Avatar billede 8800 Nybegynder
25. september 2000 - 14:49 Der er 62 kommentarer og
3 løsninger

HVAD SKER DER???

Jeg ved sq ikke hvad der sker lige nu... jeg kan næsten ikke have en skid åbent... når der er for meget åbent siger min com. et eller andet med system recurser... jeg har aldrig haft problemet før, og jeg vil have det væk nu!!!
Min com er:
550 MhZ P III
64 Mb Ram
20 Gb Hd
32 mb grafikkort
og alt muligt andet

</8800>

Avatar billede powell Nybegynder
25. september 2000 - 14:51 #1
Det er fucked op i dit styre system, lig en frisk på!!
Avatar billede mike@work Praktikant
25. september 2000 - 14:51 #2
Hvad OS ??
Avatar billede blood Nybegynder
25. september 2000 - 14:51 #3
Du skal formatere din pc lidt ofter

jeg var ude for det samme da jeg ikke hade formateret min pc i 3 måneder

nu får den en \"FORMAT DANMARK\" hver måned
Avatar billede 8800 Nybegynder
25. september 2000 - 14:53 #4
blood... hvad fanden mener du med at formatere? slette alt lort på min hd?
Avatar billede powell Nybegynder
25. september 2000 - 14:54 #5
At ligge en jomfru preload på igen, opdatere drivere, så kører svinet igen...
Avatar billede 8800 Nybegynder
25. september 2000 - 14:55 #6
Hmm.. skal jeg så ikke brænde alt hvad jeg har på min computer over på cder?
Avatar billede blood Nybegynder
25. september 2000 - 14:56 #7
Ja tilsvære

du kan eks. dele din hd på i to
så dit c derv er på 2 gb
og dit d derv er på 18 gb
og så formatere dit c drev 1 gang om måned
Avatar billede mike@work Praktikant
25. september 2000 - 14:56 #8
8800>> Hvilket operativ system kører du med ?!?!?
Avatar billede 8800 Nybegynder
25. september 2000 - 14:56 #9
Min hd er i 2 stykker, men de er lige store... hvordan gør jeg som du siger blood?
Avatar billede keysersoze Guru
25. september 2000 - 14:56 #10
8800 >> en computer SKAL formatteres en gang i mellem... derfor er det en god idé med en ekstre HD som kan bruges som backup...
Avatar billede 8800 Nybegynder
25. september 2000 - 14:57 #11
win 98 2nd edition
Avatar billede blood Nybegynder
25. september 2000 - 14:57 #12
nej du skal ikke brænde din hd

du skal instalere windows på c
og alle spil/progrrammer på d
Avatar billede 8800 Nybegynder
25. september 2000 - 14:59 #13
hvordan sætter jeg så pladsen om?
Avatar billede blood Nybegynder
25. september 2000 - 15:00 #14

Prøv at gå ned i START og vælg KØR
og skriv FDISK
der kan du redigere din hd som du vil
men lad med at ændre noget der før du har lavet en backup af de ting du skal gemme

(til alle andre ja jeg ved godt at pmagic findes men det kræver lidt med viden til en pc)
Avatar billede blood Nybegynder
25. september 2000 - 15:02 #15
med fdisk sletter du ALT på din hd
Avatar billede powell Nybegynder
25. september 2000 - 15:07 #16
Partition Magic kan vel løse problemet uden at slette alle data...

Læg alle de vigtige filer over på cd\'er, det er nok det sikreste, og så længe en cd kun koster 5 til 6 kroner så er det vel pengende værd, derefter gør du som blood skrev, fdisk din hdd så du for de pation størelser du skal bruge, de sletter ved denne kommando alt hvad der forefindes af data på din hdd.

Derefter indstallerer du windows og opdaterer derefter igen alle dine drivere, nu kan du smide din backup af dine ting tilbage på din computer.

Sørg for at dele din computer op så du ved hvor du smider dine spil og andre programmer.

Avatar billede blood Nybegynder
25. september 2000 - 15:09 #17
powell
jeg skrev

(til alle andre ja jeg ved godt at pmagic findes men det kræver lidt med viden til en pc)
Avatar billede powell Nybegynder
25. september 2000 - 15:12 #18
blood> Du har ret at det kræver mere viden... Derfor skrev jeg også den lange smøre bagefter, hvor jeg bakkede op om det du skrev. Kender man ikke PM så skal man holde sig langt fra den...
Avatar billede 8800 Nybegynder
25. september 2000 - 15:17 #19
passer egentligt meget godt til et gammelt spørgsmål: http://www.eksperten.dk/spm/23256 jeg har ne,lig brændings problemer...
Avatar billede blood Nybegynder
25. september 2000 - 15:19 #20
har du netværk hvis du har ADSL kan du likke de ting som skal gemmes på en gratis internet hd
www.freedrive.com
Avatar billede 8800 Nybegynder
25. september 2000 - 15:20 #21
har jeg ikke :0)
Avatar billede blood Nybegynder
25. september 2000 - 15:24 #22
Du behøver ikke at have adsl det er bare fordi det kan ta tid at uploade og downloade filerne
Avatar billede 8800 Nybegynder
25. september 2000 - 15:25 #23
vil hellere brænde... kan i ikke prøve at svare på: http://www.eksperten.dk/spm/23256 ? PLZ!!
Avatar billede powell Nybegynder
25. september 2000 - 15:32 #24
Du for ikke den brænder op at køre før, dit styresystem er iorden, du har sikkert smadret en driver eller to...

Så bid i det sure æble brug freedrive eller x-drive or what ever. Brug disketter om du vil, du slipper ikke af med problemmerne før din computer er ny indstalleret...
Avatar billede 8800 Nybegynder
25. september 2000 - 15:34 #25
NAAAAAAJ så hellere en com, med problemer end at bruge så mange penges internet regning...
Avatar billede blood Nybegynder
25. september 2000 - 15:35 #26

du kan også gøre det at du ta du hd ud af din maskine og smutter over til en ven og kopier
det der skal gemmes over på hans
Avatar billede 8800 Nybegynder
25. september 2000 - 15:36 #27
Vil lige prøve at brænde...
Avatar billede keysersoze Guru
25. september 2000 - 15:45 #28
har du så mange ting på din HD at det ikke entet bare kan installeres igen eller backup vha disketter - snak dog med en af dine venner (hvis du har nogle) om du ikke kan låne en HD så... eller køb en billig brugt lille en...
Avatar billede powell Nybegynder
25. september 2000 - 15:47 #29
Da kan jeg anbefale www.reservedel.dk
Avatar billede 8800 Nybegynder
25. september 2000 - 15:57 #30
tryk selv lige på www.reservedel.dk ...
Avatar billede 8800 Nybegynder
25. september 2000 - 16:05 #31
Kan jeg ikke bare opdatere drivere til min brænder? kører den så ikke?
Avatar billede blood Nybegynder
25. september 2000 - 16:06 #32
det burete den!!!
Avatar billede powell Nybegynder
25. september 2000 - 16:07 #33
Hvis det er brænderens drivere der er galt med, jo så burde det virke, men jeg tror at det er i roden af din installation der er noget galt...

Men prøv, det skader jo aldrig...Hmmm havde jeg ikke svaret ang. din brænder at du skulle opdatere evt. drivere, hvorpå du svarede at det havde du gjort 2 gange???
Avatar billede 8800 Nybegynder
25. september 2000 - 16:45 #34
Hmm... jeg ved sq ikke hvilke filer jeg skal bruge...
Avatar billede neger Nybegynder
25. september 2000 - 22:47 #35
format c:/q
Avatar billede 8800 Nybegynder
26. september 2000 - 14:09 #36
Hmm... kan jeg godt gøre dettte? jeg lægger alt hvad jeg kan, over på mit d drev, og jeg formattere kun c... har jeg så stadig alt på mit d?
Avatar billede keysersoze Guru
26. september 2000 - 14:22 #37
ja...
Avatar billede 8800 Nybegynder
26. september 2000 - 14:26 #38
vil prøve her i aften...
Avatar billede powell Nybegynder
27. september 2000 - 07:56 #39
Gik det godt, har du redet dine data...
Avatar billede 8800 Nybegynder
27. september 2000 - 14:12 #40
turde sq ikke... jeg må se hvad jeg kan gøre... jeg kender desværre ikke nogen der har plads til alt det jeg har på min hd...
Avatar billede powell Nybegynder
27. september 2000 - 14:25 #41
Når du har delt din hdd, i to partitioner, så vil computeren tro at den har to harddiske. Derfor kan du godt lægge alle dine data over på dit D, drev.

Derefter skal du formatere C-drevet og lægge en frisk windows på her, når det er gjort kan du finde de nyeste drivere fra nettet, og genplacere dine gamle dataer, ønsker du så at ændre på partitions størrelsen, skal du nu tage backup af dine data på skiver (ved dette pkt. skulle din brænder gerne virke igen) Når du har lavet en backupz så kan du jo gøre som normalt fjerne alt via fdisk...
Avatar billede 8800 Nybegynder
27. september 2000 - 14:28 #42
Hmm... tror jeg har skrevet det før, men da jeg fik min com, HAVDE de allerede gjort det med 2 harddiske... men de er ligestore.. hvordan laver jeg størelsen om?
Avatar billede powell Nybegynder
27. september 2000 - 14:33 #43
Hvis du ikke ønsker at rede dine data så gørt sådan her:

Start op på en dos diskette (denne kan laves i windows som en win98 startop diskette) tryk fdisk.

Her skal du vælge ja til at udnytte store diske, derefter skal du fførst fjerne de to partitioner der er, ved at køre pkt 3. Når begge partitioner er fjernet kan du danne nogle nye, ved brug af pkt. 1. Her indtaster du hvilken størrelse dinne diske skal ha\'.

Ønsker du at rede dine data så gør det ved den besværlige måde, som jeg skrev før...
Avatar billede 8800 Nybegynder
27. september 2000 - 14:34 #44
kan du ikke forklare det lidt lettere? (den går sq ikke så hurtigt deroppe) :0)]
Avatar billede powell Nybegynder
27. september 2000 - 14:41 #45
OK - hvad ønsker du nøjagtig en forklaring på, det hele (backup og derefter fdisk), eller kun det med fdisk?
Avatar billede 8800 Nybegynder
27. september 2000 - 14:43 #46
det hele tak!
Avatar billede powell Nybegynder
27. september 2000 - 14:57 #47
OK
Følg denne opskrift når du kommer hjem, så skal det hele nok gå.

1. Flyt dine data fra C drevet til D-drevet. Og ryd det væk du ikke behøver.
2. Efter denne procedure går du ind i Kontrol panel, vælg tilføj/fjern programmer, vælg faneblad lav Startop diskette, vælg lav diskette.
3. Start din computer op på disketten.
4. skriv format c:
5. Kør formateringen færdig og indsæt nu din win cd-rom, og lad din installation starte.
5.1 starter instalationen ikke automatisk når du genstarter computeren, så start igen på disketten, og skriv setup eller install.
6. Når windows er færdigt installeret, find da alle de nyeste drivere frem. (bl.a. til din brænder)
7. Når du så har brænderen oppe og køre, gem dine data på skiver (Det regner jeg med du selv kan klare!)
8. Når alle dine data er gemt, start op på disketten igen.
9. Skriv fdisk
10. Vælg j eller y
11. Vælg pkt 3. for at fjerne dine partitioner.
11.1 Fjern begge partitioner. (alle dine data er nu væk, håber på at du har en god backup)
12. fra hoved menuen vælger du nu pkt. 1 for at kreere en partition. Vælg 1 igen derefter. Angiv størelse og evt. navn.
13. Ønsker du flere partitionewr så vælger du bare 1 igen. Denne gang vælger du 2. Angiv størelse og navn.
14. Aflsut fdisk og boot din computer på disketten.
15. Instaler windows og de nyeste drivere.
16. Instaler din backup.
17 Leg og lær, husk at tage flere backups med tiden...
Avatar billede 8800 Nybegynder
27. september 2000 - 15:01 #48
hvordan var det så man lavede pladsen om?
Avatar billede powell Nybegynder
27. september 2000 - 15:03 #49
Det gør du fra pkt. 9. Men husk nu at havde det hele på skiver først...
Avatar billede 8800 Nybegynder
27. september 2000 - 15:09 #50
Jeg vil gerne have lidt tilbage på min com, bl.a. outlook ting.. og mine netværks-instillinger!! hvor/hvordan gemmer jeg det?
Avatar billede powell Nybegynder
27. september 2000 - 15:19 #51
Jeg plejer bare at bakse det op igen, efter en genindstallering...
Avatar billede 8800 Nybegynder
27. september 2000 - 15:21 #52
powell... når jeg har formateret... så for du pointsne... og du for flere end 30!!
Avatar billede powell Nybegynder
27. september 2000 - 15:24 #53
Tag backup, tag backup, tag backup...
Avatar billede 8800 Nybegynder
27. september 2000 - 17:27 #54
backup?
Avatar billede 8800 Nybegynder
27. september 2000 - 19:35 #55
Powell... jeg kan ikke finde min windows 98 2nd edition cd... så jeg kan ikke oprette sådan en diskette... hvad skal jeg gøre? jeg har slettet outlook fra min com, så jeg kan desværre ikke lige se hvornår du skriver et indlæg...
Avatar billede keysersoze Guru
27. september 2000 - 19:50 #56
8800 >> hvor svært kan det være!?!?! her er en lille vejledning til formattering:

1. Sørg for at have backup af havd du skal bruge (forskellige savegames, billeder, adresse m.m.) du kan ikke smide programmer eller spil over på en anden HD da de også er afhængige af nogle systemfiler der ikke bare lige er noget man tager backup af..

2. Sørg for at have ALLE programmer, spil, drivere m.m. liggende på CD, eller Disk...

3. formatér comp. (start op i en DOS-promt og skriv \"format c:\" og lad den arbejde...

4. Når den er færdig, så installer det igen - ikke alt på en gang, men kun det du har brug for...

5. Sørg for at dit backup kommer på plads igen...

dette er de klart vigtigste ting mht. formatering... er man bare lidt for hurtig kan der let smutte nogle vigtige filer eller adresser - men det er rimelig vigtigt med en formatering en gang i mellem!!!
Avatar billede 8800 Nybegynder
27. september 2000 - 20:07 #57
keysersoze>> det var nu noget med den diskette jeg bad om...
Avatar billede keysersoze Guru
27. september 2000 - 20:16 #58
hvad hjælpwe en diskette ved formattering, hvis du ikke har windows på en CD???
Avatar billede 24u Juniormester
28. september 2000 - 00:30 #59
man kan altså også bruge en win98-startdisk (1 edition), med sådanne en disk har jeg installeret win98/win982nd/winmedk.. såe.. hvis du har en win98 startdisk, funker den faktisk fint!..
Med hensyn til formateringen, kan du rolig formatere c:, da d: ikke bliver formateret (som powell også skriver).. og windows vil nok også finde programmer og andre ting som du har haft installeret før, og installere det igen (+- et par driver og småting) men altialt noget som du rolig kan gøre ;o)
Avatar billede denboj Nybegynder
28. september 2000 - 01:36 #60
hmm faktisk er det jo sikkert en skrue uden ende - hvis du bare instalerer løs igen. Dine 64 MB ram rækker jo ikke langt nu om stunder - du skulle hellere arbejde i at fjerne nogle systemresourcer.
Avatar billede powell Nybegynder
28. september 2000 - 08:43 #61
8800> Jeg tror du seriøst burde overveje at tage et PC-kørekort... Derefter et oprydningskursus... Du kan jo ikke bare lægge din WinCD væk, den er en hjælp...

Når du engang kommer så langt, så læg din win cd ind på harddisken, så ved du jo hvor den er.

Håber du finder en løsning.
Avatar billede 8800 Nybegynder
29. september 2000 - 17:05 #62
ja, så har jeg formateret, når jeg har fået alt på plads, accepterer jeg lige lidt svar :-)
Avatar billede 8800 Nybegynder
29. september 2000 - 18:11 #63
Hmm... cd\'en var kun midlertidig væk, dvs. 10 min. men nu har jeg vist fået klaret det værste, mit.inter.net
Avatar billede denboj Nybegynder
30. september 2000 - 01:56 #64
Powel - 8800 har kopieret dit svar og sat det ind i dette spm.

http://www.eksperten.dk/spm/27026
Avatar billede goulduck Nybegynder
30. september 2000 - 11:21 #65
\"og så formatere dit c drev 1 gang om måned\" .. hehe

Det synes jeg at er en sej bemærkning. En gang var det hver 6 mdr.

Windows kan faktisk godt overleve i LANG tid, hvis man passer lidt på det. Min gamle Windows installation virkede fra Windows 3.1 -> Win95 -> Win98 ... men så formaterede jeg det også efter ½ års brug .. Og det fik ikke en fin behandling.