Avatar billede Slettet bruger
26. september 2000 - 21:24 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Systemblokering - Parity error

Hej og hjæælp!!
Efter at have formateret harddisken på en 486 og derefter skulle geninstallere hele systemet blokeres computeren af fejlmeddelelsen \"Parity error. System halted\"
Det kan godt lade sig gøre at komme ind i konfigurationen, men opstarten når aldrig frem til promten.
Er der ikke en der kan løse gåden.
Avatar billede xtom2 Nybegynder
26. september 2000 - 21:31 #1
Uhm.. undertegnede ville skyde på et RAM/BIOS problem..
Avatar billede goulduck Nybegynder
26. september 2000 - 21:49 #2
Var det lige da du skulle køre Windows 9x installationen, eller hvornår?
Avatar billede Slettet bruger
26. september 2000 - 22:04 #3
Jeg kan ikke svare på hvornår, det er desværre svært at huske rækkefølgen efter 3 uger !
Men der blev kørt nogle forgæves installationsforsøg af  w 3.1 og windows 3.11(upgr) for workgroups.
Avatar billede handmade Nybegynder
26. september 2000 - 22:20 #4
Dette er en ramfejl. Hvis maskinen har flere ramklodser så prøv at starte med et minimum for derved at finde ud af hvilken klods der ikke vil spille..
Avatar billede Slettet bruger
26. september 2000 - 22:56 #5
Når der nu melder sif sådanne specielle problemer, hvad er så mere nærliggende end at gå ud på nettet og spørge andre eksperter. Det bad jeg så Copernic om, og programmet fandt bl.a følgende site til mig, som jeg tror dækker dit stillet spørgsmål: http://www.ing.dk/konf/root/pcit/html/2267.all.html

Denne gang kom jeg først denboj
Avatar billede Slettet bruger
26. september 2000 - 22:58 #6
Så handmade er inde på det rigtige.
Avatar billede schrodinger Nybegynder
27. september 2000 - 14:31 #7
Hvis det er en IBM valuepoint du har, så er løsningen kun at skifte ramkredsene ud. Jeg havde de samme problem på 10 af mine valuepoint maskiner. Efter at jeg havde installeret nye ramkredse 1 styk 16 mb kørte det
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2000 - 23:27 #8
Tak for svarene/kommentarene, problemet er ikke løst endnu, men det er vist det rette spor der er angivet. Der er bl.a. problem med at finde den oprindelige bios konfiguration, hvilket nu giver sig udslag i en anden meddelelse: no rom basic, system halted.