Avatar billede allan_engell Nybegynder
09. oktober 2002 - 08:20 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Nem backup af Microsoft Exchange 2000

Er der nogen der kender en nem og hurtig metode til at lave backup af en Microsoft Exchange 2000 server? Jeg bruger CD-brænder til backup, så det nemmeste ville være, hvis jeg bare kunne trække nogle filer over på brænderen.

Kan man stoppe Exchange-servicen og så tage backup af exchange filerne - eller skal man lave en form for export af data fra exchange?

Jeg er ikke interesseret i at anvende specielle backupprogrammer til formålet.

Håber nogle har en god løsning.

/Allan
Avatar billede goulduck Nybegynder
09. oktober 2002 - 08:29 #1
Jeg skulle mene at du bare stopper Exchange serveren og brænder database filerne ned på en CD. Men hør lige om man skal gøre mere. Mener nemlig også at den server du vil restore til, skal hedde det samme som den du har taget backup fra.
Avatar billede allan_engell Nybegynder
09. oktober 2002 - 08:31 #2
Filerne skal restores til den samme server igen.

/Allan
Avatar billede adsersen Nybegynder
09. oktober 2002 - 09:12 #3
Hejsa..

Du skal bruge det indbyggede backupprogram ntbackup.exe der ligger i windows 2000 til at tage backup af exchange serveren. I backup programmet fremgår din Exchange server i venstre side sammen med My Computer, My Documents osv.

Vælg at lave backup til en fil, og kopier så herefter filen over til din CD. (Lav evt. et batch script der gør sidste del). Kan også være at ntbackup giver dig mulighed for at vælge brænderen, der sidder ikke brænder i min server, så det ved jeg ikke :o)

Ved at gøre det på denne måde, sikrer du dig at der bliver lavet backup af alt og at DB'en kan genskabes igen da alle datafiler samtidig bliver kopieret. Exchange Transaction logs ryger med ned i filen, så alle ændringer siden sidste backup også kommer med i modsætning til fil backup af DB filerne som du i realiteten ikke kan bruge til så meget.

Et andet plus er at du kan køre backuppen imens du har Exchange serveren kørende.
Avatar billede allan_engell Nybegynder
09. oktober 2002 - 10:11 #4
Hej Adsersen!

Det virker som en god løsning. Jeg har prøvet det af, og har nu sat scheduler til at køre jobbet med jævne mellemrum. Tak for det!

/Allan
Avatar billede mulan Nybegynder
25. oktober 2002 - 21:31 #5
Hvordan kan ntbackup backe åben exchange db? Vil det ikke være en god ide at stoppe exchange services før backup? Der er vel derfor Veritas kan sælge deres excgange agent.
Avatar billede adsersen Nybegynder
26. oktober 2002 - 13:39 #6
Hvordan den åbner den ved jeg ikke, men det gør den. Den er langt nemmere at lave en restore hvis du laver en online backup. Hvis du laver en offline backup skal du først stoppe servicen, både når du laver backup og restore, så det er temmelig fjollet medmindre du sidder og laver service på Exchange serveren. Så kan offline backup af .edb filerne og transaction loggen være nødvendig.