Avatar billede philipk Nybegynder
06. oktober 2002 - 14:23 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

op/nedjustere skærmstørrelsen

Hej
Jeg kan ikke forandre skærmbilledets størrelse (den er fast: 640 x 480 16 farver), når win98,2 starter.
Efter genindstallering (ligesom tidligere), skal jeg gøre et eller andet, jeg har bare glemt hvad (det er et helt år siden jeg sidst måtte gøre det!).
Det nytter ikke at højreklikke på skærmikonet, der vises skærmindstillingen og muligheden at: "juster skærmindstillinger".
Det har jeg prøvet (ligesom de de andre gange jeg måtte gensindstallere Win), og efter genstart, er det - stadig - kun den laveste indstilling.
Det er lidt af et problem, da jeg ikke kan se det halve af websiderne.
Håber nogen kan hjælpe, på forhånd tak.
Philip
Avatar billede lobster Nybegynder
06. oktober 2002 - 14:51 #1
HAr du installeret en driver til dit graf/skærm kort?
Hvis ikke, er det helt klart det du mangler - ellers finder Win bare en standard driver og det hænder at den ikke er særlig god..
Avatar billede stefan_jensen Nybegynder
06. oktober 2002 - 14:55 #2
jeps det er fordi du ikke har installeret skærmdriverne... hvis det er et geforce kort, så gå ind på http://www.nvidia.com/
Avatar billede lobster Nybegynder
06. oktober 2002 - 15:01 #3
Ja www.nvidia.com -  hvis det er en nvidia chip der er på kortet...
Det er det oftest, ellers prøv at kigge på producentes side...
Avatar billede peet-49 Novice
06. oktober 2002 - 16:21 #4
Se efter om ikke systemet har indstalleret en standard skærm, lav de om til plug/play skærm, og hvis du ændrer skærmstørrelsen, skal du huske, at trykke på anvend og derefter OK
Avatar billede stefan_jensen Nybegynder
06. oktober 2002 - 17:06 #5
virker det?
Avatar billede philipk Nybegynder
06. oktober 2002 - 23:27 #6
Havde tjekket skærmdriveren i systemoplysninger, som blev indstalleret januar 1999. Har derpå opdateret driveren (som var/er den samme). Hjalp desværre ikke. Så andre forslag modtages gerne :)
Avatar billede n3trom Nybegynder
07. oktober 2002 - 15:09 #7
Har du TV-Out på dit kort ?
og hvad er det for et kort det drejer sig om ??

Hvad med at installere en Plug and play monitor eller en passende monitor driver ??
Avatar billede philipk Nybegynder
07. oktober 2002 - 19:52 #8
Næ, jeg har ikke TV osv på min pcér, da det er en halvgammel Celeron 400.
Jeg har opgivet at få det til at virke og vil i aften køre en - halvgammel - backup ind i aften mandag den 7 okt kl 22:30 (så intil da er mulighed for svar mulig, jeg tjekker inden restore).
Restoren sletter - desværre - hele c-drevet, da jeg først for nylig har fået kopieret alt andet end Win98 over på et nyoprettet D: drev indeholdende alle programmerne(undtaget Win, så jeg "bare" kan tilbageføre Win98 fra E: drevet, hurtigt, med en velfungerende Windows! næste gang)    :)
Problemet ved at restore er at det er en gammel "out of date" windows, med en hulens masse programmer, som dermed skal slettes igen, og med en Windows som kræver meget update, for at kunne fungere tilfredsstillende, igen. Derfor håbede jeg at kunne undgå dette, ved at spørge vedr. skærmjustering.
Alligevel: Tak for svarerne.
Avatar billede lobster Nybegynder
07. oktober 2002 - 20:40 #9
Nå...
Avatar billede peet-49 Novice
07. oktober 2002 - 21:54 #10
Det har alt sammen kun noget med din driver til grafikkortet, at gøre, ikke andet.
Avatar billede philipk Nybegynder
07. oktober 2002 - 23:26 #11
Tjae, det er muligt, men det er det samme drivernavn og filstørrelsen er også den samme. Har været inde i "Microsoft Systemoplysninger", før/efter restore.
Skal nu igang med at slette alle programmerne der - desværre - fulgte med Windows (dem har jeg jo nu på D: drevet), og så skal jeg til at opdatere Win98 (igen, igen).
Denne gang vil jeg tage backup af Win98 (på c: drevet) ligeså snart det virker! Så jeg bliver fri for den omgang (næste gang).  :)
Avatar billede philipk Nybegynder
29. januar 2003 - 19:42 #12
spørgsmålet lukkes