Avatar billede madman Nybegynder
18. juli 1999 - 11:25 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Computeren starter ikke med det samme, først efter 5 min.

Min computer vil ikke starte med det samme, når jeg trykker på
powerknappen - eller dvs. skærmen viser bare ''no-sync signal''!

Men hvis computeren står en 5-10 min, og man så trykker på reset,
så starter computeren fint op?! Det skal måske lige siges, at jeg selv
har monteret bundkortet mv - kan det måske være en løs forbindelse
eller en slags kortslutning? Hvordan kan jeg få den til at starte normalt?

Tak for enhver hjælp.
Avatar billede madman Nybegynder
19. juli 1999 - 19:48 #1
Jeg har prøvet at starte med kun grafikkortet isat - det gav samme resultat (dvs. ingen lydkort osv...)
Avatar billede cyberesben Nybegynder
19. juli 1999 - 19:56 #2
var der harddiske og CD og floppy i?
Avatar billede rasmusr Nybegynder
20. juli 1999 - 00:42 #3
Heysa Madman

Jeg har slev samme bundkort og processer men har først fået det til at køre nu fordi at producenten af bundkortet endelig har lavet en opdatering til bios'en så den understøtter processor op til 466 MHz. Men jeg kender ikke til den fejl du har. Det mest sandsynlige er det med at ledningerne er sat forkert i. Det er rigtigt at manualen ikke helt passer der for den er vendt på hoved og drevet så du skal selv lige vende om på PN2 og PN1 og pin 1 sidder også i den modsatte side end i manualen så det kan være der fejlen er :o)
Avatar billede rasmusr Nybegynder
20. juli 1999 - 00:48 #4
nøi hvor er jeg god til at trykke på de forkerte taster *GG*

I manualen står der PN2 1||RST||||Speaker||||SP-LED|| 11
PN1 1||Powerled||Keylock||HDD-LED||POW-ON||SMI|| 11

men det er forkert !
det skal vende sådan her:

PN1 11 ||SMI||POW-ON||HDD-LED||KEYLOCK+||POWER LED|| 1

PN2 11 ||SP-LED||||SPEAKER||||RST|| 1
Avatar billede rasmusr Nybegynder
20. juli 1999 - 00:51 #5
Den update jeg skrev om kan findes her:http://www.abit.com.tw/english/download/bios-bm6.htm

Avatar billede madman Nybegynder
20. juli 1999 - 20:27 #6
Rasmusr> Mange tak for oplysningerne - jeg tror *liiiige* jeg skal have set på de ledninger igen! (og så må jeg jo se, om jeg kan finde ud af din tegning ;)

Med hensyn til updaten, så havde jeg problemer ca. de to første gange, jeg startede computeren op - men nu er der ingen problemer med at genkende 466 CPU'en. Kan man se nogen steder, hvilken bios version man har? (bare for at være sikker på, at jeg har den nyeste).
Avatar billede rasmusr Nybegynder
20. juli 1999 - 20:34 #7
Ja i opstarten står der en linje for neden i skærmen. En masse tal og bukstaver. men et sted er der to bogstader der er isoleret med - det er versions ID'en :o)(Jeg vil gætte på at der står JN ved dig. den nye hedder KV.
Avatar billede nof Nybegynder
18. juli 1999 - 11:42 #8
Øhh...få en proffessionel til at montere det, hvis det så ikke virker så køb dig en FUJITSU PC'er, de er det mest driftsikre, jeg har selv en :-)

MVH
nof
Avatar billede madman Nybegynder
18. juli 1999 - 11:48 #9
Jamen, nu har jeg jo altså monteret det, så dit svar hjælper ligesom ikke så meget...
Avatar billede bbe1379 Nybegynder
18. juli 1999 - 12:18 #10
Du skal checke de ledninger, der forbinder power- og resetknap til bundkortet.

de forklaringer, der følger med er ikke altid lige gode, så man skal lige "spænde hjernen", men det lyder som noget der er gået galt der
Avatar billede madman Nybegynder
18. juli 1999 - 12:30 #11
Det lyder meget rimeligt. Det er et Abit BM6 bundkort, og jeg synes forresten, at jeg hørte et sted på nettet, at der var en fejl i manualen?! Men hvordan skal jeg så forbinde det rigtigt hvis ikke manualen passer?

Jeg synes egentlig også det er mærkeligt, at den godt vil starte op efter 5 min. hvis kablerne sidder forkert?
Avatar billede cyberesben Nybegynder
18. juli 1999 - 13:33 #12
kan du ikke lige skrive hvad der er af RAM/CPU osv. i din maskine?
Avatar billede madman Nybegynder
18. juli 1999 - 15:40 #13
Det er en Intel Celeron 466 Mhz, Abit BM6, 64 Mb SD-RAM (66 Mhz), 2.5 Gb Seagate EIDE harddisk, S3 Virge 3D PCI grafikkort, no-name lydkort, netkort, Aopen HX45 kabinet
Avatar billede cyberfox Nybegynder
18. juli 1999 - 22:53 #14
Prøv et andet (bedre) grafikkort.......
Avatar billede cyberesben Nybegynder
18. juli 1999 - 23:04 #15
eller hiv det lydkort ud...
Avatar billede cyberesben Nybegynder
18. juli 1999 - 23:06 #16
Vær systematisk...

Tag alt andet end skærmkort ud.
Pil harddisken og CD'en fra.
Check at der kun er MB, CPU, RAM og skærmkort som kører når du tænder.
Sæt skærm og tastaur og størm til og se om den stadig starter
Avatar billede cyberesben Nybegynder
18. juli 1999 - 23:13 #17
der skulle stå "om den stadig IKKE starter"
Avatar billede bbe1379 Nybegynder
18. juli 1999 - 23:34 #18
...jo og når du har  gjort det, så pil strømmen fra og se om den stadig starter
(...den var til dig Cyberesben)
Avatar billede cyberesben Nybegynder
18. juli 1999 - 23:37 #19
jaja du er sjov, HAHA
Avatar billede bbe1379 Nybegynder
19. juli 1999 - 01:11 #20
...he he ;o))
Avatar billede madman Nybegynder
25. juli 1999 - 15:01 #21
Nu er problemet klaret! Det var ganske rigtigt ledningerne, der åbenbart sad forkert. Nu har jeg sat det rigtigt sammen, så computeren starter normalt nu. Jeg takker meget for alles hjælp :)