Avatar billede zahi Nybegynder
10. oktober 2002 - 14:44 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

DOS i stedet for Windows 95

Hej!
Jeg har en maskine som i dag kører Windows 95. Mem den skal fremover køre kun DOS. Kan man bare formatere harddisken og installere DOS bagefter ?
Hvis det er muligt hvor svært er det at installere kun DOS ?
En ting mere. Det er en maskine som skal være på netværket. Hvad så med Netkortet, kan man finde drivere til DOS ?
Avatar billede abpdk Nybegynder
10. oktober 2002 - 14:47 #1
Du kan sagtens formatere og installerer dos, det er temmelig nemt. Med kensyn til netværket, kommer der sikkert an på hvilket netkort du har, og om der findes drivere dertil. Men generelt set er det muligt.
Avatar billede zahi Nybegynder
10. oktober 2002 - 14:56 #2
Insallerer man DOS ligesom Windows ?
Jeg har en 10/100 Ethernet net kort.
Hvad hvor kan jeg finde (købe) DOS og hvad er seneste version ?
Avatar billede sandman2 Nybegynder
10. oktober 2002 - 14:57 #3
Ja, start op på en DOS 6.22 Opstarts diskette og skriv: Format C: /u/q og dernæst SYS C:
Dette vil Quick formatere drev C og lægge DOS opstarts filer på den.

Dernæst skal du finde en DOS driver til dit netværks kort med netbeui protocollen som du skal starte op hvergang du Booter computeren. Du kan lave en Autoexec.bat fil hvor Net driveren startes op.

Derefter skal du i samme fil skrive: Net use X \\computername\sharename
for at mappe et X drev til den angivne computer på netværket.
Men først skal du have en DOS driver og det kan være svært nok i sig selv.

mvh.
Sandman2
Avatar billede sandman2 Nybegynder
10. oktober 2002 - 15:00 #4
Men det vil nok være en fordel at installere hele DOS 6.22 på PCen da der er flere filer du skal bruge..

/Sandman2
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
10. oktober 2002 - 19:28 #5
Hvilke specifikke funktioner i DOS har du behov for?

DOS 7 er en del af Windows95, og du kan rent faktisk separere dem.
Avatar billede zahi Nybegynder
11. oktober 2002 - 08:53 #6
Jeg skal bruge den maskine som en kasse maskine i en butik. Og vi bruger gammel Navision 3. 56 som er en DOS program. Den skal også bruges til komunikatión til vores Hovedkontor (OVERFØRSEL AG DAGENS SALG OSV.). Vi bruger PC aNYwHERE 5.0 (DOS version) i dag til komunikation, og derfor skal maskinen køre rent DOS.
Og som jeg sagt før den skal være på netværket med vores Server.