Avatar billede trax Nybegynder
04. oktober 2002 - 11:37 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Splitting af Audiosignal

Hej

Jeg er i gang med et lille forsøg, hvor jeg vil splitte et Audiosignal op til 5 kanaler, altså 1 indgang, og 5 udgange..
Det virker fint hvis jeg bruger én af udgangskanalerne, men med det samme jeg sætter flere i, begynder det hele at hyle.. som en feedback (selvsving)
Jeg tænkte at jeg måske skulle sætte en modstand på udgangskanalerne, sådan at signalet blev ensrettet?
Det hele skal være 4 ohm, så hvordan gør jeg det?
Jeg har lavet et diagram som kan ses her: <a href>http://62.243.158.123/diagram.gif</a>

Signalet der kommer ind, er uforstærket, og den går ud uforstærket, alle udgange går til en forstærker.

Er det muligt?

//TC
Avatar billede peet-49 Novice
04. oktober 2002 - 11:47 #1
Der skal du bruge ohms lov. Serie og parallelkoble, så du får den rigtige impedans, hvis du seriekobler to 4 ohms, får du 8 ohm, hvis du parallelkobler de samme, får du 2 ohm, så kan du selv regne det ud.
Avatar billede trax Nybegynder
04. oktober 2002 - 11:51 #2
æh ja? men det har ikke så meget med sagen at gøre ? jeg ved godt at jeg formindsker mine ohm ved at splitte signalet op.
Avatar billede peet-49 Novice
04. oktober 2002 - 12:01 #3
Selvfølgelig har det noget med sagen, at gøre, med fire parallelkoblet laver du faktisk en kortslutning, impedansen skal være nogenlunde i orden.
Avatar billede peet-49 Novice
04. oktober 2002 - 12:02 #4
Dit link kan ikke åbnes.
Avatar billede tm_helmer Nybegynder
04. oktober 2002 - 12:10 #5
Ja, jeg er enit med peet49 i at du belaster dit indgangssignal mere end ellers. Men om der ligefrem er en kortslutning afhænger vel af indgangsimpedansen på forstærkeren.

/* tm_helmer */
Avatar billede trax Nybegynder
04. oktober 2002 - 12:11 #6
Avatar billede trax Nybegynder
04. oktober 2002 - 12:17 #7
For at bevæge mit svarene over i det som sagen egenligt drejede sig om, hvordan skulle det så laves? med det hele..
Avatar billede scb Praktikant
04. oktober 2002 - 13:29 #8
Hvad er det for et signal ?
Hvis det er 4 højtalere udgange du forbinder sammen går det galt hvis der ikke er en 10 ohm modstand i serie med hver udgang.
(Du kan faktisk risikere at brænde alle udgangene af)
Er det liniesignaler skal du have en 10 Kohm modstand i serie med hver udgang.
-SCB
Avatar billede trax Nybegynder
04. oktober 2002 - 13:53 #9
Input signalet er et uforstærket signal, fx. fra en Guitar, eller en Microfon. Det skal deles op til 5 udgange, sådan det signal kan smides i 5 forskellige forstærker.
Avatar billede scb Praktikant
04. oktober 2002 - 16:16 #10
Hvis det er et mikrofon eller guitar signal så SKAL du have det forstærket op først, inden det sendes videre til de 5 forstærkere.
Der sker dog ikke noget ved at prøve uden, andet en der bliver mere støj, og diskanten forsvinder.

En box beregnet til dette er meget brugt i PA anlæg og lydstudier og kan fåes færdigt.
-SCB