Avatar billede 2002 Nybegynder
22. september 2002 - 16:35 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

video, firewire og pinnacle

Hej!
Jeg skal begynde at redigere video på computeren. Men jeg kan ikke rigtigt få materialet fra DV båndet fra det digitale kamera til computeren. Jeg har et Pinnacle DV500 kort og bruger et firewire kabel fra kameraet til computeren. Desuden bruger jeg Adobes Premiere 6.00 redigerings program. Det har sikkert noget med indstillingerne i premiere at gøre, men hvordan det skal takles, ved jeg ikke. Er der nogle der har gjort nogle erfaringer -, og kan hjjælpe.
På forhånd tak!
Avatar billede doctor6000 Nybegynder
22. september 2002 - 16:44 #1
hvis du bruger studio 7 er der et tillægs software til din hardware på http://www.pinnaclesys.com/
Avatar billede doctor6000 Nybegynder
22. september 2002 - 16:48 #2
Avatar billede hanloven Mester
24. september 2002 - 05:47 #3
Det første du skal være sikker på er at dit FireWire-kort er rigtig installeret. Hvis maskinen ikke har fået ordentlig "fat" i det, vil Premiere ikke kunne understøtte kameraet. ellers skal du bare ind under Filer > Capture. Så burde du få direkte kontakt til kameraet, hvor du kan styre det med play, spoling osv...

Prøv evt at tjække din enhedshåndtering om du har dit videokamera stående der. det er den første forudsætning for at du kan få hul igennem.
Avatar billede 2002 Nybegynder
24. september 2002 - 17:33 #4
Super! Du snakker om et firewire-kort.. Er det det samme som "pinnacle" kortet? Eller er det en hel anden historie?
Avatar billede hanloven Mester
24. september 2002 - 19:50 #5
Dit Pinnacle kort er et FireWire kort. Det er det kort (den port) du bruger til at overføre din video, digitalt, over til pc'en.
Avatar billede 2002 Nybegynder
24. september 2002 - 20:33 #6
Hmmm. Problemer synes at vokse. Jeg kan ikke få kontakt til kameraet gennem capture (korten melder ingen fejl..). Desuden vil premiere ikke starte. Jeg har været på overstående hjemmeside og fundet ud af at det skulle hjælpe at fjerne en fil -)uden resultat.
Skal indstille kortet specifikt for at korten kan modtage video - evt. hvordan
Har du desuden en anden løsning på premiere problemet..
Tak
Avatar billede hanloven Mester
24. september 2002 - 21:27 #7
Kommer Premiere med en fejlmeddelelse når du prøver at starte den op??

Det kan måske tyde på at din driver på en eller anden måde ikke kører rigtigt i dit styresystem. Bruger du 98, me, 2000 eller ?

Når det kører korrekt skal du kunne se at dit kamera viser sig i enhedshåndteringen når du tilslutter det til kortet og forsvinder igen når du trækker stikket ud. - Kan du det er kortet og kameraet installeret rigtigt. Og så må fejlen være i selve Premiere programmet.
Avatar billede 2002 Nybegynder
24. september 2002 - 22:22 #8
Styresystemet er windows2000.
Avatar billede 2002 Nybegynder
24. september 2002 - 22:23 #9
Og by the way. Hvordan er ikonet for kameraet?
Avatar billede hanloven Mester
25. september 2002 - 03:45 #10
Jeg mener helt sikkert at det kommer frem under et punkt der hedder DV-enheder.  - Jeg kan ikke lige tjække det nu, fordi jeg er på arbejde her i nat. Men i morgen når jeg har fået øjnene op igen finder jeg det lige præsist til dig..

Jeg har flere gange oplevet lidt "sjove" ting omkring redigering og Win 2000. Noget hardware er ikke 100 % understøttet. Driverne er simpelthen ikke gode nok endnu.
- Da jeg feks. skulle installere mit skærmkort var jeg nødt til at bruge beta drivere, som stadig ikke var 100 optimal, men dog brugbar.
Avatar billede hanloven Mester
26. september 2002 - 04:40 #11
Hej igen.

Af en eller anden årsag har min maskine besluttet sig til at lave noget bøvl, så jeg har ikke kunnet tjække det, som jeg lovede dig. Lige så snart jeg har dyret på benene igen skal jeg nok gi besked...
Avatar billede hoejrup Nybegynder
27. september 2002 - 22:15 #12
Avatar billede henninga Novice
01. oktober 2002 - 02:02 #13
Du SKAL installere Premiere 6.0  INDEN  du installerede din DV500 software!!!  Det er meget vigtigt. Ellers kan DV500 ikke lægge plugins i Premiere.
Det er vigtigt, at du tilslutter kamera og tænder det (VCR-mode) før du starter Premiere.
Når du starter Premiere, Kommer DV500 billedet så under opstart og starter DV500 Real Time modulet (Det vises i et lille vindue).
Du skal vælge en projektindstilling der hedder "Pinnacle AVI DV".
Projects-Settings-General-Load og vælg "Pinnacle Systems DV500 - PAL" og "Pinnacle DV PAL". OK.
Så vælger du  Capture - Movie Capture.
Under "Capture Settings" er der en knap der hedder "Edit" - tryk på den.
Så kommer du ind i "Project Settings" i kategorien "Capture". Tryk på knappen "Settings" og fanebladet "Video Input"  hvor du vælger "DV"  som Input.
OK og OK og du er tilbage i "Movie Capture".
Derefter  "Enable Device Control"  og  under "Device" vælger du  "Pinnacle DV Device Control".
Nu skulle du gerne få dine "knapper" så du kan styre kamera.

Hvis du ikke kan få det til at virke med Premiere, kan du jo prøve DV500 Control  programmet som følger med DV500. Når det virker, så virker Premiere osse.
Hvad er det for øvrigt for et kamera ?
Avatar billede henninga Novice
01. oktober 2002 - 02:05 #14
Avatar billede 2002 Nybegynder
01. oktober 2002 - 12:31 #15
¨Hej.
Jeg går det hele igennem iaften. Jeg har haft lidt travlt. Håber det virker. snakkes
Avatar billede 2002 Nybegynder
01. oktober 2002 - 19:28 #16
Ok nu har jeg fået kameraet, grafikkortet og computeren til at kommunikere. I capture kan jeg spole frem og tilbage... Det nye problem er, at der ikke findes "DV" som input i video input (jvf. Henninga.) Jeg kan desuden slet ikke se filmen fra kameraet i premiere (selv om jeg kan spole)... Håber at løsningen er enkel. Cheers til dem der har skrevet.
Avatar billede 2002 Nybegynder
01. oktober 2002 - 20:55 #17
By the way. Mit kamera er et digitalt panasonic nv-gs3
Avatar billede henninga Novice
02. oktober 2002 - 02:47 #18
Hvis du ikke kan få lov til at vælge DV som input, er det fordi programmet ikke kan se kameraet.
Der er flere steder du kan stille input:
Som tidligere nævnt, under Project settings/Capture.
Højreklik på DV500 Real Time modulet og vælg "Settings". Herunder vælger du DV som input.

Du bør lige prøve om DV500 programmet DVTools kan hente fra kameraet !
Kender ikke dit kamera og kan ikke finde noget om det hos Panasonic, men når det har FireWire bør det vel osse virke. Er det med på listen fra Pinnacle?
Avatar billede 2002 Nybegynder
03. oktober 2002 - 10:35 #19
Hej igen. Jeg svarer lige igen i næste uge. håber det er ok.
Avatar billede 2002 Nybegynder
07. oktober 2002 - 20:44 #20
Hej igen
Jeg kan stadig ikke capture. Dvs. i capute/format kan jeg capture under DV/IEEE1394. Det virker, men ikke under pinnacle; der vises stadig ikke DV som capture funktion... Jeg ved ikke om det er ok. Det vil sige: ville det mest optimale ikke at capture under pinnacle? Hvad betyder det at capture under DV/IEEE1394? Det er vel unden om grafikkortet?
Desuden finder der under Video input kun 2 muligheder. Den ene er s.video og den anden composite. Ikke dv. Hvad er mit næste træk? Der er flere point til den der kan klare det!
Avatar billede henninga Novice
07. oktober 2002 - 23:19 #21
Prøv lige at fortælle om:
1. Har du installeret Premiere FØR du installerede DV500 software.
1a. Hvilken version DV500 software har du.
2. Kan du capture med DV-Tools fra Pinacle.
3. Er det et Mini-DV kamera og er det med på listen fra Pinnacle.
Så går vi videre derfra.
Avatar billede henninga Novice
07. oktober 2002 - 23:22 #22
ps.  DV/IEEE1394 er DV format og er udmærket (samme kvalitet), men dine Real-Time funktioner under Pinnacle virker vistnok ikke. Jeg mener at codec er et andet - Pinnacle codec hedder "dvsd".
Avatar billede 2002 Nybegynder
08. oktober 2002 - 19:46 #23
1.Ja, jeg har installeret Premiere før Dv500 sofwaren. Der vises korrekt et pinnacle logo under opstart og et vindue med et logo under selve programmet.
1a DV500 v 1.0c
2. Jeg kan få kontakt med kameraet gennem capture men når jeg trykker på record knappen melden den en uspecifiseret fejl.
3. Jeg kan desværre ikke finde kamera listen under Pinnacles hjemmeside, men som sagt er der en fire wire udgang og systemet kan finde den.
Håber det kan hjælpe.
Vi snakkes
Avatar billede henninga Novice
10. oktober 2002 - 09:16 #24
DV500 V 1.0c  virker ikke med Windows 2000.
Du skal downloade (eller bestille CD) på denne adresse:
http://www.pinnaclesys.com/docsupport1.asp?division_id=8&langue_id=2&product_id=18&product_name=DV500%20PLUS&page_id=62
Hvis du har ADSL er det letteste at downloade.
Avatar billede henninga Novice
10. oktober 2002 - 09:20 #25
PS.  Jeg kører med Windows XP og DV500 version 2.01.
Da jeg købte kortet blev det leveret med version 1.0c og var til Premiere 5. Jeg mener heller ikke det kan køre med Premiere 6.0.

Der står godt nok DV500 PLUS, men DV500 kører osse med det.  DV500 DVD er vist et andet kort.

Hvis du har problemer med at få fat i det kan jeg godt lave en kopi til dig - skriv evt. til mig  ha@hand.dk
Avatar billede 2002 Nybegynder
22. oktober 2002 - 13:49 #26
Hej igen. Nu har jeg prøvet at downloade drivere på overstående siden. programmet vil dog ikke modtage dem, da de er for nye. Det kan evt. være der finder en opgradering før... Jeg forsøger lidt frem og tilbage
Avatar billede 2002 Nybegynder
22. oktober 2002 - 21:44 #27
Ok nu virker det! Mange tak.
Nb. Er det normalt man skal rendere efter hver eneste klip? Jeg mener, at det kun er effekter, klip etc. der skal renderes - eller tager jeg fejl?
Du får nogle ekstre point i løbet af de næste dage.
Cheers
Avatar billede henninga Novice
23. oktober 2002 - 01:26 #28
Det skulle ikke være nødvendigt at rendere efter hver klip hvis du bruger Pinnacle transitions og bare afspiller tidslinien. Men der er osse en del forskellige Premiere transitions som skal renderes før de kan vises.
Og der skal som regel renderes noget inden man kan gemme på DV-kameraet (Save to Tape).