Avatar billede rogind Nybegynder
28. september 2002 - 10:40 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Formater c-drev

Hejsa

Jeg vil gerne ha slettet alt på mit c-drev. Xp ligger på det drev. jeg har ikke xp-cd'en mere.

Hvordan formaterer man drevet når ens styresystem ligger på det?
Avatar billede mickey777 Nybegynder
28. september 2002 - 10:47 #1
Anvender en bootdiskette fra www-pc-care.dk og bruger programmet fdisk.
Avatar billede mickey777 Nybegynder
28. september 2002 - 10:47 #2
Undskyld hjemmesiden er www.pc-care.dk
Avatar billede johnstigers Seniormester
28. september 2002 - 10:51 #3
Du bruger winxp bootdiske: http://www.bootdisk.info/modules.php?name=Downloads&d_op=viewdownloaddetails&lid=90&ttitle=Windows_XP_Professional_*eng* (6 disketter) - specielt hvis du kører ntfs på c-drevet)
Avatar billede rogind Nybegynder
28. september 2002 - 10:52 #4
kan ikke åbne siden pc-care.dk !! Hvordan fungerer programmet fdisk - og hvor får jeg det fra?
Avatar billede rogind Nybegynder
28. september 2002 - 10:53 #5
jeg kører fat32
Avatar billede johnstigers Seniormester
28. september 2002 - 10:55 #6
Hvis du kører fat32 bruger du bare en win98se bootdisk: http://www.bootdisk.info/modules.php?name=Downloads&d_op=viewdownloaddetails&lid=22&ttitle=Windows_98_SE

(husk den skal pakkes ud til diskettes først ;))

Når du så har bootet på den formatterer du bare som normalt - altså format c:
Avatar billede rogind Nybegynder
28. september 2002 - 11:01 #7
>John Stigers  Nu har jeg lavet en win98se bootdisk - hvad gør jeg så?
Avatar billede mickey777 Nybegynder
28. september 2002 - 11:02 #8
1) Start din makine og boot fra diskette

2) Skriv format c:\
Avatar billede rogind Nybegynder
28. september 2002 - 11:04 #9
Det skal desværre skæres lidt ud i pap.....hvordan får jeg den til at boot'e fra disketten?
Avatar billede mickey777 Nybegynder
28. september 2002 - 11:07 #10
Når du sætter diskette i A-drevet starter så din maskine op i Windows XP, eller kan du høre om der læses fra din diskette.

Du kan se om den læser fra diskette, hvis den efter færdiglæsning ender med at du ser en dosprompt.

Herefter indtaster du så kommandoen : format c:\
Avatar billede johnstigers Seniormester
28. september 2002 - 12:02 #11
Du skal inder boot så vælge at du vil starte med cd-rom
Avatar billede johnstigers Seniormester
28. september 2002 - 12:02 #12
inder = under
Avatar billede mcp Nybegynder
28. september 2002 - 19:17 #13
Hvis du ikke kan formatere c: skyldes det nok at partitionen er formatet med NTFS filsystemmet. Denne type slettes med Delpart.exe som kan downloades her: http://www.avitron.de/downloads/Tools_NT/Delpart/delpart.zip

Pak filen ud og kopiere den til en Diskette, boot på Windows boot disk og skift diskette til den med delpart.exe. "skriv a:\>delpart"
Slet alle partioner og genstart på Windows bootdisk.
Nu kan du oprette partioner mef FDISK igen.

;-) mcp
Avatar billede Slettet bruger
29. september 2002 - 01:49 #14
Formater med fdisk som du henter fra windows 98/ME disken, længere er den historie ikke.
Avatar billede mcp Nybegynder
29. september 2002 - 13:46 #15
Kharder-> man kan ikke formatere en NTFS patition med Fdisk..!
Avatar billede Slettet bruger
29. september 2002 - 14:46 #16
Jo da , den går under en ikke dos partition
Avatar billede Slettet bruger
29. september 2002 - 14:52 #17
Hvis problemet er, at du har flere partitioner på harddisken, og de andre ikke skal slettes, så skal du bruge et hjælpeprogram, som flips eller superfdisk (Partitionstar) - begge programmer ligger på min ftp server
Avatar billede majsmarken Nybegynder
01. februar 2005 - 21:26 #18
PS: Hvis du hurtigt vil slette partionen kan denne DELPART.EXE også hurtigere bruges:
Læs og download herfra: http://www.russelltexas.com/delpart.htm