Avatar billede fishkiller Nybegynder
07. oktober 2002 - 15:20 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

P4 med låst hastighed

Hey. Jeg er ejer af en P4 1600 MHz og en ECS Bundkort P4S5A.

Problemet er at der i min BIOS står "LOCKED" ved CPU Ratio, hvilket gør at jeg ikke kan justere med Page Up og Down.

HVAD SKAL JEG STILLE OP MED LORTET?

MVH Ex0rc1st
Avatar billede md_craig Nybegynder
07. oktober 2002 - 15:28 #1
Øhhh... wut...

CPU Ratio... ok er det Bus eller Multiplier ???

hvis det er multiplier, så ser det fint ud, du kan nemelig kun OC en P4 via Bus hastigheden... men er det din Bus det svare til, så er det sikker noget Auto Detect CPU speed på bundkortet...

et forum for dig min ven: www.overclocking.dk
Avatar billede halifax Nybegynder
07. oktober 2002 - 23:13 #2
CPU Ratio Locked er fordi - som allerede nævnt - P4 har låst multiplier.

Der imod burde du kunne justere på FrontSideBus, FSB, som for din P4 er 100MHz. I BIOS hedder det formentlig noget i retning af HostClock, CPU Clock ell. lign. og står på Default, Auto eller 100.

Du kan kun overclocke P4 ved at øge CPU bus hastigheden.
Avatar billede md_craig Nybegynder
08. oktober 2002 - 11:49 #3
så må jeg da helere ligge et svar

du skulle uden tøven kunne hæve din bus til 133MHz så din CPU kommer til at køre 2.128 MHz... og vildere er set...

ja ikke helt uden tøven. det vil være en god ide at låse dine AGP/PCI porte hvis muligt...
Avatar billede md_craig Nybegynder
08. oktober 2002 - 11:50 #4
svar
Avatar billede halifax Nybegynder
08. oktober 2002 - 14:41 #5
md_craig - Ja vist, du må hellere lægge et svar. Et indlysende brilliant svar om at hæve FSB.
Et det ikke præcist det samme - blot med andre ord - som der er svaret ovenfor. Brilliant. Ja nærmest genialt!  :)
Avatar billede fishkiller Nybegynder
09. oktober 2002 - 13:32 #6
Hmm. Jeg har noget der hedder DRAM Frekvens og RAM Frekvenst.
Der står hverken noget om FSB, multiplier, bus eller noget som helst. Har jeg købt katten i sækken, eller hvad?
Avatar billede md_craig Nybegynder
09. oktober 2002 - 13:45 #7
Hvad med Clock Fre#¤#¤&#¤# <<< kan ikke stave til det...

verdien skulle gerne være 100
Avatar billede md_craig Nybegynder
09. oktober 2002 - 13:59 #8
Du skal bruge Følgende:

CPU Core Voltage (Vcore)
CPU Frequency

det er dem du skal bruge...
Avatar billede md_craig Nybegynder
09. oktober 2002 - 14:15 #9
desvære så kan du ikke låse din AGP/PCI, og det er derfor begrænset hvad du vil kunne få den op og køre, for dine PCI/AGP porte begynder at skabe ustabilitet...

men man kan godt sige at du har købt katten i sætten, af hvad manualen viser, så er det board meget fattig på indstillings muligheder...

men så ved du der til næste gang...

så vil jeg råde dig til ASUS eller ABIT
Avatar billede halifax Nybegynder
09. oktober 2002 - 14:28 #10
md_craig - Enig med dig i det sidste. Der har været flere indlæg på Eksp. om at netop P4 1.6GHz har været nem at clocke ved at sætte FSB til 133 på Asus mobo. Det er da en herlig måde at få den til at køre 2.133GHz.  :)
Avatar billede fishkiller Nybegynder
10. oktober 2002 - 13:19 #11
Jeg må desvære igen sige at (Vcore) og CPU Frequency også er låst på en eller anden måde. Alt andet i min BIOS er skrevet med hvidt, men dette er skrevet med gråt så jeg ikke kan gå ned og ændre dette.
Kan det være fordi der er en jumper der sidder og låser disse funktioner et sted for hvis jeg kigger i min manual står der at man skal kunne justerer på hastigheden?
Avatar billede md_craig Nybegynder
10. oktober 2002 - 13:38 #12
Jeg nærlæste lige din manual lidt... og det tyder på at du slet ikka kan OC, den Detecter nemerlig selv din CPU, typer, og multiplyer, du kan derfor nok ikke få lov at ændre i dette, og jer har ledt din manual igennem for at se om dette kunne slås fra, men her desvære ikke fundet noget...
Avatar billede fishkiller Nybegynder
10. oktober 2002 - 21:31 #13
Det er fanderme træls. Hvad med en BIOS update eller noget?
Avatar billede md_craig Nybegynder
11. oktober 2002 - 14:13 #14
ja det kan godt være, men jeg tror helt ærligt ikke de går hen og ændre på sådan noget men en Bios Update, men jeg kan jo også have overset noget i manualos, har du været inde på www.overclocking.dk, det er jo et sted specielt til sådan noget her...
Avatar billede fishkiller Nybegynder
11. oktober 2002 - 14:24 #15
Jeg kender siden, men denne side hedder jo ikke "eksperten" for ingen ting. Men jeg kan da prøve.
Ellers må jeg jo punge ud og købe et nyt bundkort engang. Kunne bare være rart at få lidt mere fut i den.
Avatar billede md_craig Nybegynder
11. oktober 2002 - 15:53 #16
Nje den hedder ikke eksperten, for ingen ting, men jeg tror ikke det er OC du finder mest af her... derfor finder jeg Overclicking.DK MEGET bedre til den slagt, det er det samme med activedeveloper.dk, her kan man tit på meget bedre hjælp til ASP, end man kan på eksperten... Eksperten, er Rigtig god, men nogen gange kan de små forumer faktisk godt være bedre...
Avatar billede jackel Nybegynder
11. november 2002 - 02:54 #17
du skal ind under "frequency/voltage Control" derinde skal du vælge "cpu host/sdram/pci clock" den sætter du til 133 så skulle du få en 133x16 = 2128Mhz CPU og den er sikkeret ikke låst på fsb'en (Front Side Bus) men på multiply som alle andre.. håber det var til hjælp ellers skriv til mig ;=)
Avatar billede halifax Nybegynder
11. november 2002 - 11:14 #18
jackel - Før du bruger din egen - og især andre brugeres dyrebare tid på at læse dit geniale svar (der kommer jo mail om, at der nu er svar på spm.) bør du anstændigvis læse, hvad der tidliger er skrevet i tråden!
Fx fra fishkiller her: "Jeg må desvære igen sige at (Vcore) og CPU Frequency også er låst på en eller anden måde."

Så falder grundlaget for dit svar vist til jorden.

fishkiller -  Tid at lukke?
Avatar billede jackel Nybegynder
11. november 2002 - 14:25 #19
halifax.. nu er det så sådan at jeg sidder med selv samme board og CPU og det kører fint ved 2.5Ghz 156*16 så jeg tænkte at hvis manden ikke ved så meget om det ville jeg gøre det lidt nemmere... så drop venlist dine "jeg ved mere end dig kommentar) TAK
Avatar billede md_craig Nybegynder
11. november 2002 - 17:29 #20
jackel >>>

Jeg tror faktisk ikke dit inlæg hjælper ret meget, da det er identisk til så mange af de andre.... dertil kommer det sig at det ifølge manualen, og brugeren selv, ikke er muligt da Mobo, selv finder du af hvad FSB skal stå til....

så dettt.... så derfor ville jeg ikke være 100% sikker på at det er 100% det samme board du sider med...
Avatar billede fishkiller Nybegynder
21. november 2002 - 13:41 #21
Jeg kiggede lidt på producentens hjemmeside! I følge den er der en version 1 og 5. Hvilken en har du? Jeg er ikke sikker, men jeg tror jeg sidder med v1.0. I følge min manual skal det være muligt at clocke los processor, da der er givet et eksempel herpå med en P4 Northwood 1,8 GHz. Har du ændret på nogen form for jumper Jackel?
Avatar billede halifax Nybegynder
23. marts 2003 - 16:10 #22
Har du fundet nogen løsning??
Avatar billede fishkiller Nybegynder
26. oktober 2003 - 13:43 #23
kein lösenung
Avatar billede halifax Nybegynder
26. oktober 2003 - 15:20 #24
Så må du have spørgsmålet lukket ved at akceptere Svar, hvor der var noget brugbart.

Ellers opretter du selv svar og akcepterer det.
Avatar billede fishkiller Nybegynder
26. oktober 2003 - 15:34 #25
oki