Avatar billede slyng Nybegynder
29. september 2002 - 18:41 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

deling af ADSL med switch

Hej
Jeg kan se der er flere der har lignende spørgsmål. Men jeg ofre gerne nogle point på at spørge på "min" måde.

Jeg har TDC ADSL med én fast IP adr. Jeg har købt en switch, som jeg har sat til mit ADSL modem, for at dele forbindelsen mellem 2 maskiner.

Problemeet er nu at de virker hver for sig, men ikke samtidig. Det vil sige at hvis maskine 1 startes kører den fint, men hvis PC2 startes mens PC1 er på, virker netforbindelsen ikke.

PC1= WinXP, 10/100 netkort (LapTop) osv.
PC2= win98, 10/100 netkort (gammel desktop)

Jeg skal da ikke have flere IP adresser skal jeg? Altså fra TDC mener jeg. Begge står til "hent automatisk IP osv..." skal de være sat til en fast IP for at virke på en switch.

Switchen er en billig "plug-and-play" type, 8-ports
Avatar billede anuseren Nybegynder
29. september 2002 - 18:43 #1
du har svaret dig selv...

du skal bruge flere IP adresser...

:o)
Avatar billede anuseren Nybegynder
29. september 2002 - 18:43 #2
Eller installere et program på den ene puter som deler internettet.
Avatar billede bdf Mester
29. september 2002 - 18:44 #3
Du skal skifte den faste IP om til 2 dynamiske IPer så virker det...
Ring til TDC og sig at du vil ha 2 Dynamsike IPer "Det er gratis at skifte"
Avatar billede pfp Nybegynder
29. september 2002 - 18:44 #4
anuseren -> Nej det er ikke nødvendigt.

Jeg har selv TDC ADSL 512/128 som kører igennem en billig switch. Jeg har også kun én fast IP-adresse og jeg bruger det på 2 maskiner!
Avatar billede thomasledet Nybegynder
29. september 2002 - 18:44 #5
... eller købe en router...
Avatar billede anuseren Nybegynder
29. september 2002 - 18:45 #6
pfp

men så har du også en router ik?
Avatar billede anuseren Nybegynder
29. september 2002 - 18:45 #7
thomasledet...

billigere at købe en xtra IP adresse for 15 kroner end investere i en router til xxx antal kroner
Avatar billede pfp Nybegynder
29. september 2002 - 18:46 #8
Nej! Og ja det er gratis at skifte til 2 dynamiske Ip-adresser, men det koster 10 kr. pr. måned/pr. IP.
Avatar billede thomasledet Nybegynder
29. september 2002 - 18:46 #9
anuseren> det er korrekt... om end den faste ip-adresse er rar... hvis du snakker om 2 dynamiske ip-adresser, så synes jeg ikke om løsningen...
Avatar billede anuseren Nybegynder
29. september 2002 - 18:47 #10
pfp

det du siger giver lige præcis ingen mening... det kan ikke lade sig gøre.

hvordan ser dit netværk ud?
Avatar billede anuseren Nybegynder
29. september 2002 - 18:48 #11
thomasledet...

med mindre man er en virksomhed som skal bruge den faste IP til servere o.s.v

så kan det være en god ting at have dynamisk IP, da det så er sværere at finde frem til den samme person på nettet.

;)
Avatar billede pfp Nybegynder
29. september 2002 - 18:48 #12
Jamen det er da fint med dig...det kan lade sig gøre! Sådan fungerer det altså her! Jeg har kablet fra mit ADSL modem over i min uplink i min switch og så har jeg ellers mine computere sluttet til derigennem. Når PC-1 har ringet op trækker PC-2 derigennem og omvendt...og det virker altså!
Avatar billede anuseren Nybegynder
29. september 2002 - 18:50 #13
pfp

så har du også installeret en eller anden form for deling af internet på pc1.
Avatar billede pfp Nybegynder
29. september 2002 - 18:50 #14
jeg bruger det indbyggede i windows
Avatar billede anuseren Nybegynder
29. september 2002 - 18:52 #15
hvorfor siger du så det ikke er nødvendigt at installere en form for internet deling på en maskine!?

så er du da dum at høre på.
Avatar billede anuseren Nybegynder
29. september 2002 - 18:59 #16
hæ hæ hæ

tak for point
Avatar billede slyng Nybegynder
29. september 2002 - 19:00 #17
Så så....hold en pæn tone. Dit svar er OK (anuseren). Og mit net skal ikke køre gennem PC2, da det er en gammel svend og den ikke altid er tændt, OG den skal ikke køre gennem PC1 da det er én LapPC jeg tager med mig, så.....

Det bliver til en ekstra IP, eller 2.

Tak for hjælpen
Avatar billede anuseren Nybegynder
29. september 2002 - 19:03 #18
slyng

np...

men derfor irriterer det mig stadig at folk bare slynger ting ud i æteren uden at vide hvad det er de siger.

:o)
Avatar billede slyng Nybegynder
29. september 2002 - 19:10 #19
anuseren

Jeg giver dig ret....helt ret. Jeg vil også hellere ha' et svar der er noget værd, end en der bare gætter eller slynger en B løsning ud.

Ha' det...

<slyng>
Avatar billede pfp Nybegynder
29. september 2002 - 19:32 #20
Du sagde man skulle have et program til det. Det mener jeg ikke er særlig specifikt, du skal selvfølgelig have Windows, men det gik jeg ud fra at spørgeren udemærket var klar over. Han kan jo heller ikke have netforbindelse på bare én maskine uden et styresystem. Så jeg har ikke sagt noget forkert så tag dog lige og styr dig!

Slyng -> Hvad mener du med at jeg gætter? Jeg har ikke engang svaret.

Hvis det skal være på den måde man bliver behandlet når man deltager i et indlæg, så er det da spild af tid!
Avatar billede anuseren Nybegynder
29. september 2002 - 19:34 #21
pfp

så skal du måske bare lære at læse hvad der bliver skrevet.

jeg skrev at man skulle bruge en extra ip adresse eller et program som deler internettet.

så siger du at det har du ikke, og du har kun 1 ip adresse.

Det holder jo ingen steder.
Avatar billede pfp Nybegynder
29. september 2002 - 19:35 #22
Nej det holder nemlig ikke.

1. Flere IP adresser
eller
2. Et program til deling.

Jeg har ingen af delene, så mener jeg det er forkert at sige at det ikke er nødvendig?
Avatar billede pfp Nybegynder
29. september 2002 - 19:36 #23
Men nå det gider jeg ikke spilde tid på. Ville bare hjælpe!
Avatar billede anuseren Nybegynder
29. september 2002 - 19:37 #24
pfp

du kan ikke sige at det er "windows" som deler internettet.

det er et program I windows som deler internettet.

du kan heller ikke sige du tegner i windows.... Du bruger mspaint som er en del af windows til at tegne.
Avatar billede pfp Nybegynder
29. september 2002 - 19:40 #25
Nej det er meget muligt men det er jo heller ikke et selvstændigt program såsom f.eks. WinGate eller SyGate der også bruges til samme formål i f.eks. Win98.
Avatar billede anuseren Nybegynder
29. september 2002 - 19:42 #26
pfp

et program er vel for djævelen et program.

nu kører du rundt i noget flueknepperi.
Avatar billede pfp Nybegynder
29. september 2002 - 19:42 #27
Nå jeg er færdig her. Godt du fandt en løsning slyng.
Avatar billede slyng Nybegynder
04. oktober 2002 - 11:37 #28
pfp--> Jeg vil lige runde af med at sige at jeg er glad for alle indlæg. Jeg siger ikke noget om at du gætter, det var en gennerel betragtning, som udsprang af anuseren's kommentar.

Beklager du tog det personligt, det var ikke meningen. Mit udgangspunkt var egentlig at man netop SKAL tale pænt til hinanden, og derved give følelsen af at alle har lov at blande sig.

Det er jo netop det som "Eksperten" drejer sig om.

Det var bare lige det.

Hold ved med en pæn tone.

Tak