Avatar billede haldesign Nybegynder
23. september 2000 - 21:55 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Er dette lovligt?

Jeg vil bare høre om det er lovligt at rippe en af de store søgemaskiner for deres resultater og bruge dem på sin egen side?
Jeg er startet på http://www.haldesign.dk/robot men har fået den idé at det måske ikke er helt lovligt!
Nogen der kan hjælpe?

Jeg er udemærket klar over at siden LANGT fra virker som den skal!!

- Anders
Avatar billede gauntlet Nybegynder
23. september 2000 - 21:58 #1
hvis det var et kommercielt fremstød, så virkede det (på mig) :o)
Avatar billede haldesign Nybegynder
23. september 2000 - 21:59 #2
...?

Hvad mener du?

- Anders
Avatar billede gauntlet Nybegynder
23. september 2000 - 22:01 #3
never mind
Avatar billede doeleman Nybegynder
23. september 2000 - 22:12 #4
Jeg tør godt love dig, at det ikke er lovligt.

Jubii kørte fornyligt sag mod karusellen.dk, prøv at kigge på den historie:
http://brugnettet.dk/index.php3?action=nyheder&id=1616
http://www.karrusellen.dk/fogedsag/
Avatar billede drean Nybegynder
23. september 2000 - 22:18 #5
Der eksisterer et CGI-script som kan tage output fra altavista og med en tilladelse og banner/reklame, kan du godt få lov til at gøre det.
Avatar billede Slettet bruger
24. september 2000 - 01:24 #6
Hvis søgeresultatet vises på en svarside fra Jubii, kan der vel ikke være noget galt i det. Så for jubii da fuld valuta for søgningen.
Avatar billede jhall Nybegynder
24. september 2000 - 01:42 #7
Altså hvis men ser på det sådan rent juridisk, så vil det kunne fremprovokere en ny sag - hvis du bruger noget, som andre har samlet ind via deres hjemmeside, i dette tilfælde Jubii, og samtidig bruger nøjagtig deres måde at rubricere det på, så kan det påregnes som copyright. Man må ikke \"tage andres ting\" heller ikke fra Nettet !
Så kan vi ellers diskutere hvis der er hvis ;-)
Men nej - lad være. (Jeg kender ellers en god advokat!)
Men lav en ny Jubii, så tilmelder jeg mig på stedet !
Avatar billede haldesign Nybegynder
24. september 2000 - 02:01 #8
Lige det jeg har lavet har jo intet med Jubii eller kategoristruktur at gøre... det snupper søgeresultaterne fra altavista og sætter dem pænt op i mit design (haha - det er i hvert fald planen).

Nå, men jeg har skrevet til altavista for at høre deres mening!!

- Anders
Avatar billede Slettet bruger
24. september 2000 - 03:04 #9
Det var en god ide Anders <;o).
Avatar billede denboj Nybegynder
24. september 2000 - 05:20 #10
www.copernic.com - check om det er lovligt he he
Avatar billede rfogh Nybegynder
24. september 2000 - 09:11 #11
svjv bruger 37.com en masse forskellige søgemaskiners resultater
Avatar billede Slettet bruger
24. september 2000 - 10:14 #12
Der var lige noget denboj ;o)
Avatar billede 8800 Nybegynder
24. september 2000 - 11:43 #13
Jeg ved der er Copyright på sådan noget, da jeg også selv engang prøvede... jeg sprugte 3 af de store i danmark, Opasia, Yahoo, Jubii og alle sagde at det ikke var lovligt... så hvis du ikke vil have en mega bøde, så lad være!!!

</8800>
Avatar billede Slettet bruger
24. september 2000 - 16:13 #14
Hvordan har man så taklet det hos copernic?
Avatar billede denboj Nybegynder
24. september 2000 - 16:53 #15
Det er egentligt lidt sort med copernic. Man laver en søgning og den finder en side fra f.eks. fast search der finder siden fra Kvasir he he. Metoden er i hvert fald i omløb
Avatar billede Slettet bruger
24. september 2000 - 22:03 #16
Hvis man ikke måtte det som copernic gør, så tror jeg ikke på at programmet var blevet til noget. Det opdater endda daglig data fra søgetjesterne, så dem kunne man jo blot gemme væk, hvis man ikke ville have sådanne opslag. Lad os sige det ser lidt broget ud på nettet. Dem som stiller søgninger til rådighed på en hjemmeside fra en søgetjeneste som jubii, tager jo ikke penge for det, sååå findes der sager i Dansk retshistorie hvor en søgetjeneste har fået med hold i sagsanlæg i forbindelse med en sådan udnyttelse af deres site.  Hvis man skal ind på dette, hvornår må almindelige bruger så udnytte denne tjeneste. Det sker jo at sådanne søg bliver brugt kommercielt.

Søgetjenersterne kan vel blot lukke for muligheden for at andre site kan foretage sådanne søg, hvis de er imod dette.