Avatar billede flemming_b Nybegynder
08. oktober 2002 - 13:43 Der er 11 kommentarer

Primary Master Disk: None

Min Computer starter pludseligt ikke op!? Efter at den har skrevet: "Verifying DMI pool data" sker der ikke rigtigt noget. Den skriver at den vil boote fra cd rom, og derefter: "disk boot failure, insert system disk and press enter". Så lagde jeg mærke til at der ikke stod nogen primary master disk listed. Så jeg gik ind i bios for at sætte den til, men der var ikke nogen master at vælge imellem. heller ikke efter at jeg havde kørt auto detect!!!
Computeren er tæmmeligt ny, og er bygget til video redigering. Derfor kører jeg bl.a med Raid Controller sådan at mine 2 40gb harddiske fungerer som en 80gb. Men nu er de jo så væk!?
Jeg installerede et nyt firewire kort i sidste uge, og det fungerede fint i 5 dage. Men så lige pludselig ville den ikke starte. Kan det hænge sammen?

Hjælp mig venligst, det vil jeg sætte MEGET pris på. Det aller vigtigste er bare at jeg får mine data tilbage. Der er nogle vigtige ting på den computer.

Jeg er lidt computer dum, så jeg håber det er noget simpelt.
Avatar billede djeclemen Nybegynder
08. oktober 2002 - 13:49 #1
sidder raid controlleren på bundkortet?
Avatar billede papercut Nybegynder
08. oktober 2002 - 13:50 #2
det første du kan gøre er at tjekke at alle kabler sidder som de skal.
træk dem ud, og sæt dem i igen.
dernæst kan du prøve at bytte rundt på de 2 harddiske, og se om du så kan se nogen i autodetect (husk at jumpe dem om til master og slave)
sidste forslag, få fat i en som ved lidt mere om computer, og få ham/hende til at tjekke dine harddisk på en anden PC
Avatar billede flemming_b Nybegynder
08. oktober 2002 - 13:56 #3
Ja raid controlleren er integreret i bundkortet. Bundkortet er et Soyo SY-K7V dragon plus. og jeg kender desværre ikke nogen der ved særligt meget om computere. Jeg synes jeg har prøvet med alle kablerne, til harddiskene. -skal jeg også tjecke dem til f.eks floppy drevet?

Hvad betyder det når jeg får mulighed for at acceptere eller afvise jeres svar?
Avatar billede clausbjuul Nybegynder
08. oktober 2002 - 13:57 #4
Jeg forudsætter du kun har 2 diske i.

Du skulle have konfiguret de 2 40 GB disk til at køre spejl (Raid 1) dvs. der kun er 40 GB tilrådighed.

Nå men, hvis det er en harware raid kontroller så er du skudt da, den måde du har konfiguret diskene, betyder at lidt data bliver skrevet på den ene, hvorefter den skifter til dan anden.

dvs. hvis en disk er defekt, så har du kun ca. halvdelen af hver fil.

Du skal have fat i en kyndig person, som kan hjælpe dig onsite, dette kan ikke klares via dette forum
Avatar billede clausbjuul Nybegynder
08. oktober 2002 - 13:59 #5
Afvis et svar, hvis svaret ikke løser dit problem
Acceptere, hvis svaret hjælper dig
Avatar billede flemming_b Nybegynder
08. oktober 2002 - 14:11 #6
Men der må da være noget jeg kan forsøge!? ellers er jeg SÅ fucked. jeg kørte raid på denne måde fordi jeg havde ladet mig fortælle at det ville forøge læsehastigheden da det jo er meget store filer man arbejder med når man redigerer film.
Avatar billede flemming_b Nybegynder
08. oktober 2002 - 14:14 #7
Kan det eventuelt være noget med strømforsyningen? det skulle man vel ikke mene eftersom at det også er et nyt standard kabinet
Avatar billede clausbjuul Nybegynder
08. oktober 2002 - 14:53 #8
Det er selvfølgelige en mulighed at strømkablet til diskene er defekt.

Det kan ikke være hele strømforsyningen, da maskinen ikke vil reagere overhoved.

Der er så mange muligheder for fejlkilder, at du skal have onsite hjælp.

Det er korrekt at Raid 0 er hurtigt, men der er ingen redundans (sikkerhed),
Havde det været Raid 1, ville systemet kunne startes op ved at flytte rundt på diskene, eller hvordan nu Soyo har valgt af takle dette punkt.
Avatar billede flemming_b Nybegynder
08. oktober 2002 - 17:51 #9
Hvad mener i med onsite hjælp?
Skulle jeg måske smide den ned i en ellere anden computerbiks imorgen, og bede dem om at lave den?
Der er vel heller ikke nogen sikkerhed på en ganske almindelig harddisk?
Avatar billede flemming_b Nybegynder
08. oktober 2002 - 17:54 #10
Jeg mener forresten at jeg kan mærke at det summer i den ene harddisk, mens den anden ikke rigtigt gør det. Når jeg siger at den "ikke rigtigt gør det" så mener jeg at der kan mærkes en lille smule summen, men at jeg tror det blot er fra den anden som ligger lige under den.
Avatar billede clausbjuul Nybegynder
09. oktober 2002 - 10:53 #11
Med onsite mener jeg at du skal have en kompetent person til at hjælpe dig, således at denne person kan stå med maskinen, at smide maskinen ned til en computerbiks er en mulighed.

Med sikkerhed mener jeg at driftsikkerhed
Lad os antage at den ene disk er defekt/kaput
Hvis du havde kørt Raid 1 (spejl) og ikke Raid 0 (striping)
ville de to diske være identiske (dataindhold), hvilket vil sige at selv om den ene disk brænder af, vil du stadig kunne køre vidre på den anden.

Når sådan noget sker skal man så købe en ny disk, isætte denne og genetablere spejlet, således man igen har datasikkerhed.

Som det er nu, hvis disken er kaput, så har du mistet alt data, med mindre du har en backup.

Lidt info

Hastigheder  læse        skrive
Raid 0        hurtig      hurtig
Raid 1        hurtig      alm.
Raid 5        hurtig      langsom

Dette er basalt set, afhængigt af faktorer som Cache, processor hastighed osv. på raidcontrolleren