Avatar billede slyhn Nybegynder
06. oktober 2002 - 08:07 Der er 20 kommentarer og
3 løsninger

Bundkort, ingen opstart, sort skærm

Bundkort ASUS A7V266-C med 266 DDR ram og Atlon 1800+ prossesor.
Igår eftermiddags da jeg startede maskinen forblev skærmen sort. Fra computeren lød det som om den kørte samme rutine adskellige gange inden jeg slukkede.
Forsøgte med boot disk, udskiftning af HDD og afmontering af ekstra kort.
Skiftede grafik kort med naboen's uden success
Vi opgraderede maskinen for 14 dage siden og den har kørt upåklagelig indtil nu.
Derfor isatte vi det gamle bundkort m/450 Mhz pross i. Den kører da som i gamle dage
Men hvorfor er der pludselig sort skærm nu og kan problemet afhjælpes?
Mvh
Slyhn
Avatar billede grinderslev Praktikant
06. oktober 2002 - 08:13 #1
Kører din blæser???
Avatar billede slyhn Nybegynder
06. oktober 2002 - 08:19 #2
ja, og fra HDD'en lød der gentagende samme rutine
Avatar billede mr.athlon Nybegynder
06. oktober 2002 - 08:20 #3
Som grinderslev skriver, er det vigtigt at din blæser kører, men også at den er monteret korrekt, så din CPU får den køling, den har brug for.

Det lyder meget hen imod at din 1800+ er stået af.....

Good luck

Mr.Athlon
Avatar billede peet-49 Novice
06. oktober 2002 - 08:35 #4
Har du opdateret din bios, ellers kan den ikke køre med Athlon XP
Avatar billede slyhn Nybegynder
06. oktober 2002 - 08:54 #5
>peet49
Nej, bios ikke opdateret da nyeste bios var installeret
Avatar billede peet-49 Novice
06. oktober 2002 - 09:03 #6
Den eneste betingelse der er for, at det booter er: cpu-køler-grafikkort og ram, jeg ville nok starte med rammene. Tjek det enkeltvis og tag alt andet fra.
Avatar billede torben.s Nybegynder
06. oktober 2002 - 09:29 #7
reset bios (clear cmos) med jumber. det lyder som om at bios har fucket sig selv op. det står i manualen hvordan man gør.
mvh torben
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2002 - 09:36 #8
Jeg har lige rodet med 2 bundkort, hvor de blev underlige. Efter en lang og sej kamp tog jeg strømstikket ud af maskinen og hev batteriet ud i 10 minutter (sådan en god smøg's tid) og siden har de kørt. Måske det kan hjælpe dig.
Men HUSK at tage 220 volt stikket helt ud.
Avatar billede slyhn Nybegynder
06. oktober 2002 - 09:44 #9
Okay, så har vi nogle bolde oppe i luften, det er rart.
Er der flere så kom endelig med dem.
Vi checker over middag rammene, når genboen har fået øjne.
Hvis de virker clearer vi C-mos'en o.s.v.
Mvh
Slyhn
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2002 - 09:46 #10
Hvis BIOS'en er gået i udu, så glem at prøve noget først :-) Clear bios først og prøv bagefter.
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2002 - 09:47 #11
Iøvrigt hjalp det ikke at flytte jumperen til clear bios med. Det hjalp først da batteriet kom ud, så der er mange underligheder.
Avatar billede slyhn Nybegynder
06. oktober 2002 - 10:03 #12
Okay, så ved vi det.
Operationen går af stablen over middag. Vi skal jo tage det gamle bundkort ud og isat det nye igen. Virker det ikke, så må vi have det gamle i igen for at svare jer/dig
Avatar billede torben.s Nybegynder
06. oktober 2002 - 10:06 #13
gør det nemt for jer selv. pil strømforsyningen ud og læg motherboardet på noget ikke strømførende. på den måde er det nemmere at skifte om til det andet. :)
Avatar billede slyhn Nybegynder
06. oktober 2002 - 11:28 #14
okay. Vi prøver
Avatar billede slyhn Nybegynder
06. oktober 2002 - 12:10 #15
Go' ide med at lægge MODO ved siden af. Tak
Har nu pillet batteriet ud, jumpet c-mos'en (som skrevet i manualen) og sat batteriet i igen. Uden success :-(
Andre forslag modtages med glæde
På forhånd tak
Slyhn
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2002 - 12:12 #16
Har du den indbyggede højtaler sat til så du kan høre bip når den starter ? hvis den kommer så langt.
Avatar billede slyhn Nybegynder
06. oktober 2002 - 13:10 #17
Ja, den skulle sidde rigtigt i, men der kommer bare ikke nogen bip lyd fra den.
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2002 - 13:11 #18
Det tyder på at computeren ( cpu'en ) slet ikke kører. Har du mulighed for at prøve en anden.
Avatar billede slyhn Nybegynder
06. oktober 2002 - 13:19 #19
Så må vi ud i byen for at prøve det et eller anden sted
Tilbagekommer med resultat
Slyhn
Avatar billede slyhn Nybegynder
06. oktober 2002 - 22:18 #20
Desværre er det ikke lykkes os at finde en MOBO i byen der passer, vi sender grejet til forhandleren der leverede det for 14 dage siden.
Point bliver delt ud når forhandleren kommer med en fejlbeskrivelse.
MVH og mange tak for jeres deltagelse.
Slyhn
Avatar billede slyhn Nybegynder
13. oktober 2002 - 17:25 #21
Tak for jeres deltagels.
MODO kom retur, ingen fejl overhovedet, skrev de - mystisk????????????
Isatte MODO og computeren kører nu fejlfri.
Avatar billede mr.athlon Nybegynder
13. oktober 2002 - 17:42 #22
Slyhn-> jepper meget mystisk, men trods alt godt at høre den kører igen...:-)

Takker for points.

Mr.Athlon
Avatar billede peet-49 Novice
13. oktober 2002 - 17:44 #23
Også en tak herfra, hvis der har været fejl, er de nok rettet uden, ar oplyse det.