Avatar billede blat Nybegynder
19. juli 1999 - 15:32 Der er 5 kommentarer

authourize user

Jeg skal lave et lille cgi-script, som
skal begrænse brugerne efter følgende regler:
1) hvis brugerens ip-nr i forvejen findes på en liste (dvs i en fil) skal
han komme igennem.
2) hvis ip-nummeret ikke fundes skal der
afkræves brugernavn og password
(dvs der skal poppe en dialogbox op hos brugeren).

Regel nummer 1 har jeg lavet, men hvordan får man det vindue op, som afkræver folk brugernavn og password?
Avatar billede ricki Nybegynder
19. juli 1999 - 16:40 #1
nej, brugernavne og password'e behøver jo ikke ligge i htaccess, men de kunne ligge i en fil for sig selv.
Sådan er det nu også mest sikkert at lave, og så ligge filen med password et sted som aldrig vil blive tilgængeligt via HTTP fx et niveu højere oppe. (man kan jo ikke via HTTP gå et niveu op fra domæne-roden)
Avatar billede ricki Nybegynder
19. juli 1999 - 16:13 #2
Er det på en UNIX maskine så er det da lettere at lave med htaccess
Avatar billede blat Nybegynder
19. juli 1999 - 16:16 #3
Jeg ville egentlig undgå .htaccess,
men hvis det ikke kan laves på andre måder, så...
Avatar billede ricki Nybegynder
19. juli 1999 - 16:18 #4
Det kan det da men, men htaccess er både mere praktisk og sikkert.
Avatar billede blat Nybegynder
19. juli 1999 - 16:20 #5
jeg synes ikke der er særligt praktisk,
for der er meningen at der skal laves en
anden .html side (adminside), hvor man kan tilføje og slette brugere.
Skulle den så editere i .htaccess filen?