Avatar billede beammeup Nybegynder
02. oktober 2002 - 16:07 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Felters rækkefølge i Forespørgsel

Pænt goddag.

Jeg har problemer med at bestemme rækkefølgen af en samling felter, fra en tabel, i en forespørgsel.

Denne forespørgsel danner en ramme for en export til et Excel, det er derfor vigtigt at rækkefølgen er korrekt.

Selvom jeg sætter den rigtige følge i forespørgslen vises de ikke korrekt i Excel exporten - hvad kan det skyldes og hvor kan denne rækkefølge ellers tilpasses ?

På forhånd tak.
/Beammeup
Avatar billede mugs Novice
02. oktober 2002 - 16:09 #1
Hvordan eksporterer du?
Avatar billede beammeup Nybegynder
02. oktober 2002 - 16:12 #2
Hmmm - godt ? Det er desværre ikke mig der har lavet DB'en fra start af.

Så vidt jeg ved foregår exporten via af en formular i basen der gennem vba kalder den forud definerede forespørgsel og sender det videre til et exceldokument, der åbnes i Excel.

Faktisk meget smart :D

Håber det kunne beskrive mit problem lidt nærmere.
Avatar billede mugs Novice
02. oktober 2002 - 16:18 #3
Det er muligt at eksportere fra en formular ved hjælp af en VBA kode, det er så ligegyldigt, hvordan felterne ligger i tabellen.
Jeg kan sende dig et eksemplel i Acces97 på, hvordan du kan lave en sådan eksport. Blot læg din e.mail.

Er du 100% sikker på, at eksporten foregår fra en forespørgsel, og er det muligt at se lidt kode?
Avatar billede beammeup Nybegynder
02. oktober 2002 - 16:21 #4
Hej mugs,

Det er vigtigt at der eksportes ud fra den foruddefinerede forespørgsel.

- Men du må meget gerne dit eksempel til mig på exp@beammeup.dk
Avatar billede mugs Novice
02. oktober 2002 - 16:26 #5
beammeup > du kan jo blot smide forespørgselns poster ind i en temporær tabel med en tilføjelsesforespørgsel, og derefter eksportere denne.
Eksempel sendt.
Avatar billede mugs Novice
02. oktober 2002 - 16:38 #6
Nye eksempel sendt, denne gang sender vi data over i en temp tabel, eksporterer herfra og sletter alle data i temp tabel igen.
Avatar billede sjap Praktikant
02. oktober 2002 - 17:29 #7
Hvis der er tale om en krydstabuleringsforespørgsel, så kan det klares ved at angive "Vistekolonneoverskrifter" i forespørslens egenskaber.
Avatar billede mugs Novice
02. oktober 2002 - 17:43 #8
superjab > Øhhh, hvordan vil du så ændre felternes rækkefølge i Excel?
Avatar billede sjap Praktikant
02. oktober 2002 - 17:48 #9
mugs
Som jeg lige husker det, så vil overskrifterne i forespøgslen være præcis den som man angiver i "Vistekolonneoverskrifter" - derfor vil jeg forvente, at det er den samme rækkefølge, når der eksporteres.
Avatar billede sjap Praktikant
02. oktober 2002 - 17:54 #10
mugs
Grunden til jeg kommer med denne kommentar er, at visse handlingsforespørgsler kræver at overksrifterne er faste, og derfor ikke accepterer krydstabuleringsforespørgsler som baggrund, medmindre overskrifterne er "fixerede" - og det kan altså gøres med "Vistekolonneoverskrifter". Derfor troede jeg det måske også kunne bruges her. :-)
Avatar billede mugs Novice
02. oktober 2002 - 18:00 #11
OK - Det skal afprøves senere iaften :o)
Avatar billede sjap Praktikant
02. oktober 2002 - 18:02 #12
God fornøjelse
Avatar billede mugs Novice
02. oktober 2002 - 18:42 #13
superjab > Jeg har prøvet med en krydstabulering. Men jeg kan ikke se den dybere mening med den i relation til dette spørgsmål.

De eksempler jeg har sendt til spørgeren er simple tabeller der eksporteres, og hvor VBA-koden alene bestemmer felternes rækkefølge i Excel.

Dit eksempel lyder som om, du bruger en makro (evt. konverteret til VBA) til eksporten med kommandoen DoCmd.Tranferspreadsheet. Denne kommando er "lidt stiv" i det, og giver ikke så mange muligheder som en VBA-løsning. De forslag jeg har sendt til spørgeren omhandkler foruden selve eksporten også nogle kolonner bliver adderet samt, at de brugte kolonner bliver tilpasset i bredden afhængig af overskrift / data. Alt sammen er styret fra Access.
Avatar billede sjap Praktikant
02. oktober 2002 - 19:09 #14
Nu kender jeg jo ikke detaljerne i nævnte database og kan derfor ikke begrunde mit forslag yderligere. Mit forslag var desuden kun relevant hvis den benyttede forespørgsel er af typen krydstabulering - ellers ikke. Selvom Tranferspreadsheet er lidt stiv i det, er det jo ofte ikke noget problem, da det er de samme overskrifter, der eksporteres gang på gang. Nok om det.

Der er jo ikke grund til at gøre det sværere end det er, så fortsæt bare som om jeg slet ikke har været her :-)
Avatar billede mugs Novice
02. oktober 2002 - 19:20 #15
superjab > Jeg kender heller ikke detaljerne i nævnte dataabase, men kommer blot med et par forslag ligesom du.

Du har ret i, at vi ikke skal gøre det sværere end nødvendigt, og derfor modtog jeg dit forslag og afprøvede det.

Du er her, og det er rart med en dialog. Det har jo tidligere været en positiv oplevelse :o)
Avatar billede mugs Novice
02. oktober 2002 - 19:23 #16
Men en kommentar fra spørgeren ville da være velkommen.
Avatar billede sjap Praktikant
02. oktober 2002 - 19:48 #17
Han er nok gået hjem!
Avatar billede beammeup Nybegynder
02. oktober 2002 - 20:05 #18
Hej jer.
Jeg sætter stor på hjælpen. men har ikke mulighed for at kigge mere db'en, før imorgen. Vi "kommenteres" ved.

Endnu en gang mange tak.
Avatar billede mugs Novice
02. oktober 2002 - 20:07 #19
OK
Avatar billede mugs Novice
09. oktober 2002 - 21:36 #20
Hvordan går det - Er problemet blevet løst?
Avatar billede beammeup Nybegynder
10. oktober 2002 - 08:45 #21
Nej desværre :(

Men mange tak for alle forslagene
Avatar billede mugs Novice
10. oktober 2002 - 16:45 #22
beammeup > Hvad er problemet, måske kan vi komme med yderligere forslag.

Ellers kan vi vel lige så godt lukke spørgamålet, men begrund venligst et evt. afslag.
Avatar billede beammeup Nybegynder
10. oktober 2002 - 16:49 #23
Hej Mugs - beklager at jeg ikke er så hurtigt på tangenterne. Jeg er novice i dette forum.
Avatar billede beammeup Nybegynder
10. oktober 2002 - 16:51 #24
Da de ovenstående løsningsmuligheder og hints ikke kunne afhjælpe mit problem, hvorefter spørgsmål er stillet afviser jeg svaret og lukker herefter posten.

Alle deltagende skal have mange tak for hjælpen - det er værdsat!!
Avatar billede mugs Novice
14. oktober 2002 - 11:45 #25
Spørgsmålet bliver ikke luket, før du accepterer et svar, evt. dit eget.
Avatar billede beammeup Nybegynder
14. oktober 2002 - 11:59 #26
Besvarelse - Lukning af spørgsmål.

Da de ovenstående løsningsmuligheder og hints ikke kunne afhjælpe mit problem, hvorefter spørgsmål er stillet afviser jeg svaret og lukker herefter posten.

Alle deltagende skal have mange tak for hjælpen - det er værdsat!!