Avatar billede visto Professor
01. oktober 2002 - 17:32 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Blande to billeder

Jeg har et jpg-billede som skal være hovedbilledet (baggrund) og et andet billede, pt psp-format, der skal indsættes overnpå det første billede.
De to billeder skal ende med at blive til et jpg-billede. Hvordan gør jeg det i Paint shop Pro 6?
Avatar billede ztyxx Nybegynder
01. oktober 2002 - 17:44 #1
du åbner begge billeder, så klipper du det ud fra det ene, du skal bruge, og kopierer det ind i det nadet, og vupti, så har du dine to billeder i et billede :_)
Avatar billede ztyxx Nybegynder
01. oktober 2002 - 17:45 #2
kig på www.prodic.dk
Avatar billede visto Professor
01. oktober 2002 - 18:10 #3
Til ztyxx: Så let går det ikke, altså det der med vupti. Jeg har ved at følge din fremgangsmåde stadig to billeder i hver sit vindue. Ingen blanding.
Det link du henviser til handler om Photoshop. Ved at henvise til dette link, mener du så jeg bruge fremgangsmåder derfra i Paint Shop Pro? Kan tingene overføres nogenlungde direkte?
Avatar billede ztyxx Nybegynder
01. oktober 2002 - 18:16 #4
arh, undskyld med linket, men du  kan så kigge på www.pspgrafik.dk
når du skal paste dit udklippede billede ind i det du gerne vil blande det med, skal du indsætte det som et nyt lag, Ctrl+L
Avatar billede clon.xx Nybegynder
06. oktober 2002 - 09:29 #5
du laver 2 layer! så kan du vælge hvad for en der skal være hovedebillede! og hvad for en der skal være baggrund! så gemmer du det som jpg!
Avatar billede jesperhaun Nybegynder
06. oktober 2002 - 20:54 #6
Du behøver ikke at bruge lag. Marker det ønskede i dit psp-billede. Det kan være det hele eller et udsnit. Vælg Edit + Copy. Gå til dit jpg-billede og vælg Edit + Paste + Paste as new selection. Nu kan du rykke rundt på det indsatte billede, som du vil. Når du er klar, så vælg Selections + Select None. Gem derefter som JPEG.

Du kan også gøre det med lag. I så fald skal du vælge Paste as new layer. Derefter skal du smelte lagene sammen via Layers + Merge + Merge all (flatten) inden du gemmer som JPEG.
Avatar billede visto Professor
09. oktober 2002 - 09:53 #7
til styxx & jesperhaun: tak for hjælpen. Begge jeres anvisninger førte til det ønskede resultat.
Styxx, kan du ikke lige give et svar? - så deler jeg points mellem jer.
til clon.xx: måske jeg gør dig uret ved ikke at tildele dig points, men jeg har ikke afprøvet din metode. De to andre rækker. Tak for buddet :-)
Avatar billede lindof.dk Nybegynder
20. oktober 2002 - 14:12 #8
Avatar billede visto Professor
22. oktober 2002 - 13:39 #9
I mangel af et svar fra styxx går points til jesperhaun, der som tidligere nævnt leverede et brugbart svar.