Avatar billede p2 Nybegynder
11. oktober 2002 - 00:40 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Formatering

Hej.

Jeg har Windows XP og Mandrake Linux, men Linux er fucket up, og Partition Magic kan ikke starte pga. en fejl.

Hvis jeg kører Windows installation (opstart fra CD), vil jeg den så slette partitioner og det hele, så jeg kan starte på en frisk?
Avatar billede brandrup Nybegynder
11. oktober 2002 - 00:43 #1
Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener, men du kan slette partitioner med fdsik og derefter formatere dem igen og derefter installere hvad du kunne tænke dig.
Avatar billede human Nybegynder
11. oktober 2002 - 00:43 #2
Nej det vil den ikke, du kan vælge hvilket drev du vil installere dit windows på inden du installerer. Bare smæk CD'en i, så vil du se det er ret nemt.

Sådan er det i hvert fald hvis du gør det fra DOS. Ved ikke hvis du gør det fra windows.

// Human
Avatar billede p2 Nybegynder
11. oktober 2002 - 00:45 #3
Hvordan sletter jeg så min Linux partition? Jeg kan jo ikke gå i DOS fordi jeg har XP - skal jeg have en bootdisk?
Avatar billede brandrup Nybegynder
11. oktober 2002 - 01:00 #4
fdisk
Avatar billede brandrup Nybegynder
11. oktober 2002 - 01:02 #5
fra en boot dsk
Avatar billede p2 Nybegynder
11. oktober 2002 - 01:08 #6
Ok! Nu har jeg kørt fdisk med en bootdisk. Og derefter fdisk /mbr så lilo ikke starter op ved opstart.

Problemet er at nu mangler jeg 20 GB på C-drevet... hvordan får jeg dem tilbage? Linux partitionen er jo slettet, så det burde jo egentlig komme tilbage, ikke?
Avatar billede brandrup Nybegynder
11. oktober 2002 - 01:14 #7
SLet alle partitionerne i fdisk og opret de du gerne vil have igen, derefter skal du formatere
Avatar billede p2 Nybegynder
11. oktober 2002 - 01:17 #8
Så jeg kan ikke få pladsen tilbage, og beholde Windows uden at formatere?
Avatar billede brandrup Nybegynder
11. oktober 2002 - 01:29 #9
Jeg havde ikke helt forståe at du ville beholde din windows partition. Det er muligt, men ikke helt let. Det næmeste vil sikkert være Partition Magic, det kan installeres under XP, desværre er programmet ikke helt billingt. Der findes også en række andre programmer hvor du kan rode med hd og ændre på tables, men så bliver det svært (i hvert fald for mig) hvis du har mulighed for så tag en back up af windows.

I fdisk kan man også slette enkelte partitioner og omformatere dem.
Avatar billede p2 Nybegynder
11. oktober 2002 - 01:32 #10
Jeg har PArtition Magic - det fulgte med mit motherboard - jeg prøver :-)
Avatar billede brandrup Nybegynder
11. oktober 2002 - 01:39 #11
Held og lykke
Avatar billede p2 Nybegynder
11. oktober 2002 - 01:47 #12
Det virkede :-) !! Tak skal du have :-)
Avatar billede p2 Nybegynder
11. oktober 2002 - 01:47 #13
og undskyld de få point :-/ Jeg har desværre ikke flere!
Avatar billede brandrup Nybegynder
11. oktober 2002 - 01:54 #14
JEg er glad for det lykkedes. Du ska ikke bekymre dig om point, jeg skal alligevel ikke bruge dem til noget (tror jeg)  :)