Avatar billede kingofthenight Nybegynder
29. september 2002 - 00:06 Der er 11 kommentarer

Pixels

jeg skal kjøbe et kamera der kan tage billeder op til 352 x 288 pixels (ved godt det ikke er meget) men hvor meget er det præcist, i cm?? eller er det overhovedet en måleenhed???
Avatar billede Beach Mester
29. september 2002 - 00:11 #1
Det er en måleenhed, bare ikke til print:-)
Tænk følgende eks. igennem:
printer 1 kan printe 100 pixels pr. tomme og vil derfor lave dit billede i størrelsen 3,52X2,88"
printer 2 kan printe 200 pixels pr. tomme og vil derfor lave dit billede i størrelsen  1,76X1,44"

Så det kommer altså helt ann på printeren hvilken størrelse billedet bliver!

//Beach
Avatar billede kingofthenight Nybegynder
29. september 2002 - 00:12 #2
ja men hvordan bliver f.eks. vist på en computerskærm??
Avatar billede Beach Mester
29. september 2002 - 00:17 #3
En computerskærm viser billederne i 72 DPI (Dots Pr. Inch) og derfor skal du dividere data fra kameraet med 0,72 så får du målet i tommer!

I det Eks. ---> (352/72) X (288/72) = 4,89X4"
Altså vil billedet fylde 4,89X4 tommer p åskærmen i 1:1
Med det mener jeg at du jo godt kan forstørre billedet 2 gange men få den halve kvalitet!

//Beach
Avatar billede Beach Mester
29. september 2002 - 00:18 #4
Menere self ....
skal du dividere data fra kameraet med 72 så får du målet i tommer!

//Beach
Avatar billede Beach Mester
29. september 2002 - 00:20 #5
Fandt lige den her:
http://www.olympus.dk/digital/print_size.htm

Det er faktisk en OK guide ud i hvordan det fungere:-)

//Beach
Avatar billede Slettet bruger
29. september 2002 - 00:23 #6
352x288 er en skodopløsning på 0.1 MegaPixels, men hvis du bare skal bruge det til webcam eller til nogle små billeder til nettet er det vel iorden.

Du skal bare ikke regne med at kunne udskrive dine egne farvebilleder på en printer, der skal du op over 1.5-2 MegaPixels.
Avatar billede Beach Mester
29. september 2002 - 00:36 #7
Mr. el_barto har ret.
De billigste printere i dag print er i 600 DPI hvilket i dit tilfælde vil give billeder i størrelsen:
(352/600) X (288/600) = 0,59X0,48" og det er altså næsten mindre end et frimærke!!!
Nu kan jeg ikke lige huske forholdet tommer / cm men det er meget meget småt og ikke egentlig anvendeligt til at printe andet end et icon eller som brug til et webkamera!

//Beach
Avatar billede henninga Novice
21. oktober 2002 - 22:58 #8
352x288 pixels bliver vist i forskellig størrelse på en computerskærm alt efter hvilken opløsning skærmen er sat til og hvilken størrelse skærmen har (15" - 17" - 21" - osv).
Hvis du f.eks har sat skærmen til 600x400 vil billedet fylde over halvdelen af skærmen. Er den sat til 1024x768 vil det fylde ca. 1/4 skærm.
Om skærmen har en opløsning på 72 eller 96 dpi er fuldstændig uden betydning i den sammenhæng.
Hvor meget det er i centimeter afhænger af om du har en 15" eller en 21" skærm, men billedet vil fylde over halvdelen på både en 15" og en 21" hvis de begge er sat til 600x400. Det vil sige, at jo større skærm du har des større billede (i cm) vil du få vist.
352x288 er iøvrigt en god størrelse til at vise på hjemmesider og er ikke det jeg vil kalde "små". Med en 1024x768 skærmopsætning og Internet Explorer har du kun ca. 480 pixel i højden at gøre godt med.
m.v.h.
Henning
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2002 - 23:03 #9
Det jeg mente med "små" var at du ikke kunne bruge det til at tage billeder til f.eks. baggrunde og billeder du skal efterbearbejde i et fotobehandlingsprogram.
Avatar billede henninga Novice
21. oktober 2002 - 23:17 #10
Hvis kameraet ellers har et ordentlig optik og gemmer billederne uden at komprimere dem, kan du fint forstørre det til et baggrundsbillede og lave alt muligt andet med det. Baggrundsbilleder skal jo sjældent stå med 100% opacitet, så da betyder det ikke så meget med opløsningen.
Men JA, El Barto> - Det er da en skodopløsning og pengene ud af vinduet at købe et kamera der ikke kan mere, men det var jo ikke spørgsmålet ;o)
Og lige til Beach>. Det er ikke printeren der bestemmer størrelsen og opløsningen på et billede, men billedet. Og det er sjældent at udskrive noget med 600 dpi. F.eks. et farvefoto fra en standard fremkaldelse er printet med ca. 210dpi.
Avatar billede henninga Novice
02. januar 2005 - 20:38 #11
Fandt du ud af det ????

Godt Nytår