Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
07. oktober 2002 - 07:47 Der er 21 kommentarer og
2 løsninger

Throttle/Suspend i BIOS på ASUS A7V133 og nu ingen boot?

I nat, omkring klokken 00.30, ville jeg lukke min computer ned, og lagde mærke til at jeg ikke havde "standby" funktionen aktiveret i XP. Jeg kunne kun vælge shutdown eller restart.

Jeg tænkte så lige jeg ville se om APM var slået til, og hvad jeg ellers havde at muligheder. I min BIOS under Power, var der en masse ting der var disabled, og jeg slog de ting til jeg mente kunne hjælpe.

Blandt andet en monitoring funktion af blæseren på min CPU, så computeren ville give et beep fra sig, når jeg startede den op. Jeg skiftede også "Throttle" til "Suspend" hvis CPU'en skulle overheate. Jeg aktiverede Wake On LAN, Powerloss og On External Modem Act.

Det samlede resultat er nu, at når jeg trykker på min powerknap, starter computeren i ca. 2 sekunder, kommer med et Beep og slukker. Der når ikke engang at blive sendt et signal til skærmen.

I nat downloadede jeg så manualen til mit bundkort fra ASUS.com, hvilket tog en krig på min 33.6 kbaud modem, fordi jeg ville vide hvordan jeg kunne gendanne factory defaults, uden at kunne komme ind i BIOS'en. Det lykkedes mig imidlertid kun at finde ud af hvordan jeg skulle resette BIOS passwordet (ved at kortslutte CLRTC pins'ne) og det var desværre ikke det der skulle til.

Nu håber jeg så at der er en af jer, der ved hvordan man gør det, da jeg kommer til at savne min computer forfærdetligt, mens jeg triller tommelfingre og venter på ASUS' Supports svar.
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2002 - 07:50 #1
Du kan finde det batteri der sidder på bundkortet og fjerne det.

Den lidt simplere metode er at finde den pin på bundkortet der resetter BIOS.
Hos mig (MSI kort) hedder den clrcmos eller sådan noget.
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2002 - 07:55 #2
<snip>

One little thing that bothered me on this board was the fact that if you tried to overclock the CPU past its limit, and the board would not post, there was no Clear CMOS jumper only two solder points that were located high up and to the right of the motherboard that needed to be shorted. I also didn’t see any options in the manually that use the keyboard to send a Clear CMOS command to the motherboard. The solder point isn’t even a standard jumper, just two points on the motherboard that need to be manually shorted. I really don’t understand why they left the jumper off of it. Plus, the location of the point is too high and deep in the motherboard to reach easily when placed inside a case. This is a minor complaint, and just an extra hassle.

</snip>
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2002 - 07:57 #3
disse 2 næsten usynlige pins skulle vist sidde tæt på batteriet:

http://www.rz.rwth-aachen.de/gfx/%40au-ja.org/a7v133b.gif
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2002 - 07:59 #4
Now looking at the A7V133 finding this is not easy. If you look on the northeast side of the board you will see the battery. Right in that area you will see two solder points labeled CLRTC. Make sure the computer is powered down and unplugged from the wall. Now remove the battery and short the two solder points with a screwdriver (or something) count to ten, remove the screwdriver and reinsert the battery. Power up and pray. If your board does not power up and you find another way to fix this please feel free to either send me an email or post it in our up and coming forums.
Avatar billede groggy Nybegynder
07. oktober 2002 - 08:02 #5
Skriv også lige hvilken køler du har. Det er set før at en f.eks. silent viking kører for langsomt for nogle BIOS'ers blæser monitor. Dette bliver så opfattet af BIOS'en som om der ikke sidder nogen blæser på din cpu, og computeren vil derfor ikke starte op.

Det er ikke sikkeret at dette er problemet. Men det er i hvert fald set før.
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2002 - 08:03 #6
det er sikkert fordi den blæser kører med for lave omdrejninger - Så slukker den ned. Det er en ting man sætte i bios om den eller ikke gør. Det er sikkert det du har gjort (Har prøvet det selv på samme mobo:)

Sæt en midlertidig blæser på der kører med lidt flere omdrejninger, og ændre det i biosen
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2002 - 08:04 #7
groggy >:)
Avatar billede groggy Nybegynder
07. oktober 2002 - 08:21 #8
space >> :)

maverick >> Prøv i første omgang at resette BIOS. Jeg mener at den funktion er deaktiveret som standard.
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2002 - 11:12 #9
jeg var det vist ikke helt vågen da jeg skrev det indlæg

stave/slå fejl er gratis
Avatar billede torben.s Nybegynder
07. oktober 2002 - 11:27 #10
jeg har haft samme bundkort. hvis det låser så sæt det til jumperfree mode og husk at alle dip switches skal sættes til off. så skulle den starte.
hvis ikke, pil netkort. lydkort ud og prøv igen...
ovenstående står under hardware setup, så vidt jeg husker.
prøv evt. også at trykke på delete og start mens du gør det
Avatar billede torben.s Nybegynder
07. oktober 2002 - 11:28 #11
>>>>ovenstående står under hardware setup, så vidt jeg husker>>> i manualen.
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2002 - 13:17 #12
torben.s> Hvis du læser spm. vil du forstå at han ikke kan komme ind i BIOS, da skærmen er helt sort.
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
07. oktober 2002 - 16:47 #13
El Barto.. Jeg har forsoegt at shorten de omtalte solder point (CLRTC), men jeg lod da godt nok batteriet sidde i mens jeg gjorde det. Jeg proever den loesning foerst, og ellers har Groggy og Space nok ret, jeg har netop en ThermalTake Silent Viking koeler paa min processor. Jeg har dog ingen midlertidig koeler til at erstatte den med, saa bliver noedt til at haabe paa at kortslutningen kan hjaelpe.

Tak for alle jeres svar, jeg vender straks tilbage!

*Vader ind og flaar siden at sit ThermalTake kabinnet og spytter paa sin ThermalTake koeler* Va fan'n culo!
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
07. oktober 2002 - 17:05 #14
Ok, det virkede saa hverken eller at kortslutte CLRTC solderne med eller uden CMOS batteri i. Jeg taenkte paa, er det muligt at komme ind i BIOS'en, hvis man ingen processor har paa?
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
07. oktober 2002 - 17:06 #15
torben.s.. det er sat til jumperfree mode :o)
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2002 - 17:15 #16
Har du kortsluttet den i 10 sekunder?

På mit gamle Aopen bundkort kunne man holde Home tasten nede imens man bootede op, så gik den til BIOS default. Åbenbart noget ASUS kunne lære noget af!
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
07. oktober 2002 - 17:26 #17
Kortsluttede den i 20 sekunder baade med og uden batteri, tror lige jeg proever det igen, det er den eneste loesning jeg kan finde naar jeg soeger paa nettet.. ellers maa jeg nakke min mors koeler!

BRB
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
07. oktober 2002 - 17:31 #18
Niks.. no go.. Skriver en mail til ASUS TechSupport og saa kommer deres svar vel om en uges tid. Det kan simpelthen ikke passe at det ikke virker!! *Knurrer*
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
07. oktober 2002 - 17:39 #19
Saa har jeg skrevet til ASUS TechSupport:

tsd@asus.com
Subj.: Resetting BIOS on A7V133 to factory defaults

Dear ASUS TechSupport

I'm the proud owner of an ASUS A7V133 motherboard. The problem is this:

I have a ThermalTake Silent Viking cooler on my Athlon 1.33 GHz CPU, and was activating the monitoring of the cooler RPM in the BIOS. And, MAN, did I ever regret that? Now the BIOS thinks the fan speed is to slow, and my system wont POST.

I have tried to remove the CMOS battery and shorten the CLRTC solders, but no luck there. How can that be?

My question is this: When I cannot reset the BIOS by shortening the CLRTC solders, then how can I reset the BIOS?

Best Regards,

Nu tager vi saa tid paa dem ;o)
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
07. oktober 2002 - 17:44 #20
Naa, jeg vil gaa ind og graede over min computer, kigger forbi her senere i aften, hvis der skulle vaere kommet flere brilliante idèer (og vil forsoege at samle mod til at nakke min moars koeler) ;o)
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
08. oktober 2002 - 21:55 #21
Okarj, det virkede ikke at resette BIOS, men det er korrekt at jeg har en Silent Viking, og at det virkede ved at skifte den ud med en skodkøler, der kørte med 5-6000 rpm.

Point til groggy, for at ramme præcis på min køler, og kunne forklare hvad problemet er.

Point til space, for at give den eksakte løsning.
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
08. oktober 2002 - 21:59 #22
Vil lige understrege at det LYKKEDES mig at resette BIOS'en. Det hjalp bare ikke på problemet, der skulle en anden køler til først!
Avatar billede groggy Nybegynder
09. oktober 2002 - 07:31 #23
Godt det virker igen... Jeg takker for point. :)