diske taler om helt ned til 3,6 ms. Hvad angår overførsel, kan f.eks. en Seagate Cheetah 15000 rpm overføre ca. 75 mb i sekundet, hvilket er en del i forhold til normale IDE harddiske som roterer med 7200 rpm og kan overføre ca 40-45 mb.

Håber mit svar kan bruges, du/I er velkommen til at spørge nærmere hvis du gerne vil have noget bestemt uddybet.