Avatar billede clement Nybegynder
29. september 2002 - 02:56 Der er 27 kommentarer og
2 løsninger

Computer crasher...

Min computer:

ASUS P4SX8 SIS 648/693 med indbygget LAN
Pentium4 2.4 Northwood in a box
2 x Samsung 2700 256 MB DDR-RAM
IBM 120GB 7200 Rpm
Panasonic floppy drev
ASUS GF4 Ti4600
Aopen 52X CDROM
Viewsonic 19" P90F
Creative Sound Blaster Audigy Player Bulk
Lite-On CDRW 48/12/48

Købte den i sidste uge. :)

Mit problem:
Jeg kører med Win2k SP3, og min computer går ned temlig ofte. Den kommer med 2 forskellige bsod; den ene er IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL, indimellem med DRIVER_ foran. Den anden; KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED. Filnavnet tilsidst i fejlen varierer imellem win32k.sys og ntoskrnl.exe.

Har søgt lidt her på siden, og fundet ud af at den første fejl kan skyldes en driver som Win2k ikke godkender. Men alle mine drivere er signerede af Microsoft, og alt mit hardware er trods alt mærkevarer, så det burde ikke være der skoen trykker. Så kunne det være at det var mine RAM, men det har jeg også fået udelukket. Medmindre altså at begge mine klodser er defekte.

Så har jeg læst andetsteds at jeg skulle prøve at tage de forskellige add-on kort ud af min maskine og teste dem enkeltvis. Eneste kort jeg lige umiddelbart synes jeg kan tage ud er mit lydkort. Så det har jeg prøvet, og det hjalp ikke noget. En har nævnt for mig at det ofte er netkortet der er problemet, men eftersom at netkortet er indbygget i motherboardet, så er det lidt svært at pille ud :)

Så ville jeg bare lige høre om der er nogen der har andre forslag til hvor mit problem ligger...

Har købt computeren hos midtdata, og hvis jeg ikke kan fikse det selv, så ringer jeg til dem first thing mandag morgen. Men nu er det jo sådan at jeg hvis det var muligt gerne ville have computeren til min rådighed her søndag, uden at den går ned hver 10 minut. :)

Jeg har en anelse om at det er mit grafikkort der er problemet, eftersom at jeg fik midtdata til at samle og teste maskinen da jeg købte den. Men jeg skiftede grafikkortet ud da jeg fik den, med mit Gf4 Ti4600 fra min gamle maskine. Og eftersom at de har testet den før de sendte den, så skulle man ikke synes at problemet kunne ligge i noget af det andet hardware, men hvem ved? Men på den anden side så har de for et par måneder siden da jeg købte min gamle computer (også hos midtdata), testet det her Gf4 igennem, og det har virket upåklageligt i min anden computer.

Hmm - det blev et langt spørgsmål... håber at dem der har orket at læse det, kan hjælpe mig på vej til en stabil computer!
Avatar billede spt Nybegynder
29. september 2002 - 03:06 #1
så disable dit netkort i bios.

gf4 sluger strøm som et svin og det gør din cpu også, er din psu stor nok?

Hvis pcen er testet uden sidelåge kan det være at dine ting bliver for varme, der skal blæsere ud over det hele.

ting kan jo gå i stykker under transporten.
Avatar billede rbl Praktikant
29. september 2002 - 03:12 #2
Jeg har lige to spørgsmål:

- Er det gamle grafikkort indbygget i bundkortet ?
- Huskede du at afinstallere ALT software/drivere fra det gamle grafikkort ?
Avatar billede clement Nybegynder
29. september 2002 - 03:20 #3
spt: Prøver lige at disable det i bios'en... skulle mene at min PSU er stor nok, 340 Watt. I bios under start-up efter et af de utallige crash siger den at mit bundkort og cpu begge er ca. 42 grader. Og det er efter den har 'kørt' (dvs. kørt - crashet - kørt - crashet) hele dagen. Er det for varmt? Jeg har ingen kabinet kølere i...

rbl: Det grafikkort der sad i maskinen da jeg fik den var et GF2 GTS. Ikke indbygget i bundkortet... og maskinen kom helt 'ren', altså uden noget OS på..
Avatar billede rbl Praktikant
29. september 2002 - 03:27 #4
Prøv at gå ind i enhedshåndtering og check om der er en irq-konflikt mellem dit grafikkort og en anden enhed
Avatar billede clement Nybegynder
29. september 2002 - 03:31 #5
Jeg er nybegynder i win2k, og kan ikke umiddelbart finde ud af hvor IRQ uddelingerne er vist...? I device manager, synes jeg ikke at kunne finde det?
Avatar billede clement Nybegynder
29. september 2002 - 03:34 #6
Udover det så er den ikke gået ned inden for de sidste 10 minutter hvor netkortet har været disabled, men det kan også bare være et tilfælde jo :)
Avatar billede rbl Praktikant
29. september 2002 - 03:41 #7
Hvis den virker efter du har disabled netkortet, er det højst sansynligt en irq-konflikt mellem netkort og grafikkort.

Du checker irq ved at gå ind i device manager -> Display adapters. Dobbeltklik på dit grafikkort og vælg fanebladet "ressourcer". Der er en scroll-bar. Scroll nedad intil du kommer til "interrupt request". Den har et nr.

Gør det samme ved netkortet. (du kan selvfølgelig ikke gøre det så længe netkortet er disabled)

Hvis de to enheder har samme Interrupt request, så er der en konflikt
Avatar billede clement Nybegynder
29. september 2002 - 03:44 #8
Ok - tjekker lige...
Avatar billede clement Nybegynder
29. september 2002 - 03:49 #9
Naah - grafikkort lå på 16 og netkort på 19... :/
Avatar billede clement Nybegynder
29. september 2002 - 04:12 #10
Og nu crashede den så med netkortet disabled... så det er heller ikke netkortet der er problemet. Andre forslag? :()
Avatar billede clement Nybegynder
29. september 2002 - 04:36 #11
Lader til at alle andre også er gået i seng... så det vil jeg også gøre nu - selvom jeg helt sikkert ikke sover særlig godt, velvidende at min nye computer ikke virker som den skal. Håber virkelig der er nogle der kan hjælpe mig! Vender tilbage engang i morgen når Ryder Cup lader til at være afgjort.
Avatar billede clement Nybegynder
29. september 2002 - 04:43 #12
Medmindre du lige vil komme med løsningen på alle mine problemer peterpan? :)
Avatar billede pletten Nybegynder
29. september 2002 - 09:55 #13
Er der indbygget lyd på bundkortet, og du mener vel bundkortet er P4S8X?
Avatar billede clement Nybegynder
29. september 2002 - 11:53 #14
Oh - ja, det er et P4S8X... :) og ja der er indbygget lyd, men det har jeg disabled.
Avatar billede clement Nybegynder
29. september 2002 - 15:17 #15
Hmm - en eller anden hjælp? :)

Ej, der må da være nogen der har været ude for noget lign. og ved lige hvordan det skal fikses...
Avatar billede rbl Praktikant
29. september 2002 - 19:42 #16
hvad med det gamle grafikkort, har du prøvet at bruge det ?
Avatar billede clement Nybegynder
29. september 2002 - 20:29 #17
Det gamle grafikkort ligger desværre 80 km fra min nuværende placering... :)

Men jeg prøver lige at få fat på naboen, og se om jeg ikke kan låne hans...
Avatar billede rbl Praktikant
29. september 2002 - 20:36 #18
havde du ikke to computere ?  hvad med at tage det derfra
Avatar billede clement Nybegynder
29. september 2002 - 21:33 #19
Hmm - svarede for 1 time siden... men det indlæg er aldrig kommet på :/

Jo - men den anden computer står hjemme ved de gamle lige nu... jeg har dog en anden maskine her, men det er en bærbar, så det hjælper ikke så meget
Avatar billede rbl Praktikant
30. september 2002 - 01:59 #20
prøv at låne et andet grafikkort og se om det hjælper
Avatar billede clement Nybegynder
30. september 2002 - 02:19 #21
Jeg får fat på et andet grafikkort i morgen. Vender tilbage med testresultatet. :)
Avatar billede torben.s Nybegynder
30. september 2002 - 09:07 #22
jeg tror jeg ved hvad dit problem er. der et problem med bios på dette board som gør at vcore veksler mellem en vcore på 1,5 - 1,4 dette gør at den er meget ustabil. men der en løsning indtil asus får lavet en bios opdatering som retter fejlen.
løsning: sæt vcore op til 1,55 og ram hastighed ned til 266mhz.
hvis det ikke er nok så sæt vcore op til 1.65.
vær opmærksom på temperaturen eftersom den inabox køler kan blive utilstrækkelig fordi cpuèn bliver lidt varmere pga. vcore men det kan ikke skade den. tag evt. siden af mens du tester.
håber det hjælper.
mvh torben
Avatar billede torben.s Nybegynder
30. september 2002 - 09:16 #23
her er en bios opdatering men den retter vist ikke fejlen.
http://download.asus.com.tw/mb_dl_menu.asp
Avatar billede clement Nybegynder
30. september 2002 - 11:59 #24
Hej Torben.s

Jeg flashede min bios i går med den opdatering du henviser til der, men det hjalp, som du også skriver, intet.
Jeg prøver lige det med vcore når jeg kommer hjem senere i dag...
Har du et link til der hvor du har fundet det?

Clement
Avatar billede torben.s Nybegynder
30. september 2002 - 12:14 #25
Avatar billede clement Nybegynder
30. september 2002 - 18:52 #26
Jeg har nu efter lidt bøvl, vist nok, fået den til at køre stabilt...

Men giver den lige lidt mere tid inden I får jeres fuldt fortjente point... :)

Jeg ændrede Vcore til 2.65V, men det var dog ikke det der gjorde udslaget... det var derimod det at jeg ændrede Memory Frequency til asynchronous fra synchronous...
Avatar billede clement Nybegynder
30. september 2002 - 19:48 #27
Nu tror jeg søreme at den er der! Mange tak for hjælpen... håber ikke I er utilfredse med pointdelingen..

Clement
Avatar billede torben.s Nybegynder
30. september 2002 - 23:19 #28
øj manner hvor jeg go :)