Avatar billede rozz Nybegynder
07. oktober 2002 - 10:36 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

2 køle or not 2 køle???

hej. jeg vil gerne vide hvornår man skal sætte kølere på henholdsvis kabinet, grafikort og chipset??

Mht grafik kort, må man formode at de kort der sælges uden køler ikke behøver sådan en??
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
07. oktober 2002 - 10:38 #1
Ja du har ret. Det er kun hvis man overclocker at der kan blive brug for extra køling på kabinet og grafikkort etc..
Dog kan det få MB'ets og CPUens temperatur lidt extra ned at sætte et par kabinetblæsere i sit kabinet.
Avatar billede jones_net Nybegynder
07. oktober 2002 - 10:40 #2
Det er ikke nødvendigt at køle et grafikkort, så længe du ikke OC'er det - det samme gælder chipsæt.
Man kan godt gøre det, og få lidt mere performance, men hvorfor så ikke bruge pengene på et bedre grafikkort? Så slipper du for arbejdet:-)

Kabinettet skal du køle, hvis du har problemer med at din CPU er for varm. Hiv kabinettet af og se om det hjælper på CPU temp. hvis det hjælper (nok), kan du sætte en blæser i, hvis det ikke hjælper, skal du have ny CPU køler!

Jeg går her ud fra, at du gerne vil have en støjsvag maskine...

/J
Avatar billede ithelp Nybegynder
07. oktober 2002 - 10:41 #3
du ska være hen hel del mere specifik med oplysninger.
Kabinet Grafikort. Proccesor
Temperatur nu før køling.
eventuelt med fingermålemetoden på komponentet.
Avatar billede rozz Nybegynder
07. oktober 2002 - 14:52 #4
Jones_net: Men hvad er en for høj temperatur?? hvordan f.. finder jeg ud af det?
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
08. oktober 2002 - 00:38 #5
øøh nå..
Avatar billede jones_net Nybegynder
08. oktober 2002 - 09:47 #6
CPU temp. skal helst ikke ligge på over 50°C - AMD kan klare op til 90°C, men det er ikke anbefalelsesværdigt!!

Din grafik skal ikke have fejl og underligt farvede pixels, men hvis du ikke har overclocket det, så skal du ikke tænke på køling til det, for der er køler med, hvis det er nødvendigt:-)

CPU temp. kan du som regel måle med et medfølgende probe program til dit motherboard - hvis der er et...
Ellers kan du stikke en finger på køleprofilen, hvis den er brændvarm, er det ikke så godt, men den må gerne være lunken.

Hvis dinn maskine kører stabilt, er den ikke for varm!

/J