Avatar billede dcgeek Nybegynder
24. september 2002 - 14:19 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvad består en harddisk af?

Hvordan er det en harddisk teknisk set er bygget op?
Hvordan lagrer man data'ene, og hvordan læser og skriver den?
Og er det muligt at opbygge sin egen harddisk (bare en lille en, på et par MB)?
Og til sidst: Hvad består 0'er og 1-taller af? Hvordan fremkommer 0 og 1? Er 0 = lav spænding og 1 = høj spændning? Hvis ikke, hvordan fremkommer 0/1 så?
Avatar billede random_act Nybegynder
24. september 2002 - 14:21 #1
Det er noget med nogle magnetiske plader og magnetiske spor på de plader..............
Avatar billede tkmbh Nybegynder
24. september 2002 - 14:23 #2
Nej du skal nok ikke regne med at kunne lave din egen harddisk. Den kører jo helt vildt hurtigt rundt. 0'er og 1-taller er den digitale måde ting komunikerer på. 1 kan betyde on, 0 betyde off.
Avatar billede johnstigers Seniormester
24. september 2002 - 14:24 #3
Avatar billede jelzin101 Praktikant
24. september 2002 - 14:25 #4
Avatar billede jelzin101 Praktikant
24. september 2002 - 14:26 #5
paa et par mb... :) -tjah det kan du da godt, men du har sikkert ikke penge til det :) (proev at regne lidt paa datamaengden, saa forstaar du hvad jeg mener :)
Avatar billede unsub Nybegynder
24. september 2002 - 14:39 #6
Et 0 eller et 1 tal kaldes en bit 8 bit er en byte osv. der opad.
En harddisk er opbygget af en masse små metalskriver plader der ligger meget tæt uden af rører hindanden pga. magnetisme. Nej tror heller ikke at du kan bygg din egen harddisk!:D
Avatar billede dcgeek Nybegynder
24. september 2002 - 14:41 #7
Jammen HVAD består 1 og 0 af? Hvis vi har en fil, som vi så bryder op i mindre dele, Assembler-kode, og så i endnu mindre, 0111010010100111100011
hvad består disse 0'er og 1-taller så af? Består de af lys, varme, energi eller hvad består det af?
Avatar billede jakoba Nybegynder
24. september 2002 - 16:07 #8
1 og 0 er magnetfelter i et specielt magnetisk materiale ikke blot ordner sig efter et mangnetfelt i nærheden (ligesom det fysik experiment med jernfilspåner i sikkert har haft), men også beholder den ordning efter magnetfeltet er fjernet.

så man skriver o eller 1 ved at holde en kraftig elektromanet tæt på pladen og sende et strømstød igennem så magneten laver en nordpol eller en sydpol. Det kan så aflæses med en lille spole man fører henover pladen bagefter.

mvh JakobA
Avatar billede jakoba Nybegynder
24. september 2002 - 16:08 #9
Det er den samme effekt man benytter sig af i lydbånd og videobånd, blot ikke nær så præcist.