Avatar billede faizan Nybegynder
29. september 2002 - 12:32 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Operating system not found

hej

Nogle gange siger vores computer at den ikke kan finde styresystemet, men når man reseter kommer man ind i windows 98. Det lyder mystisk, men hvad kan der være galt?

120 point.
Avatar billede mamosh Nybegynder
29. september 2002 - 12:42 #1
Hej
Hvergang du starter din computer er der nogle faste opgaver den går igang med. Hvis harddisken(læse pin) ikke der hvor den skulle har læst de første opgaver f.eks(fat tabellen eller command.com), er der muligt at får den fejlmeddelelse som du har fået. Den anden mulighed er for hvergang man(save, eller delete) harddisken med en fejl har flyttet nogle filer til en anden sted på hard disken, og når man tænder på computeren kan den ikke lige finde addressen.
Genstart computer vil nok hjælpe hver gang.
Men jeg vil hellere installere windows forfra efter en formattering.
Det var det jeg kunne komme i tænke om.
Jeg håber at den hjælper dig.
  Held med det.
    Bizhan
Avatar billede halifax Nybegynder
30. september 2002 - 01:10 #2
Når den ikke kan finde et styresystem, kunne det tyde på at der er noget galt med harddiskens bootsektor (det første spor, der læses på harddisken ved opstart)

Du kan prøve at reparere det ved at starte op på din Win98 boot diskette og ved prompten udføre kommandoen: fdisk /mbr <Enter>

MBR betyder MasterBootRecord og den vil blive rettet/genoprettet, når du udfører denne kommando. Tag boot diskette ud og genstart pc.
Avatar billede faizan Nybegynder
30. september 2002 - 13:47 #3
den sletter vel ikke nogle af mine drivere og progammer vel?
Avatar billede halifax Nybegynder
30. september 2002 - 17:01 #4
Hvis du tænker på, at fdisk ved forkert brug kan være "farlig" at bruge, fx. ved ændring eller sletning af partitioner, så data forsvinder, sker der heldigvis ikke den slags ved at bruge
fdisk /mbr

MBR genopretter som sagt MasterBootRecord på harddisken, og måske er netop dét løsningen på dit problem. Du kan ganske risikofrit forsøge.