Avatar billede pc_lasse Nybegynder
23. september 2002 - 11:26 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Kan et bundkort ødelægge en CPU?

Jeg har været ude for noget meget underligt.
Jeg har sådan et Gigabyte Ga-7DXR bundkort med 2 bioser købt for cirka 1 år siden sammen med en 1400 Athlon Thunderbird,

    Imidlertid ville jeg skifte processoren til en Xp processor og tog 1400 mhz´en ud, jeg kom til at bakse så meget med køleren (Volcano 7) at kernen så ud til at være blevet smadret, så jeg satte den i igen for at se om den var ødelagt, men den startede fint nok.
    SÅ tog jeg computren med hjem til min far der havde procossoren ude for at se det med den "molesterede" kerne som jeg havde fortalt ham om.

Da vi så satte den tilbage kom billedet ikke på skærmen, der kom sådan et lille blink, men skærmen forblev sort.

    Derefter satte vi så Xpéren i, men den opførte sig ligesom Thunderbirden, også med et blink og sort skærm. Min far antog at den var defekt og bestilte en ny som vi satte i men der skete det samme som før, temmelig dumt. Der lugtede sådan lidt af brændt ebonit, så vi skyndte os at slukke.....

For mig virker det helt underligt at en processor skulle kunne "brænde af" når køleren nu engang var korrekt monteret...

Kan et bundkort virkelig ødelægge en Cpu?
Jeg var ret så overbevist om det kun var en Cpu der kunne ødelægge et bundkort hvis den stod f.eks uden køler. Jeg har nu bestilt et nyt ECS Motherboard, men nu ved jeg ikke om jeg overhovedet tør at afprøve de de 2 XP-Processorer, (som sandsynligvis er ødelagte allerede), på det nye
Bundkort, hvad skal jeg gøre?

Synes I ikke det lyder mærkeligt....
Avatar billede peet-49 Novice
23. september 2002 - 11:48 #1
Det er ikke så mærkeligt,Vcore kan være ændret i bios, er den ikke rigtig brænder CPU af i løbet af et par secunder.
Avatar billede pc_lasse Nybegynder
23. september 2002 - 13:23 #2
Jamen også selvom køleren er sat på?
Vcore står til det som er default for en Thunderbird 1400 processor tror jeg, men skal det ændres for at køre en Athlon Xp, det må da være cirka samme indstilling....
Avatar billede peet-49 Novice
23. september 2002 - 16:58 #3
Det er vel ikke et ASUS AV7133 eller lign. bundkort, de kan ikke køre med XP. Bundkortet skal også understøtte XP. Der sker ikke noget ved, at afprøve CPU i det nye bundkort.
Avatar billede pc_lasse Nybegynder
23. september 2002 - 17:28 #4
Bundortet er:
Gigabyte Ga-7DXR og det understøtter Xp processor, jeg har også opgraderet til nyeste bios inden jeg skiftede processor
Avatar billede peet-49 Novice
23. september 2002 - 20:13 #5
Så burde det kunne køre; men problemet er nok, at der er sket noget med bundkortet, da CPUèn stod af.