Avatar billede linder Nybegynder
26. september 2000 - 15:11 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Automatisk valg af printer i logon-script

Hejsa.
Jeg har 4 Windows 2000 servere, Active Directory, og alt det knald... og her er mit problem.

NÅr en bruger i f.eks. kundeservice logger på sin egen arbejdsstation, får han tildelt en printer i kundeservice, fordi alle medlemmer af \"organizational unit\" kunderservice, har denne printer, som standard...

MEN, hvis den pågældende medarbejder bevæger sig ned i teknik, og logger på en computer der, får han printeren i kundeservice...
Er der ikke en måde, hvorpå man kan ændre dette, så printeren følger computeren, og ikke brugeren.

Ved, at vi betaler dyre konsulenter, for at lave det, og jeg tror i virkeligheden, at det er temmelig simpelt.
Avatar billede svein Nybegynder
27. september 2000 - 13:47 #1
Jeg er ikke sikker på om det er dette du efterlyser, men ser for mig følgende løsning:
I Default Domain Policy eller jeres egen OU-policy eller..., vælg Computer delen og Startup/Shutdown script og læg så ind et script der tildeler printere og fjern de samme tildelingerne fra jeres logonscript!

Kunne det være en løsning?
Avatar billede linder Nybegynder
27. september 2000 - 14:16 #2
Kan du forklare det lidt mere uddybende?

sådan en step for step

Morten
Avatar billede svein Nybegynder
27. september 2000 - 14:50 #3
Jeg ser af dit spørgsmål at i allerede kører med OU\'s!? Så der første du starter med er at finde ud af hvad for nogle maskiner der fysisk findes i de forskellig OU\'s. Lav så Computer OU\'s tilpasset den fysiske organisation og flyt dem fra den originale Computer OU hen til dem.

Højreklik i hver enkelt OU og vælg Group Policy. I group Policy vælger du så New og kald den et eller andet med Kunderservice computere og  vælg så Edit.
Du vil få op en menu med to muligheder:
Computer settings
User Settings
Det giver dig muligeder for at sætte politikker på computer nivå (politikker der aktiveres før \"logon billedet\") og User politikker - sættes når bruger logger på.
Vi vil gerne at have sat en politik i Computer delen da det er noget der skal være bruger uafhengig.
I Computer Configuration - vælger du så  Windows Settings og Scripts (startup/shutdown).
Her vælger du så Startup Script og Add og browser hen til hvor du har lagt et script der tildeler printere.
Til sidst når du har lavet dette med alle computer OU\'s vælger du så at højreklikke i hver enkelt Computer OU og vælg Properties.
I Security skal den Computer OU gruppe du haver oprettet have Read og Apply Policy rettighed.

Det er noget at give sig i kast med dette med Group Policy i Windows 2000 så du skal bare spærge hvis du haver flere spørgsmål!
Avatar billede linder Nybegynder
29. september 2000 - 09:29 #4
har fundet det, men, vi bruger con2prt.exe for at mappe printere... men, det går ikke så godt... hvis vi kører scriptet, når brugeren er logget på, kan vi godt bruge con2prt... men, bruger vi det før, kan vi ikke...
hvordan mapper du en printer i dine scripts?
og vi bruger altså ikke lpt\'s.
Avatar billede nielsen_k Nybegynder
02. oktober 2000 - 09:38 #5
Jeg går ud fra, at du har styr på at oprette OU\'er til dine computere , så de afspejler den fysiske placering.
For at mappe en printer kan du lave en script fil der bruger følgende kommando:
rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /in \"/n\\\\server\\prn01 - Konica 7040\"
Bemærk, at den bruger printer navnet og ikke share navnet. Du skal skrive som der står, dvs bruge små og store bogstaver. Hvis du tilføjer flere printere, vil den første blive valgt som default. Du kan finde mere inf hos MS: Q189105.
Avatar billede svein Nybegynder
06. november 2000 - 08:45 #6
Hvis mulighederne ligger i at bruge lpt som mappinger til printerne og derigennem få en mulighed for tilknytninger på computernivå og ikke bruger, hvad kan så begrundelse være for at afvise at bruge lpt mappinger?

Det er såre simpelt:
På den pågældende OU lav en startupscript (.bat fil) i Computer delen af Group Policy med følgende indhold:
net use lptx  \\\\server\\printer
PS. Husk at alle de computere som denne OU indeholder skal liggee i denne OU eller som en egen OU under denne OU.

Avatar billede linder Nybegynder
15. januar 2001 - 07:00 #7
glemmer det, og bestiller en anden konsulent