Avatar billede michael-k Nybegynder
03. oktober 2002 - 15:17 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

visitkort i photoshop.

Så kom tiden hvor man skulle lave til tryk i photoshop :)
mit problem er jeg er ved at lave et visitkort, det går også fint nok da jeg ikke har taget højde for noget som helst.
Problemet er når jeg printer ser det meget grimt ud.
Et andet er jeg ved ikke hvordan det skal være når det kommer til trykkeren. Skal det være CMYK, RGB hvad resolution skal man have osv.

Jeg har i illustrator eller noget andet vektor baseret program så det skal laves i photoshop.

Håber nogle ved noget om det.
Avatar billede michael-k Nybegynder
03. oktober 2002 - 15:18 #1
Jeg har ikke illustrator eller noget andet vektor baseret program så det skal laves i photoshop

Skulle der stå
Avatar billede michael-k Nybegynder
03. oktober 2002 - 15:19 #2
skal måske også lige sige det er sort/hvidt  visitkortet
Avatar billede pilotenaarhus Nybegynder
03. oktober 2002 - 15:35 #3
lav det i en høj op løsning 300 eller 600 dpi, så er du sikker på en god tryk kvalitet!

Når du er færdig med kortet, kan du så ikke gemme det som en PSD-fil og en kopi som JPG, så har både backup og en god fil til trykkeren!
Avatar billede michael-k Nybegynder
03. oktober 2002 - 15:39 #4
okay er det lige godt om det er RGB eller CMYK så ?
Avatar billede michael-k Nybegynder
03. oktober 2002 - 16:01 #5
fandt det her  vil gerne have en forklaring på det. Noget af det siger sig selv  men der er et par punkter jeg ikke fatter

These are the guidelines i have to follow:

- CMYK
- All fonts supplied or converted to outlines OR embedd fonts etc in EPS files
- Bitmap images require a minimumof 300DPI
- Linework requires a minimum of 800-1200 DPI
- Supply as a single pagw where possible
- 2mm bleed required ofr artwork outside of trim area, include bleed within document pages, need 2mm bleed guide lines.
- No RGB or LAB colour spacers on file
- Make sure LINKS are all available
Avatar billede pilotenaarhus Nybegynder
03. oktober 2002 - 16:17 #6
Beklager men jeg ikke PRO!

Men jeg ville bare lave en ny billedfil, vælge RGB eller Bitmap og så bare køre løs med kreativiteten til jeg havde det ønskede resultat. Kan desværre ikke svare på mere.

VH
Piloten
Avatar billede michael-k Nybegynder
03. oktober 2002 - 16:17 #7
Trallllaaaa  det var vist det :)  takker finder ud af noget andet.
piloten  gider du smide et svar
Avatar billede landmark Nybegynder
03. oktober 2002 - 16:37 #8
hvis dit billede er sort/hvid er der ingen grund til at vælge rgb eller cmyk... vælg greyscale min 300 dpi.
Avatar billede michael-k Nybegynder
03. oktober 2002 - 16:49 #9
kan man ændre det til 300 dpi  når man har lavet det ?
Avatar billede spe Nybegynder
03. oktober 2002 - 17:06 #10
Du skal afleverede det i cmyk eller gråtoner, eps format men vent med at lave det om fra rgb hvis deter det du har arbejdet indtil du er helt færdig.

Skal du trykke helt til kant har du et problem da photoshop ikke kan lægge ting udover lærredsstørrelsen og det har du brug for. Er der ikke noget der går helt til kant er det ok.

Sørg for at vedlægge eventuelle skrifter ( i eps kan du hakke af at du vil embede fonte) eller lav dem til grafik (første er bedst).
Avatar billede spe Nybegynder
03. oktober 2002 - 17:08 #11
Hvis du med sort hvid mener ingen gråtoner bare helt sort og helt hvid så lav det i bitmap med en opløsning på mindst 600 eller de 800 du selv har læst dig til.
Fylder ikke så meget da det "kun" er sort hvidt med en kanal.
Avatar billede michael-k Nybegynder
03. oktober 2002 - 17:10 #12
ahhh endelig kom du spe ;)  okay det med skrifter har jeg også hørt men det vel kun hvis man bruger nogle specielle ikke ?
eps  kan du fortælle lidt om det format ?
Avatar billede nicofrench Nybegynder
03. oktober 2002 - 17:14 #13
Altid aflevere dit matriale i CMYK -hvis det skal til tryk
Avatar billede michael-k Nybegynder
03. oktober 2002 - 20:47 #14
pilot da du ikke smider et svar regner jeg ikke med du vil have point :(

Men takker aligevel
Avatar billede spe Nybegynder
03. oktober 2002 - 21:27 #15
eps står for indkapslet postscript som er et sidebeskrivelsessprog der bygger på vektorgrafik. Behøver dog ikke være vektorgrafik det man beskriver men det er den måde man sender data videre til printenheden ? altså beskriver opbygningen af siden.
Mange skrifter er postscript-format og det udmærker sig ved at kunne skaleres (dog kan pixelsgrafik der er indeholdt i en eps-fil stadig ikke skaleres uden at tabe kvalitet)
Men netop fordi tekst kan beskrives ved hjælpaf vektor dur eps rigtig godt til at embede fonte i.
Avatar billede spe Nybegynder
03. oktober 2002 - 21:28 #16
p.s jo det med skrifter er kun vigtig hvis dem der skal åbne dokumentet og udskrive til film ikke formodes at have de samme skrifter.
Avatar billede michael-k Nybegynder
03. oktober 2002 - 23:09 #17
ok  takker endnu engang for et godt og brugbart svar