Avatar billede shooter Novice
25. september 2000 - 22:17 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Død AMD K6-2 200MHZ - Svigermor did IT.

Min gamle udrangerede AMD 200 MHz er på aftægt hos svigermor. Nu er de lykkedes hende at tage livet af den. Hun tror det er virus der er dødsårsagen men jeg er ikke enig - er du?
Sygehistorien er:
Hun modtog en mail fra sin PC tossede bror (også gammel) som hun åbnede hvorefter der begyndte at komme mærkelige striber på skærmen (hendes ord) og PC\'en låste uhjælpeligt (for hende). Ved reset kom der alm listning til skærmen men windows startede ikke. Dette gentog sig et par gange. Da jeg blev tilkaldt var sygdommen accelereret, således at der intet liv sås på skærmen når PC\'en blev tændt. Det eneste der sker er at CD drev får tændt det grønne lys ligesom HD går i gang og siger et par lyde, hvorefter den lyser konstant  på kontoldioden på PC-fronten. Skærmen begyner at blinke med lysdioden (grønne) hvilket den fortsætter med så længe der er strøm på. Dette er eneste tegnl på liv.
Jeg skilte dyret ad, og fandt ud af at CPU køleren var faldet halvejs af og ikke blæset direkte på CPU\'en !!!!  Af-og genmontering af CPU og div indstikskort gav ingen forbedring.
Mit umiddelbare gæt er en afbrændt CPU - men passer det med symptomerne - eller er det motherboardet der er gået sig en tur ?
Svigermor bliver glad for hjælp - jeg lover du slipper for et kys!
Avatar billede gozar Nybegynder
25. september 2000 - 22:26 #1
Jeg tror ikke rigtig på virus historien.. Men det lyder sansynligt at cpu\'en er brænt af. Computeren vil nemlig begynde at gå ned, hvis cpu\'en er for varm. Men man skal være meget uhældig hvis den er brændt fuldstændig af.

Har du chekket om strømforsyningen virker? Køre blæseren på strøm forsyningen. Sådan som jeg ser det, så har Svigermor tænt og slukket mange gange efter hinanden. Det kan en gammel strømforsyning ikke lide!!
Avatar billede shooter Novice
25. september 2000 - 22:28 #2
Blæser mm kører OK.
Avatar billede goulduck Nybegynder
25. september 2000 - 22:29 #3
Det kan godt lyde som om at det er CPU\'en / bundkortet ... men hvilken del, tjaaa.. ?
Avatar billede shooter Novice
25. september 2000 - 22:31 #4
Er man nødt til at finde en lidelsesfælle med en lige så gammel maskine for at bytte CPU? Det må kunne vise hvilken del der er gået hvis man bytter CPU ?
Avatar billede gozar Nybegynder
25. september 2000 - 22:32 #5
Det er mest sansynligt at det i så fald er cpu\'en der er brændt af.

Men jeg vil ikke kunde sige at det ikke er bundkortet!!
Kan du ikke låne en cpu??
Avatar billede shooter Novice
25. september 2000 - 22:36 #6
Tjooo - men jeg kan ikke umiddelbart komme i tanke om en der har en så gammel maskine - med AMD .
Avatar billede gozar Nybegynder
25. september 2000 - 22:38 #7
Hvis du er heldig, kan du måske opstøve en i en computer butik!!
Avatar billede shooter Novice
25. september 2000 - 22:47 #8
Jeg ser hvad jeg kan gøre - leverandøren er for længst lukket (Dansk Computer) eller også må svigermor have et nyt bundkort med CPU i julegave !¤&%#&
Avatar billede stingbat Nybegynder
25. september 2000 - 22:49 #9
.... oplevede noget lign. det samme for en helt ny maskine forleden (ikke min egen), hvor den det ene øjeblik kørte spil, og det næste total sort skærm, hvorefter intet virkede...! Den kom så lige til forhandleren, hvor det viste sig at både CPU (helt) + bundkort (delvist) var brændt af...!
Underligt, men sandt!

Det er lidt svært at sige hvad det præcise er galt med din/din svigermors, men det er jo bare at \"forsøge\" sig lidt frem.... :)

// Stingbat
Avatar billede neger Nybegynder
25. september 2000 - 23:19 #10
Det kunne også være selve bios-chippen der er kogt..
Hvis den får en lille kortslutning vil den hverken finde pci / agp / scsi / bios / ide o.s.v...

Det ligner desværre et nyt bundkort, kammerat
Avatar billede shooter Novice
13. december 2000 - 09:34 #11
En ny CPU fik det hele til at spille igen.