Avatar billede jakob_andreasen Nybegynder
20. september 2002 - 17:13 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Switch & hub

Hej alle sammen
Hvad er foreskellen mellem en switch og en hub og hvad skal jeg kigge efter hvis jeg skal ud og købe en god switch/hub. Jeg vil også gerne have at vide hvilke mærker der er de bedste og dem man ikke skal købe.
Avatar billede htm Nybegynder
20. september 2002 - 17:18 #1
En Hub er som man siger en multiinterface repeater - dvs en hub modtager data fra en port og sender det ud på alle andre porte. Dette er ok så længe det er et lille netværk uden meget trafik, hvis der er meget i netværket er det en dårlig ide da der er meget stor risiko for kollisioner.

En switch er mere "intelligent" end en hub, den lærer hvor de enkelte computere befinder sig og sender kun data'en ud til den klient det er beregnet til. Dette mindsker risikoen for kollisioner = tab af data!

Hvis det bare er en hub/switch til hjemmebrug er det ikke nødvendigt med det helt store.

Til hvilket formål skal du bruge den?
Avatar billede jespernaur Nybegynder
20. september 2002 - 17:19 #2
En hub sender ukritisk en pakke modtaget på en port ud på alle de andre porte.
En switch derimod lærer sig med tiden hvilke MAC-adresser der befinder sig ud ad hver
port, og benytter dette kendskab til kun at sende en pakke ud ad 'den rigtige' port, der hvor den godt ved at modtageren befinder sig. Dette forbedrer performance i store netværk.
Avatar billede kau Nybegynder
20. september 2002 - 17:19 #3
Hub:
Styrer to (eller flere) computers "snakken" hele tiden dvs. at den HELE tiden holder forbindelse.

Switch:
Styrer to (eller flere) computers "snakken" når der bliver bedt om det dvs. at hvis du nu skal bruge noget fra den andens computer HD så åbner switchen forbindelsen.
Når det så ikke bruges mere lukker den det ned.

Det smarteste er en switch.
Det er vist ligemeget hvilket mærke bare den er hurtig
Avatar billede kau Nybegynder
20. september 2002 - 17:20 #4
i er turbo :)
Avatar billede htm Nybegynder
20. september 2002 - 17:25 #5
Gode beskrivelser af switch:
http://searchnetworking.techtarget.com/sDefinition/0,,sid7_gci213079,00.html
og hub:
http://searchnetworking.techtarget.com/sDefinition/0,,sid7_gci212294,00.html
Avatar billede jakob_andreasen Nybegynder
20. september 2002 - 17:25 #6
Jeg skal bare bruge den til at sætte min og mine forældres computer sammen så der er internet på begge og så hvis der kommer en over med sin computer. Bare til at spille og hente ting fra hinanden
Avatar billede kau Nybegynder
20. september 2002 - 17:29 #7
så ksal i vist have 2 ip adresser...
Avatar billede jakob_andreasen Nybegynder
20. september 2002 - 17:30 #8
hvordan får jeg det
Avatar billede htm Nybegynder
20. september 2002 - 17:31 #9
Ok så skal du bare have en billig switch (Det kan dårligt betale sig at købe en hub)
Det er lige meget hvad der er får en bare den har 10/100 mbit og antal porte bestemmer du ko selv.
Det kan også være en god ide at have en uplink port
Avatar billede htm Nybegynder
20. september 2002 - 17:33 #10
Hvordan er du koblet op til internettet? ADSL eller almindeligt 56k modem eller...
Avatar billede jakob_andreasen Nybegynder
20. september 2002 - 17:33 #11
Hvad bruger man en uplink port til. Er der slet ikke noget dårligt mærke eller en ting switchen ikke må have
Avatar billede jakob_andreasen Nybegynder
20. september 2002 - 17:34 #12
Stofanet  cable
Avatar billede htm Nybegynder
20. september 2002 - 17:36 #13
En uplink port bruges til at koble en switch sammen med en anden eller til en server eller router
Avatar billede jakob_andreasen Nybegynder
20. september 2002 - 17:37 #14
Hvoran sætter jeg så internettet sammen
Avatar billede htm Nybegynder
20. september 2002 - 17:39 #15
Ja så skal du have det antal ipadresser du har computere som skal på nettet.
Eller også skal du anskaffe dig en router og koble den til dit modem og derefter koble routeren ind i din switch.
Avatar billede jakob_andreasen Nybegynder
20. september 2002 - 17:40 #16
Er der slet ikke noget dårligt mærke eller en ting switchen ikke må have
Avatar billede jakob_andreasen Nybegynder
20. september 2002 - 17:43 #17
eller hvad
Avatar billede galaxy Nybegynder
20. september 2002 - 17:46 #18
Den her har jeg selv og den er kanon: http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1684747894

5 stjerner ud af fem ;-)
Avatar billede htm Nybegynder
20. september 2002 - 17:49 #19
Jeg har ikke så mange erfaringer med forskellige switch mærker men umiddelbart syntes jeg ikke at der er nogle mærker der er ikke anbefalingsværdige - det er først når du kommer op i en stor programmerbar switch at der begynder at være klasseforskel.
Men ved de switche er der ikke synderlig forskel.

Personligt har jeg kun været tilfreds med min planex switch - Som er en af de billigste:
http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1684917891
Avatar billede galaxy Nybegynder
20. september 2002 - 17:49 #20
Mht. dårlige mærker, har jeg hørt at RealTek ikke skulle være for heldige, men kan ikke tale af egen erfaring.
Avatar billede htm Nybegynder
20. september 2002 - 17:50 #21
De de forskellige kan vinde på er selvfølgelig garantiperioden!
Avatar billede galaxy Nybegynder
20. september 2002 - 17:54 #22
Og mindes forresten, at ha' læst en test da jeg selv skulle ud og investere, som viste at Rubytech ikke var det hurtigste, man kunne smide pengene efter.
Avatar billede galaxy Nybegynder
20. september 2002 - 17:55 #23
øhm... Surecom var ikke så hurtig... derfor tog jeg Rubytech... Sorry ;-)