Avatar billede peterbusk Nybegynder
18. september 2000 - 13:29 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Opsætning af WINS

Hej,
jeg sidder med en NT 4.0 netværk med 1 masterserver som replikere bla. SAM-databasen til 5 andre servere, alle på samme domæne. Vi skal have mulighed for at benytte computernavnene, i stedet for IP-adresserne, i et program der minder om PcAnyWhere. Vi benytter DHCP og har tilføjet punkt 44 og 46 på alle serverne. Punkt 44 sat til 0x8 og 46 er sat til IP-adressen på Masterserveren.

Jeg kan kun se de computere der er koblet op på Masterserveren, hvad skal jeg gøre for at se computerne på de 5 andre servere?
Avatar billede nubo Nybegynder
18. september 2000 - 14:51 #1
jeg ved ikke om du kan bruge det her til noget, men jeg ved at under unix kan fortælle den at den og den ipadresse har et navn, jeg ved ikke om det er muligt i NT4, jeg køre selv med 2000 pro NT..
Avatar billede sjensen Nybegynder
18. september 2000 - 14:53 #2
Er der oprettet trust-relations mellem serverne ?

Nu starter du spørgsmålet med \"opsætning af wins\" men refererer ikke yderligere til det i spørgsmålet, så jeg er lidt i tvivl om hvad du sigter efter.

Men hvis du vil kunne benytte computernavne istedet for ip-adresser i dine kald, er det ville jeg sætte domainserveren ind som Primær wins IP, og masterserverens ip-adresse ind som sekundær wins på arbejdspladserne og de lokale servere.

Derudover skal de ip-adresser på router / bridge mellem netværkene sættes ind som gateway på alle maskinerne, svarende til den ip-adresse den nærmeste router/bridge har set med den enkelte arbejdsplads/servers øjne.

Endeligt skal du som min. have samme ip-adresse i de første 2 noder eks. 192.168.xxx.yyy og inden for hver domain samme 3. node 192.168.100.yyy. Endeligt skal du så bruge en subnetmask på alle maskinerne der hedder 255.255.0.0

På DNS fanebladet i netværk skal du desuden angive dels ip-adresse på den lokale server som 1. linie og ip-adressen på masterserveren som 2. linie i DNS Search Order. Samtidig er det en fordel at angive Domainnavnet i den dertil indrettede linie.

Og hvis du vil gå med livrem og seler, og i øvrigt har behovet, kan du med fordel installere en DNS klient på hver domainserver, og i de filer der medfølger kan du så sammensætte IP-adresse og computernavn sammen med f.eks. brugernavn og kontor adresse. Check http://www.dns.net/netrd for yderligere info.
Avatar billede peterbusk Nybegynder
20. september 2000 - 09:16 #3
Hej,
tak for svaret, men det afledte endnu et spørgsmål.

Kan man ikke benytte WINS uden at oprettet trust-relations mellem PDC\'en og de 5 BDC\'er? Og skal alle arbejdsstationerne sættes op med primær og evt. sekundær IP-adresse på WINS-Server(-ne)?

Point gives når forslagene er prøvet af.

Avatar billede sjensen Nybegynder
20. september 2000 - 09:25 #4
trust-relation mellem servere sikrer at et domain kan acceptere brugere oprettet og kontrolleret af et andet domain. Hvis ikke der er det kan du ikke lade en bruger i et domain benytte resourcer i et andet.

Hvis du har en master PDC, hvorpå alle brugerne oprettes, vil trust-rel sikre at alle brugere kan logge på alle domains. Det kan du så yderligere begrænse via PDC\'en således at enkelte brugere eller grupper kun kan logge på maskiner i et net.

Og ja, for at kunne se Master PDC og den PDC der er i deres eget net, skal begge fremgå af hhv. primær og sekundær WIns, med masterpdc som sekundær.
Avatar billede tomtom Nybegynder
26. september 2000 - 09:54 #5
Der er vist noget, som nogen har misforstået i sjensens spørgsmål. Der findes kun eet domain, og hvis ellers de 4 BDC\'ere er installeret korrekt og ikke klonet eller på anden måde ændret, så sker replikeringen af brugere (SAM)ganske automatisk hvert 5. minut. Alle servere/klienter skal bruge samme WINS-server, f.eks. PDC\'en. Det du har gjort på DHCP\'en er korrekt med 44 og 46, men kan alle PC\'ere på nettet se DHCP-serveren, eller er der routere imellem, som blokerer? Hvis alle PC\'ere får IP-adresse fra DHCP-serveren, skulle din WINS virke.

Jeg går selvfølgelig ud fra, at din PDC har installeret WINS-servicen og Servicepack bagefter?

Der kan iøvrigt godt gå et stykke tid (nogen gange op til ½ time), fra du starter servere/klienter op, til du ser dem i \"Andre Computere\" / Network Neighborhood\", takket være Computer Browser servicen, som er rimelig langsom
Avatar billede peterbusk Nybegynder
26. september 2000 - 11:20 #6
Tak for svaret tomtom.
men.....

Avatar billede peterbusk Nybegynder
26. september 2000 - 11:52 #7
Prøver igen.

Domænet er opbygget på følgende måde:

1 x PDC (uden DHCP).
5 x BDC (alle er med DHCP-manager).
Ca. 20 klienter under hver BDC som primært logger på egen BDC.
Der er ikke oprettet trust-relations mellem PDC og BDC og SAM-databasen replikeres automatisk.
Der er muligvis, tror der er, routere mellem PDC og BDC\'erne.

Spørgsmål:

1. Skal der installeres WINS-manager på både PDC\'en og BDC\'erne, eller skal PDC som den eneste virke som WINS-Server?

1.1. Hvis der skal WINS på alle BDC\'erne, skal primær og sekundær WINS-Server angives under WINS-adresser for TCP/IP-protokollen, på alle BDC\'erne og til hvad?

1.2. Hvis der skal WINS på alle BDC\'erne, skal man så sættet WINS-Serverne (PDC + BDC\'erne) op med \"Replication Partners\"?

3. Skal punkt 46 i DHCP-manageren på BDC\'erne sættes til den pågældende BDC\'s IP-adr., eller skal den sættes til PDC\'s IP-adr.?

4. Skal primær og sekundær WINS-Server angives på alle klienterne, og til hvad?

Jeg håer der er en der kan hjælpe, \"tomtom\", for det er svært at læse sig til, og jeg har kun få timer om ugen til at prøve mig frem, da de fem BDC\'er står på skoler.

Er villig til at finde en fix måde at give flere points på.

MVH
Peter
Avatar billede tomtom Nybegynder
26. september 2000 - 13:18 #8
1. Det bør ikke være nødvendigt med Wins-managere på både PDC og BDC, hvis du kun har ca. 100 klienter.

1.1. Det skal der ikke efter min opfattelse. BDC\'erne skal som primær WINS-server have IP-adressen på PDC\'en. Sekundær er lige meget, hvis netværket er stabilt.

1.2. Se pkt. 1

3. Hvis alle 5 DHCP-servere er konfigureret med pkt. 46 som DHCP-option, skal IP-adressen være PDC\'ens, hvis denne er eneste WINS-server, jvf. pkt. 1

4. Når du har pkt. 46 som option på dine DHCP-servere, skal du ikke også konfigurere WINS på den enkelte klient. Det er jo dobbelt-konfekt. Alle DHCP-klienter får jo automatisk at vide, hvem deres WINS-server er, fra DHCP-serveren.

Iøvrigt, hvis de 5 BDC\'ere står på hver sin skole, så er der en eller anden form for routere imellem dem, f.eks. ISDN-router. Men det er ligegyldigt, så længe du har en DHCP-server hvert sted.

Håber du kan bruge ovenstående, ellers skriv igen.

M.v.h

Tomtom
Avatar billede miciver Nybegynder
05. oktober 2000 - 23:46 #9
Hvis jeg har forstået det rigtigt:-)

PDC= DHCP + WINS server
5 BDC med 20 klienter hver (Penge har i sku nok af)
Hvis klienterne for WINS oplysninger fra DHCP serveren, så skal der ikke gøres mere......men hvis du kører med flere subnet, så skal der enten installeres WINS proxy agents på hvert net eller WINS på hvert net og så replikeres mellem WINS serverne.

Michael
Avatar billede gudinden Nybegynder
06. oktober 2000 - 14:04 #10
Hvis du har alle BDC til at uddele IP-adresser, har du checket at der ikke er nogen scopes der overlapper? Du har kun et domain, er det på grund af afstand eller scalering du har så mange BDC\'er? subnetter du? hvor mange forskellige systemer bruger du fordi det har nogen indflydelse på, om du bruger wins proxy agent eller ej. Kan du pinge computer som du ikke kan se? Svar disse spørgsmål, måske du kan få mere konkrete svar.
Avatar billede peterbusk Nybegynder
09. oktober 2000 - 08:48 #11
Hej,
tak for deltagelsen/hjælpen vedr. WINS.

Jeg har ikke kontrolleret om der skulle være overlappende scopes. Hvilke tænker du på?

Der benyttes 5 BDC\'er pga. afstanden og linien til PDC\'en.

Vi benytter Windows NT 4.0 Server og Workstation 4.0.

Jeg kan godt pinge computere i et andet segment hvis jeg har IP-adressen men ikke med computernavnet som i eget segment.

MVH
Peter
Avatar billede gudinden Nybegynder
10. oktober 2000 - 10:53 #12
Med scopes mener jeg at, der ikke er nogen af de ip-adresse områder som den enkelte dhcp skal servicere være som nogen af de andres. Hvis der er vil der opstår konflikt. Du har også kun en domain, derfor har du ikke bruge for trust relationships - det bliver lavet mellem domains og ikke domain controllers. Har du også tilføjet punkt 003 - tror jeg. som er router? samme sted some du tilføjer wins i dhcp?