Avatar billede pagh Nybegynder
07. oktober 2002 - 08:27 Der er 21 kommentarer

Harddiske til RAID 0 på ca. 80GB, hvilken?

Daws...

Jeg har et lille problem, jeg kan ikke bestemme mig for hvilken HD jeg skal vælge til RAID 0.

Jeg har kigget på WD 800BB på 80GB.:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1374647955

Og på Maxtors nye Diamond Max Plus 9 på 80GB.:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1374608000

Men hvilken skal jeg vælge? Evt. andre alternativer til ~1000kr?

De skal bruges sammen med dette RAID kort.:
http://www.ivmm.com/eio/products_ap1680.html
^Den koster 295 kr. ved itbutikken, er den ok? Evt. andre forslag i nogenlunde samme prisklasse?

På forhånd tak.
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2002 - 08:31 #1
Jeg vil faktisk foreslå en helt tredje, der med 8 MB cache må siges at lyde meget fornuftig.

http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1374647892
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
07. oktober 2002 - 10:33 #2
Jeg anbefaler http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1374597899
Jeg har selv 2 stk som kører i RAID på et Asus A7V333 - og de kører perfekt!
Og så er de lige faldet lidt i pris :)
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
07. oktober 2002 - 10:35 #3
...og så er de jo også hurtigere mht søgetid og interfase (ata) i forhold til el barto's forslag
Avatar billede pagh Nybegynder
07. oktober 2002 - 11:32 #4
Metal Hansen->
Yep, men den DiamondMax Plus 9 er jo efterfølgeren til din HD.
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
07. oktober 2002 - 11:47 #5
pagh > jep  -men hvad hjælper det når den ikke er bedre...
Avatar billede pagh Nybegynder
07. oktober 2002 - 11:49 #6
Metal Hansen ->
Er du sikker på at den ikke er bedre. Du har vel ikke lige et link til en test af Plus 9`eren?
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
07. oktober 2002 - 12:28 #7
det kan næppe være bedre - kig bare på specifikationerne  - men jeg vil da også gerne høre om nogle tests - men orker ikke at søge nettet igennem lige nu
http://www.google.com/search?q=plus+9+maxtor+test&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=da&lr=
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2002 - 13:16 #8
De Ultra 133 kan man ikke bruge til noget, da der endnu ikke er nogen harddiske der kan udnytte det.

Jeg mener at de 6 MB ekstra cache er bedre end 0,4 milisekunders bedre accestid.
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
07. oktober 2002 - 14:27 #9
el_barto > ka du ikke gi nogle gode links?! Påstand mod påstand kan vi jo ikke bruge til noget ;)
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2002 - 14:36 #10
Hvis du kan finde en test der viser at IDE133 kan udnyttes idag skal jeg finde en der fortæller om fordelen ved stor cache ;)
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2002 - 14:43 #11
Her er der en test af harddisken, og en lille forklaring på hvorfor Maxtor ikke gider lave alle deres diske om til IDE133

http://www.exhardware.com/reviews.php?Id=88

Og her er en sammenligning med den udgave med 2 MB cache

http://www.pcworld.com/reviews/article/0,aid,103400,00.asp
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
07. oktober 2002 - 15:19 #12
hmmmm tjah - har kigget på det - men der er ikke nogen direkte forklaring på hvorfor ata133 ikke skulle blive udnyttet helt, i forhold til ata100...
Ku være man skulle oprette et spr. omkring det ;)

Men du  må da gi mig ret i at jeg f.eks. har fået mere ydelse ud af at købe 2 x maxtor ata133 7200rpm 8,5ms  - og sætte dem i RAID på et Asus A7V333  - end hvis jeg havde købt 2x Wester Digital ata100 8,9ms  - også på trods af de 6mb bufferforskel ?!
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2002 - 15:25 #13
hvis du sætter dem i RAID vil Maxtor med 8 MB klart vinde.
Avatar billede pagh Nybegynder
07. oktober 2002 - 17:22 #14
Har bestilt den der RAID kontroller og 2 stk. WD 80Gb med 8MB cache.
Det er blevet sendt idag, og jeg skulle så gerne have det i morgen..  :-)
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
08. oktober 2002 - 00:47 #15
jeg er spændt på at høre om det sparker røv :)

og el_barto > hvorfor?!
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2002 - 07:35 #16
metal_hansen> Fordi du ved kopiering og filudpakning kan bruge cachen som mellemlager.

Det tager noget af læsset væk fra CPU og systemram.
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
08. oktober 2002 - 09:05 #17
ja ok - men når man nu har 512 pc2700 DDR-RAM, så er forskellen vel næppe så stor at den kan mærkes?!
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2002 - 14:35 #18
Den cache der sidder på Harddisken kan man tilgå direkte, ellers skal datastrømmen igennem IDE kablet flere gange = belastning på CPU

Det er ikke for sjov at selv de dyre SCSI-diske har stor buffer, her er 4 MB næsten minimum.

Men om han kan mærke forskellen er måske mere tvivlsomt.

Ligesom nogle af os bare må eje et GF4 Ti4600 Ultra Deluxe og overclocke det ;)
Avatar billede pagh Nybegynder
08. oktober 2002 - 18:49 #19
ok, har lige installeret Win 2k DK.
Jeg har lige lavet 1 test med den nyeste Sisoft Sandra, der får de 56554 kb/s. Det lyder lidt vildt, så jeg skal lige teste lidt mere her senere i aften.
Avatar billede pagh Nybegynder
08. oktober 2002 - 19:18 #20
Kørte lige PCMark 2002.:
CPU Score: 4260
Mem score: 2634
HDD score: 1789

Specs. på min maskine kan ses her.:
http://www.hardwareonline.dk/vis_bruger.asp?bruger=pagh

Er der andre test progs i vil have jeg skal teste diskene med?
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
05. marts 2003 - 02:40 #21
lukketid?!