Avatar billede tjalle Nybegynder
23. september 2002 - 13:46 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

kompilering af simpel exe-fil..

hej.

ifl. MSDN : http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/vblr7/html/vaconvbcompileroptions.asp

Skal bare bare skrive : vbc Form1.vb så kompileres ens program til Form1.exe

Det passer bare igen steder:

vbc : error BC30420: 'Sub Main' was not found in 'Form1'.
E:\Vss Projects\CompilerTest\Form1.vb(3) : error BC30002: Type 'System.Windows.F
orms.Form' is not defined.

    Inherits System.Windows.Forms.Form
            ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
E:\Vss Projects\CompilerTest\Form1.vb(18) : error BC30284: sub 'Dispose' cannot
be declared 'Overrides' because it does not override a sub in a base class.

    Protected Overloads Overrides Sub Dispose(ByVal disposing As Boolean)
                                      ~~~~~~~
E:\Vss Projects\CompilerTest\Form1.vb(28) : error BC30002: Type 'System.Componen
tModel.IContainer' is not defined.

    Private components As System.ComponentModel.IContainer
                          ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
E:\Vss Projects\CompilerTest\Form1.vb(33) : error BC30002: Type 'System.Windows.
Forms.TextBox' is not defined.

    Friend WithEvents TextBox1 As System.Windows.Forms.TextBox
                                  ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
E:\Vss Projects\CompilerTest\Form1.vb(34) : error BC30002: Type 'System.Windows.
Forms.Button' is not defined.

    Friend WithEvents Button1 As System.Windows.Forms.Button
                                ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
E:\Vss Projects\CompilerTest\Form1.vb(36) : error BC30002: Type 'System.Windows.
Forms.TextBox' is not defined.

        Me.TextBox1 = New System.Windows.Forms.TextBox()
                          ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
E:\Vss Projects\CompilerTest\Form1.vb(37) : error BC30002: Type 'System.Windows.
Forms.Button' is not defined.

        Me.Button1 = New System.Windows.Forms.Button()
                        ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
E:\Vss Projects\CompilerTest\Form1.vb(38) : error BC30456: 'SuspendLayout' is no
t a member of 'Form1'.

        Me.SuspendLayout()
        ~~~~~~~~~~~~~~~~
E:\Vss Projects\CompilerTest\Form1.vb(42) : error BC30002: Type 'System.Drawing.
Point' is not defined.

        Me.TextBox1.Location = New System.Drawing.Point(136, 8)
                                  ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
E:\Vss Projects\CompilerTest\Form1.vb(44) : error BC30002: Type 'System.Drawing.
Size' is not defined.

        Me.TextBox1.Size = New System.Drawing.Size(144, 20)
                              ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
E:\Vss Projects\CompilerTest\Form1.vb(50) : error BC30002: Type 'System.Drawing.
Point' is not defined.

        Me.Button1.Location = New System.Drawing.Point(8, 8)
                                  ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
E:\Vss Projects\CompilerTest\Form1.vb(52) : error BC30002: Type 'System.Drawing.
Size' is not defined.

        Me.Button1.Size = New System.Drawing.Size(120, 23)
                              ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
E:\Vss Projects\CompilerTest\Form1.vb(58) : error BC30456: 'AutoScaleBaseSize' i
s not a member of 'Form1'.

        Me.AutoScaleBaseSize = New System.Drawing.Size(5, 13)
        ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
E:\Vss Projects\CompilerTest\Form1.vb(58) : error BC30002: Type 'System.Drawing.
Size' is not defined.

        Me.AutoScaleBaseSize = New System.Drawing.Size(5, 13)
                                  ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
E:\Vss Projects\CompilerTest\Form1.vb(59) : error BC30456: 'ClientSize' is not a
member of 'Form1'.

        Me.ClientSize = New System.Drawing.Size(292, 61)
        ~~~~~~~~~~~~~
E:\Vss Projects\CompilerTest\Form1.vb(59) : error BC30002: Type 'System.Drawing.
Size' is not defined.

        Me.ClientSize = New System.Drawing.Size(292, 61)
                            ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
E:\Vss Projects\CompilerTest\Form1.vb(60) : error BC30456: 'Controls' is not a m
ember of 'Form1'.

        Me.Controls.AddRange(New System.Windows.Forms.Control() {Me.Button1, Me.
TextBox1})
        ~~~~~~~~~~~

E:\Vss Projects\CompilerTest\Form1.vb(60) : error BC30002: Type 'System.Windows.
Forms.Control' is not defined.

        Me.Controls.AddRange(New System.Windows.Forms.Control() {Me.Button1, Me.
TextBox1})
                                ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

E:\Vss Projects\CompilerTest\Form1.vb(61) : error BC30456: 'Name' is not a membe
r of 'Form1'.

        Me.Name = "Form1"
        ~~~~~~~
E:\Vss Projects\CompilerTest\Form1.vb(62) : error BC30456: 'Text' is not a membe
r of 'Form1'.

        Me.Text = "Form1"
        ~~~~~~~
E:\Vss Projects\CompilerTest\Form1.vb(63) : error BC30456: 'ResumeLayout' is not
a member of 'Form1'.

        Me.ResumeLayout(False)
        ~~~~~~~~~~~~~~~

Hvad fanden sker der ??
Avatar billede psylenz Nybegynder
23. september 2002 - 13:47 #1
må jeg se din kode?
Avatar billede tjalle Nybegynder
23. september 2002 - 13:47 #2
så kan man rette alle de fejl den skriver herover, og derefter kompile med:
vbc /t:winexe /r:System.drawing.dll /r:System.Windows.Forms.dll /r:system.dll /r:mscorlib.dll /out:Program.exe Form1.vb

Så kommer denne fejl:

vbc : error BC30420: 'Sub Main' was not found in 'Program'.

... der sidder jeg nu fast !!
Avatar billede tjalle Nybegynder
23. september 2002 - 13:51 #3
jada...

Har oprettet en almindelig exe-fil fra template i VS.NET.
På den har jeg tilføjet en knap og en tekstboks.

Når man klikker på knappen er der denne funktion:

Private Sub Button1_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button1.Click
        TextBox1.Text = "Funky"
    End Sub

Mere er der ikke.....
Avatar billede tjalle Nybegynder
23. september 2002 - 13:52 #4
ganske uden nogen som helst dikkedarer !!

høh høh
Avatar billede aaen Nybegynder
23. september 2002 - 14:00 #5
Hvis du vil lave en .exe fil SKAL du have en Main funktion - det er den funktion der bliver kaldt når man kører .exe filen.
Avatar billede tjalle Nybegynder
23. september 2002 - 14:05 #6
ja... men hvor skal denne være henne ?
Jeg har jo kun Form1.vb -> hvor skal den ligge ??
Avatar billede simon.ulsnes Nybegynder
23. september 2002 - 16:12 #7
Inden i din hovedklasse.
I C# ser det sådan ud:
public class Form1 : Form
{
    public static void Main(string[] args)
    {
        Application.Run(new Form1());
    }
    public Form1()
    {
        // Construction...
    }
Avatar billede simon.ulsnes Nybegynder
23. september 2002 - 16:12 #8
Svar, just in case... :-)
Avatar billede tjalle Nybegynder
23. september 2002 - 16:41 #9
det ligner bare overhovedet ikke VB.. ligner mere JAVA (som jeg kender en del til. :))

Prøver der senere, om jeg kan få liv i det :=)
Avatar billede simon.ulsnes Nybegynder
23. september 2002 - 17:43 #10
Jeg citerer: "I C# ser det sådan ud:"
:-)