Avatar billede pcmagasinet Nybegynder
18. juli 1999 - 10:01 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Jeg vil igang med Linux!

Hejsa!

Jeg skal igang med Linux og har derfor nogle spørgsmål: Er der nogen der kan give en DIREKTE sti til en exe-fil så den starter med at downloade Linux, eller skal den hentes fra en ftp-site?

Hvad er system-kravene til Linux?
Hvor henter man Gnome?

/Tak - Christian
Avatar billede jumper Nybegynder
18. juli 1999 - 21:20 #1
Køb Alt Om Data, næste gang de har en forside CD-rom med Linux på.

Eller gå ind på www.sslug.dk og find en der kan sende dig en kopi. Den er jo gratis ;)

Linux fylder gerne en hel cd, så lad være med at downloade det.

Systemkrav: 386

gnome: http://www.gnome.org

Men hent heller ikke Gnome, det følger med Redhat Linux :)

/Thor
Avatar billede pcmagasinet Nybegynder
18. juli 1999 - 21:25 #2
tak, du får point hvis der ikke kommer bedre svar....
Avatar billede jumper Nybegynder
18. juli 1999 - 21:43 #3
Hvis du absolut vil downloade hele Linux, så gå ind på ftp.redhat.com

/Thor
Avatar billede jenschr Nybegynder
26. juli 1999 - 20:10 #4
Jeg kan anbefale at du køber hæftet: "Videre med RedHat Linux 6.0"
Der følger linux + div. andre programmer med. Det koster 69 kroner hos Bog & Ide (ikke for at reklamere, men det var der jeg købte det).
Derudover kunne du jo læse bogen "Linux - Friheden Til At Vælge", som du kan hente gratis på www.sslug.dk
Avatar billede yebzqey Nybegynder
29. juli 1999 - 16:43 #5
Jeg har også lige investeret i Videre med Redhat Linux 6.0, men installationen virker ikke. Det gør redhat 5.2 heller ikke! Hvordan kan det være? Selv tror jeg at det er mit Grafikkort eller min SCSI-controller den ikke vil snuppe... Hjælp!
Avatar billede jumper Nybegynder
29. juli 1999 - 17:17 #6
Hvilket grafikkort og SCSI controller har du?

/Thor
Avatar billede yebzqey Nybegynder
30. juli 1999 - 01:07 #7
Thor> Har du ikke fået min ICQ-besked? Nåmen... Det er et ASUS v3400 TNT og en Adaptec AVA-2902E/I...
Men jeg tror slet ikke at det er det. Jeg har nemlig lige revet alle kort ud af computeren og sat et Diamond Stealth SE 1 MB i... Det virkede ikke.
Når jeg sætter opstartsdisken i går det fint. Så skal man trykke Enter for at komme videre, men så loader den lidt på en .img fil hvorefter den skriver "boot failed".
Det virker hverken med Linux 5.2 eller 6, og jeg tror heller ikke at det er disketten. Kan det være mit CD-ROM-drev der ikke er ATAPI-kompatibelt? Det er et Pioneer 32x Slot-in IDE...
Avatar billede yebzqey Nybegynder
30. juli 1999 - 01:10 #8
Jeg tror at jeg har fundet ud af det!
Kan det være fordi mit CDROM-drev er tilsluttet mit lydkort? Så skal jeg vel bare skrive hdh=cdrom som en ekstra boot-parameter!
Avatar billede jumper Nybegynder
01. august 1999 - 16:04 #9
Hvis dit cdrom drev er tilsluttet lydkortet, skal du ihvertfald ændre lidt på det ;=)

Jeg kan fortælle dig at selve Linux bootcd'en går ud fra, at bootcd'en er i /dev/hdb, dvs at dit cdromdrev sidder som primary slave.

Det nemmeste vil være at smide dit cdromdrev på som primary slave, da du ellers skal ændre i koden til installationsprogrammet ;)

/thor
Avatar billede yebzqey Nybegynder
07. august 1999 - 00:38 #10
Jeg har fået installeret Linux nu... Jeg kørte bare autoboot.exe, men nu har jeg et andet problem: Linux understøtter ikke mit ASUS TNT, så jeg kan ikke køre noget grafik. Når jeg skriver xstart skriver den bare alt mulig mærkeligt. Hvordan indlæser jeg en ny driver? (Jeg tror godt selv at jeg kan finde den)

Et andet problem er mine windows-partitioner... De to logiske drev er vist blevet omformateret... Kan det være Linux?
Avatar billede jumper Nybegynder
07. august 1999 - 02:27 #11
Partitonerne kan du godt have slettet, det vil dog altid være dig selv der har gjort det. Linux piller ikke bare ved dine partitioner uden videre.

/Thor
Avatar billede sth Novice
15. august 1999 - 13:22 #12
Hvis du skal skifte grafik/skærm
kan du gøre det ved at skrive:

/usr/X11R6/bin/Xconfigurator

og der er nu mulighed for at ændre skærm/grafikkort.

Der findes en udemærket bog du kan hente på http://www.sslug.dk/linuxbog/

Her kan du se en masse om linux

Har du prøvet Redhat 6,0 den understøtter mit Diamon Viper V550 TNT ?
Avatar billede sth Novice
15. august 1999 - 13:27 #13
hvis du har brug for at lave en  bootdiskette til Linux gøres det med med kommandoen :
E:\DOSUTILS\RAWRITE -f E:\images\BOOT.IMG -d a

"Det hele skrives i en linie"

Nu ved jeg ikke hvor du har din linux cd fra men hvis det er den fra Alt om data virker ovenstående.
Avatar billede chromatiq Nybegynder
17. august 1999 - 11:34 #14
Hvis du ikke ønsker at bruge penge på det (og hvorfor skulle du ? - linux skal være gratis :)) så download et ISO9660 image af CD'en fra :
ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/redhat.iso/redhat-6.0-1-i386.iso...

Hvis du mangler dokumentation er der bingo på www.linux.com, www.redhat.com eller start med www.sslug.dk/linuxbog
...
Mangler du software gå til www.freshmeat.net som klart er det fedeste site på nettet..

Men iøvrigt... når du mestre Redhat6 så skift til Debian eller Slack4... væsentlig bedre Linux distro...

./cq
Avatar billede engberg Juniormester
07. december 1999 - 14:15 #15
Er der andre steder end:
ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/redhat.iso/
og:
ftp://ftp.redhat.com/noget/
-hvor man kan downloade Linux Redhat?
De 2 er jo altid optaget....  :(

Venligst
      e.
Avatar billede sth Novice
18. december 1999 - 23:11 #16
Køb bladet, det vil tage dig lang tid at hente Linux på nettet.

Kan i alle have en god jul og et godt nytår.