Avatar billede chokomus Nybegynder
27. september 2002 - 12:41 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Dosprogram over netværk?

Jeg har et netværk med 3 arb.stationer og en server/arb.station. Serveren kører xp pro og de andre kører win 98.

Jeg har lige indkøbt serveren og har fået sat det hele sammen med vores trådløse netværk.

Problemet er nu at vores hovedarbejdsprogram er et dosprogram som vi arbejder over serveren med. Efter at jeg har sat det nye netværk op kører dosprogrammet meget langsomt lige når man starter maskinerne op. Det er usædvanlig langsomt.

Jeg har så prøvet at eksperimentere lidt med protokollerne. Jeg har installeret Netbeui og ipx/spx/netbios kompatibel protokollerne på xp pro maskinen og angivet ipx/spx protokollen som standardprotokollen på win98 maskinerne.

Det har (guderne må vide hvorfor) fået dos programmet til at køre mere stabilt og hurtigt. Som regel i hvertfald...

Mit store problem er nu når jeg skal skrive ud over netværksprinterne fra dosprogrammet. Nu er det det der tager en evig tid. Selvom selve programmet kører ved normal hastighed tager det meget lang tid for den at generere/udføre printjobs.

Er der nogen der har noget erfaring/gode ideer med den slags?
Avatar billede 1003 Nybegynder
27. september 2002 - 13:07 #1
Jeg har  på concorde (dos) de samme problemer, med en laser printer, at det tager laaaaaang tid, før udskriften kommer igennem, men på vores matrix printere som laver labels og fragtbreve, er der ingen problemer.
vi har ingen problemer, hvis vi eks skal skrive et worddokumet ud på samme laserprinter.

Det kunne være det samme problem, i har. da laserprinteren først skal lave det om til et andet format, hvad ved jeg ikke..

Avatar billede chokomus Nybegynder
27. september 2002 - 13:41 #2
Hmm hmm. ok. Kunne godt være plausibelt.

Men da vi kørte med den gamle server (NT) var der ingen probs. Den kørte bare derudaf. Det får mig til at tro at det er et mere generelt netværksproblem.

Men tak for forslaget.

XChokomusX
Avatar billede 1003 Nybegynder
27. september 2002 - 13:46 #3
Kan det ikke være driverne til printeren, der laver balladen, da det er det, der er galt med vores, og de laver ikke og understøtter desvære ikke dos længere derfor må vi finde os i hastigheden,, jeg har løst det, ved at flytte printeren langt vær fra personalet, så de skal rejse sig og gå hen til printeren, og så har den skrevet ud imens :-) *GG*
Avatar billede iblarsen Praktikant
27. september 2002 - 15:30 #4
Har du prøvet at angive i lnk-filen til DOS programmet at det er et DOS program.
Avatar billede anuseren Nybegynder
28. september 2002 - 19:01 #5
jeg har selv lavet netværk hvor server kørte NT4.0 og brugerne sad på en 95/98 i en dos med deres concorde.

jeg har  a l d r i g  haft problemer med langsom udskrift.

hvis bare printeren er installeret rigtigt i windows, og du har mappet "lpt1 \\server\hp4" f.eks.

Drop ipx/spx.  Netbeui er dog god at have installeret.