Avatar billede pelkjaer Nybegynder
05. oktober 2002 - 18:42 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Bærbar PC m. win98 på netværk

Min lillebror er lige kommet hjem med sin bærbare pc m. win98/en og hans nye netværkskort.

Ovre på hans skole har han prøvet at tilslutte sin pc til netværket så han kan kommet på nettet, med uden held.

Han har fået en vejlédning fra skolen, men den er til Win2K hvor man kan sætte den til at "søge automatisk".

Men når han højreklikker på "Network Neighborhood" ser det noget anerledes ud i Win98 end den vejledning der.

Er der en som lige kan fortælle hvordan jeg sætter pisset til at tilslutte auto e.lign? Jeg aner intet om netværk.
Avatar billede goulduck Nybegynder
05. oktober 2002 - 18:52 #1
Kan det være "DHCP" der menes? Ved ikke lige hvad det hedder på en Windows 98, men det er opsætningen for TCP/IP, hvor den automatisk skal have tildelt en IP adresse.
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
05. oktober 2002 - 18:57 #2
Næ. den vejleding til win2K jeg sidder med her lyder som følger:

1: højreklik på Netværkssteder - > derefter på LAN-forbindelse
2: Vælg "installer" efterfulgt af "protokol"
3: Vælg TCP/IP - og tryk OK
4: Herefter kan man normalt genstarte og så er den opsat til automatisk hentning af IP adresse samt DNS-servere.

Jeg vil gerne vide, hvad gør jeg i win98?
Avatar billede poet Nybegynder
05. oktober 2002 - 19:11 #3
Goulduck har nok ret.

Højreklik på "Andre computere" og vælg egenskaber.
Dobbelt klik på TCP/IP (hvis den ikke er der, så klik på tilføj og vælg TCP/IP - så skulle det virke).
Under IP-adresse vælger du automatisk.
Det skulle vist kunne gøre det.

Måske skal du også ind i internet explorer (hvis du bruger den) under funktion -> internet indstillinger -> forbindelse og fjerne alle afkrydsninger og sætte den til, at du er forbundet til internettet via LAN.

eller noget..
mvh.
Poet
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
05. oktober 2002 - 19:14 #4
Må den TCP/IP hedde TCP/IP Dial-Up Adapter ?
Avatar billede goulduck Nybegynder
05. oktober 2002 - 19:21 #5
Nej, det skal være TCP/IP til network adapter.
Avatar billede goulduck Nybegynder
05. oktober 2002 - 19:22 #6
Dail-Up adapter er dit modem.
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
05. oktober 2002 - 19:25 #7
hvor fanden finder jeg sådan en?

Når jeg siger "add" har jeg

client
adapter
protocol
service

I hvilken en af dem kan jeg finde den rigtige? Og hvilken producent skal jeg vælge (microsoft, HP, osv)
Avatar billede goulduck Nybegynder
05. oktober 2002 - 20:33 #8
Er netkortet overhovedet blevet installeret korrekt? Hvis du går i kontrol panel -> System -> enhedshåndtering er det så der inde?
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
05. oktober 2002 - 22:11 #9
Jaja - enheden fungerer korrekt står der.
Avatar billede goulduck Nybegynder
05. oktober 2002 - 22:36 #10
Hvis du bare højreklikker på andre computere -> Egenskaber. Hvad står der så i listen?
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
06. oktober 2002 - 09:12 #11
Der står TCP/IP Dial-Up Apdapter, en masse til den infrarøde port osv. men ikke noget med LAN el.lign.
Avatar billede goulduck Nybegynder
06. oktober 2002 - 10:57 #12
Prøv at gå i enhedshåndteringen og slet netkortet. Genstart og installere det igen.
Vi skal nemlig have netkortet ind i listen sammen med Dial-up adapter og det.

Hvilket netkort er det?
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
06. oktober 2002 - 11:02 #13
Netkortet er også inde i listen, og der var kun 2 mulige at vælge, en eller anden plug and play der ville poppe op ved tilslutning. Så den har jeg nu valgt, men jeg ved ikke hvad der sker før han kommer over på skolen mandag og tilslutter. Så vi må tage den derfra.

Læg bare et svar.
Avatar billede goulduck Nybegynder
06. oktober 2002 - 11:21 #14
"Netkortet er også inde i listen"
Er det den liste i "Control Panel -> Network"?
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
06. oktober 2002 - 13:19 #15
Nej :)

inde i "andre comp."-->"egenskaber"-->"add" - der står netkortets producent.
Avatar billede goulduck Nybegynder
06. oktober 2002 - 14:36 #16
Hvilket netkort er det?
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
06. oktober 2002 - 16:53 #17
NetGear - det billigeste på edbpriser tror jeg.

Men jeg vender tilbage Mandag, ellers bare læg et svar nu.
Avatar billede goulduck Nybegynder
06. oktober 2002 - 17:03 #18
Okay okay - skal nok tiestille :)