Avatar billede mephisto Nybegynder
23. september 2002 - 20:03 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Overførsel af filer fra WinXP

Jeg har netop installeret mandrake 8.2 som sekundært sryresystem på min comp. Desværre mangler jeg nogle drivere for at kunne få mit netværk og internet til at køre... Dem har jeg så hentet, men de ligger på min NTFS partition! Jeg har også en FAT partion og mit Linux ligger på en ext2 partition.
Findes der et program som kan overføre filer mellem linux og windows på samme comp?
Avatar billede bufferzone Praktikant
23. september 2002 - 20:21 #1
Linux kan normalt læse windows drev. Du kan mounte dine windows drev i din linux og overføre dem med linux filhåndteringsværktøjer, eller bruge dem fra den orginale placering. Jeg ved at det kan gøres med FAT, men mener også at linux kan håndtere ntfs
Avatar billede soreno Praktikant
23. september 2002 - 20:23 #2
Avatar billede mephisto Nybegynder
23. september 2002 - 20:53 #3
Tror jeg har fundet ud af hvordan jeg mounter. Problemet er bare at jeg får at vide at jeg ikke er Root... Jeg er den eneste bruger så jeg skal bare have rettigheder til alt! Hvordan får jeg så det?
Avatar billede soreno Praktikant
23. september 2002 - 21:04 #4
med hvilket brugernavn logger du ind ?
Avatar billede mephisto Nybegynder
23. september 2002 - 21:08 #5
Det eneste der er oprettet. martin uden adgangskode.
Avatar billede mephisto Nybegynder
23. september 2002 - 21:18 #6
Når jeg går ind i /dev og kigger finder jeg
hda
hda1
hda2
hda5 (tror den her er ext2)
hda6
hda7
hda8
Når jeg kigger på min HD med Partion Magic har jeg 6 partitioner, 5 brugbare og en extended...
Avatar billede mephisto Nybegynder
23. september 2002 - 21:25 #7
nogen der tror de ved hvilken en jeg skal mounte.
Set fra Partion Magic ser det sådan ud:
C: (NTFS)
*. (Extended)
*. (Linux Ext2)
*.SWAPSPACE2 (Linux Swap)
D: (NTFS)
F: (FAT)
Det er D: jeg gerne vil mounte...
Avatar billede olly Nybegynder
23. september 2002 - 21:30 #8
Du skal være logget ind som root... Du satte det pass under install! Og så skal du

mkdir /mnt/ddrev

mount -t ntfs /dev/hda7 /mnt/ddrev
Avatar billede olly Nybegynder
23. september 2002 - 21:32 #9
Naturligvis med den betingelse at ntfs er supportet af kernel!
Avatar billede Slettet bruger
23. september 2002 - 22:06 #10
Du kan med fordel kigge ind på www.helgec.goggle.dk her kan du læse lidt om hvorledes du reigerer i din /etc/fstab og efterfølgende mounter
Jeg mener ikke at Mandrake 8.2 kan læse NTFS filer det kan SuSE derimod.
Jeg kan ikke forstå at du har behov for extra filer for at køre NFS
og HTTP
Avatar billede mephisto Nybegynder
23. september 2002 - 23:34 #11
Det har jeg vist heller ikke. Problemet er at jeg er på nettet gennem et lokal netværk og Mandrake kan ikke finde ud af at installere mit onboard netkort. (bundkort asus p4s8x m/sis648 chipset).
Netkort driveren er angiveligt sis900 men den vil ikke installere ordentligt.
Jeg får en fejl meddelelse som siger noget om sis900.o.tz (tror jeg nok) det forstår jeg bare ikke for inde på sis´ hjemmeside står der at jeg bare skal bruge sis900.c og sis900.h sammen med den seneste kernel (har hentet 2.4.19) og kompilere det, men jeg kan stadig ikke få det til at virke...

Om mandrake kan læse NTFS ved jeg endnu ikke helt, har læst noget om at den kan, men det kan jeg heller ikke få til at virke , så det kan den nok ikke.

Nogen der har prøvet Mandrake 9.0 RC3? Virker det ordentligt?