Avatar billede lademan Novice
10. oktober 2002 - 15:45 Der er 1 kommentar og
3 løsninger

Er elektroniske fakturaer lovlige?

Jeg har et spørgsmål:

Er fakturaer sendt via email lovlige, sålænge man overholder de nødvendige formalia?

Tak for hjælpen
Avatar billede lademan Novice
10. oktober 2002 - 15:56 #1
slår lige emailfunktion fra
Avatar billede lundsfryd Nybegynder
10. oktober 2002 - 17:45 #2
Ja, det er de.
Avatar billede trumf Nybegynder
11. oktober 2002 - 11:54 #3
Både ja og nej. En mail kan kun regnes for at være et gyldigt dokument, hvis det kan bevises at modtageren har fået mailen og at den er modtaget inden for rimelig tid, dvs. at, modtageren læser sin mail regelmæssigt.

Så hvis du spørger mig, så kan det bedst betale sig i det lange løb, at bruge de par kroner til at sende et brev.
Tænk bare hvad en sag kan koste i omkostninger.

Du kan heller ikke få f.eks. e-mærket eller blive godkendt af forbrugerstyrelsen som forretning, hvis du ikke sender en faktura pr. brev.

MEN altså rent lovmæssigt, så er det tilladt, hvis ovenstående betingelser er opfyldt.

Nu ser jeg lige at du i overskriften skriver elektroniske og i beskrivelsen mail og der er jo en forskel.
mit første svar går på mail, men hvis det f.eks. drejer sig EDI så er det noget helt andet, for så er ovenstående betingelser opfyldt (sådan er teknologien)

Håber du kan bruge dette til noget :-)

TRUMF
C online
Avatar billede ALS Praktikant
14. oktober 2002 - 12:13 #4
Jeg tvivler stærkt på at de overholder bogføringslovens krav til et bilag.
Som modtager kan jeg f.eks. ændre faktura-nummer og forhøje det beløb der er købt for. Der er frit slag for snyd.

Min revisor vil ikke godtage dem.