Avatar billede lrp Nybegynder
04. oktober 2002 - 12:37 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Netværk i andelsboligforening

Hej eksperter !

I vores andelsboligforening (med 12 lejligheder) overvejer vi nu at få etableret et lokalnetværk, der primært skal bruges til at dele en hurtig internetforbindelse.

Der er nok oprettet mange spørgsmål på Eksperten, der ligner dette - og jeg har da også læst en hel del af dem - men jeg har ikke rigtig kunnet finde nogle brugbare svar.

Da vi kun er 12 lejligheder (hvoraf kun 6-7 er interesseret i at blive tilsluttet netværket) om at dele etableringsudgifterne, havde vi forestillet os at udføre så meget som muligt selv. Vi er 2-3 rimeligt edb-kyndige i ejendommen, der nok mener at vi kan klare det rent tekniske med opsætning af udstyr osv. I den forbindelse synes det største problem at være den fysiske kabling af netværket. Ejendommen et et langt hus (ca. 50 meter) med 6 lejligheder ved siden af hinanden i stueetagen og 6 lejligheder ved siden af hinanden på 1. sal. Derudover er der en kælder under hele ejendommen.

Vi havde forestillet os, at etablere et krydsfelt i kælderen, hvorfra der så trækkes kabler til hver enkelt lejlighed, hvor der så skal monteres RJ-45 vægstik. Men eftersom halvdelen af kablerne skal gå helt op til 1. sal, og der desværre ikke er nogen affaldsskakter eller hulrum, hvor kablerne kan trækkes, formoder vi at det er klogest at få en fagmand til at udføre kablingen, så det bliver gjort ordentligt og uden at virke alt for skæmmende i lejlighederne.

Spørgsmålet er så: Hvor får man udført en sådan kabling til en overkommelig pris? Formålet med netværket er jo primært at spare penge ved at dele en hurtig internetforbindelse, men hvis kablingen løber op i flere tusinde kr. pr. lejlighed (hvilket mange af de svar, jeg har fundet her på Eksperten tyder på), bliver det jo pludselig en langsigtet investering, der først er tjent hjem efter mange år.

Hvis kablingen er meget dyr, kunne det jo i sig selv tale for, at ikke alle lejligheder - men kun de lejligheder, hvor beboerne rent faktisk er interesseret i at blive tilsluttet netværket - får trukket kabler og opsat stik. Men i så fald er det jo heller ikke rimeligt, at fordele udgiften på alle lejlighederne.

Vil det overhovedet kunne betale sig, hvis det kun er 6-7 lejligheder, der skal dele udgifterne?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
04. oktober 2002 - 12:40 #1
hvad jeg ved, så skal du have fat i en elektrikker for kablingen, da det er dem der normalt laver det

så snak med dine lokale elektrikkere for at få et overslag
Avatar billede thufir Nybegynder
04. oktober 2002 - 12:47 #2
Jeg syntes i selv skal gøre det da en elektrkker hurtig bliver dyr... Tag fx. og bor hul i loftet/gulvet og træk ledningen op... og så ind i vægen.. det er kune et lille stykke ledning der er synligt... Men det kan evt dækkes til med et stykke gulvtæppe...
Avatar billede bad24 Nybegynder
04. oktober 2002 - 12:49 #3
Hvis med noget Trådløs netværk, i skel nok har 1 sender og så 6 - 12 trådløse netkort.

Ville tro det blev lidt billigere. Men husk så lige at stil en server op med Proxy, så andre udefra ikke kan logge på nettet/netværket.

//Lars
Avatar billede lrp Nybegynder
04. oktober 2002 - 13:06 #4
rhkdk >> Det er rigtigt, at det nok er en elektriker, der skal udføre kablingen. Men nogle har vel mere erfaring med den slags end andre? Det kræver da i hvert fald lidt indsigt i, hvordan et netværk skal opbygges.

Er der nogen, der rent faktisk har fået en lignende opgave udført af en elektriker (helst i Københavnsområdet) - som de evt. kan anbefale?

thufir >> Det er rigtigt, at kablet på 1. sal vil kunne skjules af gulvtæppet (hvis man vil spare vægstikkene) - men det skal jo passere stueetagen for at nå så langt - dvs. at der formodentlig skal opsættes kabelbakker fra gulv til loft. Jeg ved heller ikke, om man "bare" uden videre kan bore op gennem loftet og etageadskillelsen og op gennem ovenboens gulv.

bad24 >> Ejendommen er af beton, og det begrænser - såvidt jeg har kunnet læse mig til forskellige steder - rækkevidden af trådløst udstyr markant. Det er nok tvivlsomt om et signal fra kælderen vil kunne nå helt op på 1. sal. Desuden er bygningen som sagt næsten 50 meter lang. Det vil nok nærmest ende med, at der skal stå i en sender i hver eneste lejlighed...
Avatar billede thufir Nybegynder
04. oktober 2002 - 13:08 #5
Ork jo da :) hehe :P
Avatar billede rkhdk Nybegynder
04. oktober 2002 - 13:08 #6
alle elektrikker er udlært til at kunne trække og installere netværk.. det er en del af elektrikker uddannselen idag!
Avatar billede rkhdk Nybegynder
04. oktober 2002 - 13:09 #7
men det vil nok alligevel ikke skade at spørge de elektrikkere i dit område, hvordan de har det med netværk og hvilke referancer de har når det kommer til netværk ;o)
Avatar billede bad24 Nybegynder
04. oktober 2002 - 13:14 #8
Pris ca. 690 kroner i timen plus et par tusind i matrialer.
vil skyde på en 10.000-20.000.

//Lars
Avatar billede lrp Nybegynder
04. oktober 2002 - 13:40 #9
Nogen, der kan anbefale en el-installatør - som selv har fået udført lignende arbejde til en rimelig pris? Da jeg bor i København er der jo rigtigt mange (flere hundrede?) at vælge imellem...
Avatar billede rkhdk Nybegynder
04. oktober 2002 - 13:42 #10
lrp => jeg kan ikke anbefal nogen da jeg bor et godt stykke fra kbh ;o)
Avatar billede lrp Nybegynder
04. oktober 2002 - 13:44 #11
rkhdk >> Det er i orden - men måske er der andre, der kan? :-)
Avatar billede lrp Nybegynder
05. februar 2003 - 09:56 #12
Det er vist ved at være på tide at få lukket dette spørgsmål. Da jeg ikke rigtig synes jeg har fået et brugbart svar på mit spørgsmål (jeg har stort set kun fået at vide, at jeg skal prøve at ringe til et par tilfældige elektrikere - mens jeg havde håbet på i det mindste at få et par konkrete firmanavne), vil jeg tillade mig at tage de fleste points tilbage. Da "bad24" som den eneste har afgivet et svar, får han dog lidt for ulejligheden. Tak for hjælpen!
Avatar billede rahzel Nybegynder
06. februar 2003 - 16:32 #13
Stadig aktuelt?
Avatar billede bad24 Nybegynder
06. februar 2003 - 16:35 #14
selv tak :)
Avatar billede lrp Nybegynder
07. februar 2003 - 08:27 #15
rahzel >> Ja, det er stadig aktuelt. Jeg har fået et tilbud fra en elektriker på ca. 20.000 kr. incl. levering og montering af krydsfelt i kælderen. Men hvis andre kan gøre det billigere, er jeg naturligvis meget interesseret i at høre om det.