Avatar billede bbe1379 Nybegynder
17. juli 1999 - 13:08 Der er 67 kommentarer og
1 løsning

Netscape Sucks???

....he, he.

Jeg tænkte nok at der ville være nogen der reagerede.

Jeg håbede på at dette spørsmål kunne blive et lille opslagsværk for html, der ikke virker i Netscape og mulighederne for at løse problemet med alternativer.

Hvis du er mesteren, til at designe sager, der ser ens ud i både IE og Netscape.....så lad os få "guldkornene".

Personligt tumler jeg med Forms (hidden og disabled)....så hvis du ved hvad man kan og ikke kan, er det her du skal skrive det.
Avatar billede chris Nybegynder
19. juli 1999 - 22:07 #1
jaaaa ja.!! ...alle jer der er med på "Jeg hader Microsoft" trenden.

!!!Get over it!!!  hehe

Avatar billede 127144146281 Nybegynder
19. juli 1999 - 22:43 #2
Jeg er ikke imod microsoft på nogen måder, jeg synes det er flot bill er kommet så langt, jeg bruger iøvrigt også IE5, intil Netscape5 bliver helt færdi, hvorefter jeg vil bruge de to browsere fifty fifty
Avatar billede 127144146281 Nybegynder
21. juli 1999 - 15:20 #3
Det var det jeg ville teste
Avatar billede 127144146281 Nybegynder
21. juli 1999 - 15:23 #4
Der er det da ikke særligt tydeligt, det er kun billedet på:
http://www.diskofil.dk/forside/

Der ikke står i den rigtige højde i forhold til baggrunden.
Avatar billede 127144146281 Nybegynder
18. juli 1999 - 01:19 #5
Det bliver meget nemere når netscape5 kommer da den viser siderne næsten 100% magen til IE (Så hvis IE ikke fortolker HTML ordentligt så gør Netscape heller ikke!!!, der er blandt andet stor forskel på hvordan sider ser (HTML 3.2) ud i Netscape 4 i forhold til 5)
Avatar billede 127144146281 Nybegynder
19. juli 1999 - 18:39 #6
Næsten alle de fejl du nævner er rettet i Netscape5, og de tre øverste virker uden problemmer i Netscape5, den sidste af de øvserste virker endda bedre i NEtscape5, end den gør i IE5
Avatar billede osaka_san Nybegynder
19. juli 1999 - 19:04 #7
Til en masse tal *ss*

Sikker - jeg tvivler ikke på at der er rettet meget i Ns5 - men det gør dte jo ikek bedre. - tænkt på hvor lang tid der går inden alle folk har opgraderet til Ns 5.

Derudover synes jeg det virker uprofessionelt at det har taget Ns 3 generationer at få en så simpel ting som tables til at virke korrekt !

Den eneste årsag til at Ns endelig har fået fixet disse seriøse bugs er at folk de sidste år har bombarderet dem med emails hver dag for at bede dem udrede disse fejl. Og alligevel har de ikke formået at sende en patch eller lign på banen der retter f.eks. tabel og frames problemerne !

MVH.
Oscar Eg Gensmann
Avatar billede 127144146281 Nybegynder
19. juli 1999 - 19:33 #8
Den uderstøtter også mange (før) IE Specifikke tags f.eks <IFrame>, den gør det endda bedre en IE
Avatar billede osaka_san Nybegynder
19. juli 1999 - 19:41 #9
sikkert - men som sagt så går der jo lang tid inden folk overhovedet begynder at skifte deres browser ud - generelt plejer det at tage ca. ½ år får der er nogen bemærkelsesværdi målbar værdi! i forbindelse med en ny version !
Avatar billede chris Nybegynder
18. juli 1999 - 03:02 #10
Ja alt i alt er det rimeligt belastende at skulle lave sider, og preview dem i begge browser-typer. Og derefter finde ud af det ene ikke virker i Netscape. Så skal man igang med Html-kniven, og rette det hele til til ære for Netscape folket.!!....det gjorde jeg engang....nu er ligeglad med dem som bruger Netscape.
Men det lyder da lovende med Netscape 5.0....nogle bestemte steder du har læst det 127144146281  ???

Btw 127144146281 ...kunne du ikke skifte Eksperten-nickname ?? hehe

Mvh
Chris
Avatar billede bbe1379 Nybegynder
18. juli 1999 - 09:09 #11
...hvad med en ting som "hidden-fields" i forms. Kan det passe, at det ikke virker i Netscape??

Skulle det virkelig være tilfældet(???!!!!!)....har så nogle gode ideeer. Querystring er ikke en mulighed........det skulle nemlig helst være umuligt at erstatte det med andre værdier.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
20. juli 1999 - 23:10 #12
jeg bruger netscape og kan godt hjælpe med at lave koder der ser ens ud i begge browsere...
bare sig hvad problemet er!

jeg køber ikke den med at i siger at NS er besværlig at kode til. hvis det ikke virker i netscape er det fordi i har lavet fejl, ikke andet!

og til dontrons fejl vil jeg bare sige at det kun er den sidste jeg har noget til overs for...

btw, 127 hvor man kan få den nyeste NS5?
Avatar billede osaka_san Nybegynder
20. juli 1999 - 23:18 #13
Cyberesben>

Well nu er der altså også forskel på at kode til en browser og så designe til en browser. Netscape har meget få problemer i forbindelse med at kode, men så længe du ikke kan bestemme hvor bred du vil have en frame eller tabel så kan du ikke lave nået der ser pænt ud efter vore dages standarder!

/Oscar!
Avatar billede cyberesben Nybegynder
20. juli 1999 - 23:31 #14
jeg har nogle workarounds for de der frame-bugs
Avatar billede osaka_san Nybegynder
20. juli 1999 - 23:42 #15
hmm jeg gad godt se dig definere et frameset udelukkende ved hjælp af pixels, dog med en eller 2 frames i procent således at disse er scalerbare og at de andre frames holder sig på de pixels de er defineret (f.eks. 322 pixels bred). Dette skal gælde i alle opløsninger ikke kun når man resiser vinduet!

Og alligevel selv om det lykkedes dig  kan du ikke fikse den tabel bug der er i Ns - so what's the use !?

Summa sumarum: Netscape har på nuværende tidspunkt ikke udgivet en browser der er i stand til at fortolke HTML sproget nogenlunde logisk!
Avatar billede cyberesben Nybegynder
20. juli 1999 - 23:46 #16
forklar lige nærmere om den der tabel bug
Avatar billede osaka_san Nybegynder
20. juli 1999 - 23:50 #17
I Ns Kan du ikke lave en tabel i en tabel - den laver simpelthen ged i det hele ! hvis du vælger et baggrundsbillede i en den yderste tabel og derefter laver en tabel inde i denne, uden baggrund. Ja, så indsæteter netscape baggrunden i den nye tabel også i stedet for at lave baggrunden i den nye tabel transperant. op hvor fedt er det lige !

Avatar billede cyberesben Nybegynder
21. juli 1999 - 00:23 #18
det ved jeg ikke *G*
Avatar billede cyberesben Nybegynder
22. juli 1999 - 00:13 #19
127>> jeg har lige hentet seneste night build og den der milestone 8

begge har den fejl at de ikke vil loade nogen sider efter at jeg har klikket lidt rundt
Avatar billede 127144146281 Nybegynder
22. juli 1999 - 00:29 #20
Virker fint ved mig (hold dig dog langt væk fra milestone builds da de er alt for gamle, og indeholder for mange fejl)

Men NS5 er jo ikke engang 75% færdig endnu, så det kan være det virker fint på netop min computer (opsætning, jeg har også mange af de utilities der bliver brugt til at lave den på min comp. Nmake, VC++ ovs, det kan være derfor)

Jeg kører WinNT hvad kører du med?
Avatar billede cyberesben Nybegynder
22. juli 1999 - 00:55 #21
win98.... tror du det er derfor? browseren kører godt nok, men den kan ikke altid vise den side som den loader... når jeg trykker på et link, loader den en ny side, men bliver så ved med at lade den gamle være på skærmen
Avatar billede mukke Nybegynder
22. juli 1999 - 00:59 #22
cyber: Jeg har været med til lidt af scriptet men ellers har jeg hovedsageligt stået for serverside - delene (de ses jo ikke hel tså tydeligt :)
Avatar billede 127144146281 Nybegynder
22. juli 1999 - 01:12 #23
>>Ja det kan sagtens være pga. Win98, der er jo en grund til at alle prof. programmører laver/tester på WinNT
Avatar billede cyberesben Nybegynder
22. juli 1999 - 01:23 #24
øøh ok
Avatar billede 127144146281 Nybegynder
18. juli 1999 - 12:23 #25
>>Chris det er ikke noget jeg har læst, jeg har selv Netscape 5 (ok den nyeste build af af alpha udgaven)
Avatar billede 127144146281 Nybegynder
18. juli 1999 - 12:24 #26
Hvad er addressen til din hjemmeside, for så kan jeg da lige tage et screenshot af den i IE, NEtscape 4.3, Netscape5 så man kan sammenligne dem
Avatar billede 127144146281 Nybegynder
21. juli 1999 - 13:46 #27
Det er rigtigt det med tabeller

>>Cyber..  det er stadig de udgaver der bliver udgiver i forbindelse med udviklingen af NS5 jeg bruger, men de er nu ved at blive meget stabile, og hurtige, det er faktisk meget spændene at følge med i, jeg downlaoder en ny ver. en gang om ugen bare for at se hvad der er sket siden sidst, og hvis jeg finder nogle bugs der ikke er på deres bugs liste, sp submitter jeg dem, så det er bare en lille hobby jeg har
Avatar billede 127144146281 Nybegynder
21. juli 1999 - 13:47 #28
Nu vil jeg altså have lavet de screenshoots af NS4, NS5, IE5, er der nogen der har en side der ser HELT forkert ud i netscape som jeg kan bruge til eksemplet??
Avatar billede osaka_san Nybegynder
21. juli 1999 - 13:56 #29
En masse tal!

Så vidt jeg ved skulle du have rig mulighed for at opleve fejlene på

http://www.diskofil.dk

Men jeg vil ikke garantere noget ! - det kan være det holder i de nye udgaver af NS?

/greets Oscar
Avatar billede osaka_san Nybegynder
21. juli 1999 - 16:40 #30
hmm lyder underligt ! :o)
da jeg byggede den tog jeg absolut ikke hensyn til NS - så det undrer mig da meget ! - jeg plejer altid at lave ged i NS kompabiliteten - nå, men okay det var da egentlig rart at vide ! :o)
Tak For hjælpen !

/greets Oscar !
Avatar billede cyberesben Nybegynder
21. juli 1999 - 16:43 #31
min netscape går ned når man går ind i www.diskofil.dk
Avatar billede osaka_san Nybegynder
21. juli 1999 - 16:56 #32
Cyber> hmm den er nok ikke glad for det javascript der skal guide folk videre til en side der fortæller lidt om Netscape ! :o)
Avatar billede cyberesben Nybegynder
21. juli 1999 - 17:16 #33
Jeg tror det er pga noget VBscript at den går ned
Avatar billede 127144146281 Nybegynder
21. juli 1999 - 18:12 #34
>>Min går ikke nd (både NS4 og NS5), og NS springer bare selv VBscript blokken over.

Og cyber, den kan hentes på www.mozilla.org (hvor må du selv finde ud af, og hent nu den rigtige, da der er en masse forskellige builds, men selvom de asdvarer mod de nighly builds man kan downloade så synes jeg nu de kører fint
Avatar billede 127144146281 Nybegynder
21. juli 1999 - 18:13 #35
Men er der ikke nogle der kender nogle sider som ser meget forkerte ud i Netscape?
Avatar billede cyberesben Nybegynder
21. juli 1999 - 18:53 #36
hvis de ser MEGET forkerte ud, er det fordi koderen ikke har lavet det ordentligt.. f.eks. lavet body på en FRAMSET side
Avatar billede osaka_san Nybegynder
21. juli 1999 - 19:06 #37
ARGG - hvornår fatter folk det dog!

HTML er IKKE og jeg gentager IKKE et programmeringssprog! Det står for Hyper Text Markup Language - hvilket i korte træk betyder et markeringssprog på lige linie med det der blev anvedt i tekstbehandling i gamle dage !

/greets Oscar

P.S. Sorry for udbrudet, men er snart træt af at høre folk kalde sig koder,programmør osv bare fordi de behersker HTML til husbehov.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
21. juli 1999 - 19:13 #38
osaka>> ja det ved jeg udemærket godt, men hvis ikke man "koder" HTML, hvad gør man så?
Avatar billede osaka_san Nybegynder
21. juli 1999 - 19:23 #39
Ja dte er jo op til en selv at finde på et dansk udtryk til dette, så længe man ikke benytter sig af allerede brugte termer!

Personligt foretrækker jeg, udtrykket at designe HTML eller det mere simple at skrive html!

/Greets Oscar
Avatar billede cyberesben Nybegynder
21. juli 1999 - 19:27 #40
HTML-designer? tjaa det lyder også ret godt! det dækker jo det hele
Avatar billede mukke Nybegynder
21. juli 1999 - 19:35 #41
Får en side der næppe ser særlig godt ud i nutscrape:
http://www1999237.thinkquest.dk/ie4.html

(hvis /ie4.html udeladdes dirigeres fås automatisk browserbestemt indhold, men nutscrape-udgaven er ikke helt så "sej" som ie-udgaven.
Avatar billede osaka_san Nybegynder
21. juli 1999 - 19:37 #42
HMM nej Designer dækker design parten og ikke det hele.

Dvs. det visuelle og ikke programmering som f.eks. cgi, asp osv!

Årsagen til at jeg kalder en person der skriver HTML for designer er at grundideen med html er at ændre tekst udssende på en sådanne måde at det er letlæselig og behagelig at gå til!

/Greets Oscar
Avatar billede 127144146281 Nybegynder
21. juli 1999 - 20:49 #43
>>mukke den kan ses i NS5, men virker ikke, men NS4 kan slet ikke vise noget, Sej måde at navigere rundt på, det er bare synd grafikken er meget kornet/hakket, og teksten er skrevet i Times New Roman.

Det kan dog godt tænkes Javascript ikke er helt lavet færdig endnu i NS5, men siden er lidt svær at tage et screenshoot af da det er noget der bevæger sig (menuen)
Avatar billede mukke Nybegynder
21. juli 1999 - 21:25 #44
takker for de positive ord...

Ja.. det er rigtig - den er nok egentlig ikke egnet til at tage screenshots af - tænkte bare lige at det var et udmærket eksempel på ie = fungerer, ns = nope...

Siden er lavet til en hjemmeside konkurence - vandt dog ikke noget. Hvis du vidste hvor negative vi (vi var tre om den) var overfor Netscape den nat før deadline hvor det sidste SKULLE fungere.... :)

Jeg har desværre (?? hmm dårligt ordvalg - det er bestemt ikke noget jeg er ked af :) ikke Netscape installeret her, så jeg kan faktisk ikek rigtig se noget af det fra NS, men prøv lige siden (uden /ie4.html - så det er det rigtige den får) igen med Netscape så den del ser rigtig ud. Prøv så at resize vinduet. Jeg kan ikke huske om det endelige produkt har et problem med det, men det havde den i hvert fald undervejs i design/programmerings-processen.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
21. juli 1999 - 22:20 #45
Avatar billede cyberesben Nybegynder
21. juli 1999 - 22:27 #46
ja ok, den der atomkraft side, viser dem lidt sejere i IE, men mon ikke det bare er fordi dem der har lavet den, ikke har gidet kode det?
Avatar billede justincase Nybegynder
18. juli 1999 - 23:02 #47
Et hidden form field virker ligesom et normalt text field i såvel NN Som IE. (document.formname.HiddenFieldName.value)
Det kan både læses og sættes.

Hvordan kan det være at I har denneher afsky mod Netscape.

Der er da adskillelige ting der er federe i NN, ligesom der er adskillelige ting der er federe IE. At opgive at udvikle til en browser i forhold til en anden er det ikke lidt en fallit erklæring for sig selv som udvikler ???

Netscapes DOM er da noget mere lækker end Microsofts.

Til gengæld er IE mere eksperimentelt anlagt i 4+ (hvilket absolut ikke kunne siges om 3'eren).

Avatar billede bbe1379 Nybegynder
18. juli 1999 - 23:31 #48
Jeg har egentlig ikke nogen afsky mod Netscape, men jeg hader det faktum, at jeg ikke kan regne med, at det jeg laver i min kode ikke virker overalt.

Dette gælder naturligvis også gamle versioner, af begge.

Du har i øvrigt ret i, at der ikke er problemer med Hidden-fields.....det viste sig at være det script, der skulle opdatere feltet, der var problemet.....men måske kunne i give et bud på hvad, der er i vejen.

Det virker fint i IE:

onClick="window.opener.document.compose.to.value ='<%= RS("mem_name") %>';window.opener.document.compose.form_id_to.value = '<%= RS("mem_id") %>';"

Avatar billede mukke Nybegynder
18. juli 1999 - 23:55 #49
"Hvordan kan det være at I har denneher afsky mod Netscape.".. tjae.... kender du .innerHTML? tænkte jeg nok
Avatar billede mukke Nybegynder
21. juli 1999 - 22:53 #50
Cyber: VI ville faktisk MEGET gerne have laet det samme i NS; men måtte opgive......
Avatar billede cyberesben Nybegynder
21. juli 1999 - 22:58 #51
hmm ok... men det er da fedt lavet.. er det dig der har kodet scriptet?
Avatar billede 127144146281 Nybegynder
21. juli 1999 - 23:55 #52
cyber.. Godt eksempel, men nu er min Alm. NS (4) smadret, så det kan først blive i morgen jeg tager de screenshoots, Siden ser nogenlunde ud i NS5, men skriften er dog for stor i forhold til IE (Men det er sikkert vedkommende der har lavet siden der ikke har lavet rigtige <Font> tags
Avatar billede justincase Nybegynder
19. juli 1999 - 10:45 #53
mukke >> Det er da rigtig no at .innerHtml ee lettere at gå til en document.open();document.writeln();document.close().  Men så er det vist heller ikke værre !! Desuden har netscape document.layer.src , som kan hente et nyt dokument ind i et Layer. Noget mere lækkert. :)

bbe1379 >> Måske din brug af anførelses tegn. Det er svært at sige uden at vide hvad NN debuggeren siger.
Avatar billede 127144146281 Nybegynder
19. juli 1999 - 13:23 #54
Du har vist nopk glemt return false;  til sidst.
Avatar billede osaka_san Nybegynder
19. juli 1999 - 14:56 #55
Thjaa, Hvis der er nogen der skulle være interesseret så har en af mine venner, der er programmør, gjort nogle opdagelser i forbindelse med udvikling af applicationer og lign. til Netscape.

Kig eventuelt på siden som findes på denne adresse:

http://www.dontron.dk/NetScape/NetScapeProof.htm

Den skulle gerne bringe nogle årsager til syne som gør det forståeligt hvorfor jeg og en del andre ikke gider spille mere tid på Netscape !

Mange Hilsner Fra
Oscar Eg Gensmann
MsM Productions
Avatar billede paikin Nybegynder
07. august 1999 - 12:50 #56
Tja... folk der tror at MSIE er fejlfri bør måske undersøge sagen lidt nærmere.

Faktum er at AL software - navnlig avanceret software som browsere - indeholder fejl af den ene eller anden slags.

Hvad angår "undersøgelsen" af Netscapes fejl har jeg lidt svært ved at tage den alvorligt når produktnavnet ikke engang skrives rigtig (Netscape skrives ikke med stort "S").
Avatar billede cyberesben Nybegynder
07. august 1999 - 12:57 #57
ja den er ret subjektiv...

og så har han lavet siden så man ikke en gang kan loade den i netscape under version 5

jeg har lige fået IE5, sammen med office2k, og jeg kan fandme ikke se de store ting der er forbedret, ud over at min computer er langsommere nu....

der var i det mindste forbedreing fra NS4 til NS4.5
Avatar billede dkkarpen Nybegynder
08. august 1999 - 03:47 #58
Der er kommet radio i IE5. Det er faktisk meget rart når man er på job d;-)
Avatar billede dkkarpen Nybegynder
08. august 1999 - 03:48 #59
£:-D
Avatar billede dkkarpen Nybegynder
08. august 1999 - 03:50 #60
£:-D 1 øl, 2 øl, 3 øl, endnu en øl, mange flere øl
Avatar billede dkkarpen Nybegynder
08. august 1999 - 03:51 #61
(:-D
_____    Find 0 fejl?

(:-D
Avatar billede dkkarpen Nybegynder
08. august 1999 - 03:52 #62
+
----
=7000
Avatar billede dkkarpen Nybegynder
08. august 1999 - 03:56 #63
<html>

<bugscript>
<if netscape is used write>Please leave our site until you have got a decent browser. In other words throw bugscape out!</if netscape is used write>
</bugscript>

</html>
Avatar billede cyberesben Nybegynder
08. august 1999 - 13:09 #64
dkkarpen bliver du fuld af 3 øl? svbagdrikker!
Avatar billede cyberesben Nybegynder
08. august 1999 - 13:11 #65
ups der var et b for meget
Avatar billede dkkarpen Nybegynder
08. august 1999 - 17:21 #66
Nej men af mange flere øl...

Læs selv - citat fra ovenfor: "£:-D 1 øl, 2 øl, 3 øl, endnu en øl, mange flere øl"
Avatar billede cyberesben Nybegynder
21. oktober 1999 - 22:36 #67
bbe kan du ikke acceptere eller i hvert fald lukke det her spm?
Avatar billede bbe1379 Nybegynder
19. november 1999 - 10:06 #68
Spm lukket