Avatar billede okologik Nybegynder
03. oktober 2002 - 10:57 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Mystisk cache

Hej

Jeg er løbet ind i et meget mystisk problem i forbindelse med administrationen af forskellige websites.

Når jeg oploader en rettelse kommer den nye fil godt nok til at ligge på webhotelets server. Men når jeg så kikker forbi med min browser får jeg den gamle side i hovedet. Jeg har selvfølge prøvet at genindlæse siden og slette min cache på den lokale maskine.

Hvis jeg tjekker webstedet på en computer ude i byen får jeg den nye fil at se men hvorfor sker dette ikke når jeg benytter husets netværk?
Avatar billede anuseren Nybegynder
03. oktober 2002 - 11:42 #1
bruger "husets netværk" en proxy server?

eller anden form for cache...?
Avatar billede okologik Nybegynder
03. oktober 2002 - 14:31 #2
Jeg har tænkt at problemet ligger der. Men kan umiddelbart ikke blive klog på det. Vi har en Mitel Networks SME Server V5.1.2 (linux) og det ser ud som om der benyttes en proxy server. Hvad er en proxy server egentlig for en størelse?
Avatar billede anuseren Nybegynder
03. oktober 2002 - 15:06 #3
når du besøger www.dr.dk

så gemmer proxy serveren billeder og dit og dat... Så NÆSTE gang du besøger siden, så skal den ikke til at hente billeder og hvad den ellers har gemt 1 gang til... På den måde oplever du at den henter tingene hurtigere, samtidigt med at serveren sparer på båndbredden til internettet.

Men i situationer som den du er i lige nu... Der kan det give problemer hvis der ikke er taget højde for den slags i proxyen... Og jeg vil mene dit problem ligger der.
Avatar billede ultimezia Nybegynder
24. oktober 2002 - 09:38 #4
Du vil også kunne løse dette problem ved at indsætte en sompiel linie HTML kode i din hjemmeside.

I headeren skriver du f.eks.

<meta name="expire" content="1999-01-27T00:35:44+00:00">

Dette gør at siden kun vil blive gemt i dine besøgendes cache eller proxy, hvsi deres dato er instillet til en dato før 21/01-1999, hvilket der nok ikke er mange der har.
Avatar billede okologik Nybegynder
25. oktober 2002 - 12:14 #5
Det er måske en løsning at skrive metatags men jeg ville nu være mere glad hvis jeg kunne slå proxy server fra. Der er en fint webinterface med til serveren hvor det faktisk skulle være muligt at fjerne proxyserveren. Det virker bare ikke. Jeg får en fejlmedelse (Error: domain "4sal" unexpected). Måske der sider en der ud med forstand på lige netop denne server som kan hjælpe mig.

;-)
Avatar billede ultimezia Nybegynder
26. oktober 2002 - 05:21 #6
Ville det være muligt at se koden du vil bruge til at slå proxy'en fra med, så er det måske muligt at finde frem til en løsning...
Avatar billede okologik Nybegynder
15. januar 2003 - 14:39 #7
Unskyld jeg havde glemt alt om dette spørgsmål. I mellemtiden har jeg selv løst problemet. Det viste sig proxyserveren automatisk var slået til men kunne fjernes med lidt komandoer på promten.
Avatar billede ultimezia Nybegynder
14. marts 2003 - 22:12 #8
Hehe, jeg havde sq også helt selv glemt dette spg ;-)

Er det muligt at få de kommandoer at se, som du har brugt ti lat slå proxy'en fra med?