Avatar billede 123 Nybegynder
26. september 2002 - 13:48 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

En randomfunktion til PHP

Jeg har denne option-box på en hjemmeside. JEg mangler en venlig sjæl, der vil tilføje en stump PHP så det ikke altid er "Sort" der står som standard farve - det skal være en ny farve der står øverst hver gang/i hvert fald varierer.

<select name="farve"><option value="black">Sort</option><option value="darkred">Rød</option><option value="darkblue">Blå</option><option value="darkgreen">Grøn</option></select>
Avatar billede sone Nybegynder
26. september 2002 - 13:50 #1
Se rand() og srand()
Avatar billede 123 Nybegynder
26. september 2002 - 13:56 #2
Gider du sætte det korrekt ind?
Avatar billede 123 Nybegynder
26. september 2002 - 14:05 #3
Jeg er ikke kompetent nok til selv, at sætte det ind - så det kræver lidt mere hjælp :o)
Avatar billede jakoba Nybegynder
26. september 2002 - 14:17 #4
<?php
$options = 4;
srand( (double)microtime()*1000000 );
$nummer = rand( 1, $options );  // få et tilfældigt tal imellem 1 og $options
?>
<select name="farve">
  <option value="black"<? if(1==$nummer)echo " selected",?>>Sort</option>
  <option value="darkred"<? if(2==$nummer)echo " selected",?>>Rød</option>
  <option value="darkblue"<? if(3==$nummer)echo " selected",?>>Blå</option>
  <option value="darkgreen"<? if(4==$nummer)echo " selected",?>>Grøn</option>
</select>
Avatar billede marduk666 Nybegynder
28. september 2002 - 21:50 #5
<?php

print rand(30, 40);

?>

Snupper et tilfældigt tal som er mellem 30 og 40.