Avatar billede knx Nybegynder
19. september 2002 - 17:15 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

hjælper det? unlock OC af athlon TB 1333 mhz

jeg har nu overstået de obligatoriske 4 timers research ang OC. Jeg er totalt n00b hvad det angår, men føler jeg efterhånden ved hvad det handler om.

Spørgsmålet er nu: får jeg overhovedet noget ud af det, udover lidt viden om computeren, en evt cpu i flammer og et ødelagt mobo :D ?

Jeg har en:
AMD athlon thunderbird @ 1333 Mhz
Chaintech 7KJD bundkort (~1500 MHz)
256 MB DDR RAM (PC2100)
geforce osv osv
XP Pro

Givet bundkortets max support på 1500 MHz, giver mit mål egentlig sig selv: 1500 MHz.

Jeg har faktisk oppe på 1500 MHz med alm FSB clocking, men den var satans ustabil og i praksis ubruelig.
Jeg har derfor overvejet at skrive lidt på L1 broen, men jeg ved faksisk ikke om det hjælper på stabiliteten?

Opsummering:
1. Vil jeg opleve en betydelig forbedring ved at gå fra 1333 til 1500 MHz, i tilfælde af, at det skulle kunne lade sig  gøre?

2. Vil lidt skriveri på L1 broen, hvilket gør de høje FSB frekvenser unødvendig, forbedre stabiliteten ved 1500 MHz. (jeg kunne fx sætte multiplieren til 11 og frekvensen til 136-7)

Håber I kan hjælpe mig. Jeg søger ikke links til guides osv (been there, done that), men derimod gode råd fra folk med erfaring hvad emnet angår...
Avatar billede najz_ Nybegynder
19. september 2002 - 17:21 #1
1. Nej, de søle mhz du hopper op, intet! Jow self vil der være forskel, men jeg vil anbefalde dig at unclocke den! Ellers kan der ske ting i din comp som du helst ikke vil have..

2. Du kan godt overclocke den og ha den stabilt kørene, så jow syntes du skal prøve, men jeg kan kun sige, det kan gå galt..

Min mening :

Jeg syntes du skal skaffe dig nogle fede programer som kan klare det, og en lille temp. så du kan se hvor varm din prosser er! Og hvis den er for høj, unclock den, eller brænder den sammen, et åben vindue kan også gøre en forskel, det kender jeg alt til! Måske også en ny blaser! Det hjælper også..

Men bare prøv...

Held og lykke!

Hilsen Steen.. aka NajZ_
Avatar billede krusell Nybegynder
19. september 2002 - 17:34 #2
1. Nej... najz har ret. Du vil ikke kunne mærke forskel, meeeen det er nu lækker, at klemme de ekstra 200 mhz ud. Så føler man ligesom, at man har fået lidt mere :)  Dog kun, hvis den er stabil vel at mærke.

2. Ja eller rettere formodenligvis. Hvis det er varme, der gør, at den er ustabil, vil det nok ikke hjælpe, men hvis det er fordi dine pci kort ikke kan følge med, så vil det helt klart hjælpe.

Bare husk at holde øje med temperaturen. De 3 vigtigste ting ved OC: Køling, køling og køling og så lidt held og evner ;)

Men som gammel OC'er, synes jeg da, at du skal prøve. Bare sådan lidt forsigtigt ikke :)
Held og lykke med det

krusell
Avatar billede Slettet bruger
19. september 2002 - 17:35 #3
Om du kan mærke det eller ej kommer an på hvad du laver. Skal du f.eks rippe en DVD til DivX får du fuldt udbytte ud af at overclocke. Bruger du den kun til kontorbrug vil du ikke kunne mærke forskel overhovedet.
Desuden er det svært at ødelægge noget hvis du går forsigtigt til værks.

Du kan se hvad andre har fået en TB 1333 op på under CPU databasen http://overclockers.cssftware.com/cpudb/index.cfm
Avatar billede knx Nybegynder
19. september 2002 - 17:50 #4
jeg har en themal take silent viking cpu køler, og de gange jeg har haft den oppe på 150 mhz på fsb, var den omkring 44 grader -  så jeg tror ikke at temp er et problem.

kanske det var det med pci-kortene der ødelagde stabiliteten som du siger krusell...

hvilke programmer najz?
Avatar billede knx Nybegynder
19. september 2002 - 18:12 #5
btw: efter man unlocker cpu'en popper der så bare en option op i bios'en hvor man kan sætte multiplieren?
Avatar billede Slettet bruger
19. september 2002 - 18:17 #6
Det burde stå i din manual.
Avatar billede x3me-brain Nybegynder
19. september 2002 - 21:06 #7
Var lige inde på chaintechs side, og der ser det altså ud til, at dit MoBo kan klare mere end 1500MHz. Nyeste BIOS understøtter XP2200+.
http://www.chaintech.dk/Downloads/MBBIOS.htm <- Skriv modelnummer i søgeboks.
Avatar billede knx Nybegynder
20. september 2002 - 03:06 #8
du har ret - jeg har updatet biosen - så nu jeg kan bare smadrer derudaf! :D
Avatar billede knx Nybegynder
20. september 2002 - 04:11 #9
tihihihahah

efter updated bios (XP 2200+ supported) kan jeg lett sætte FSB'en til 150 mhz - hvilket med standard multiplier giver mig 1500 MHz!

Jeg har kørt Sisoft Sandra og Burn6 og den er rock-steady!!!
Najs!

Vil dog gerne have mulighed for at ændre multiplieren, og har efterhånden læst flere steder at TB 1100-1400 ikke er locked. Passer det? Og hvor kan jeg i givet fald ændre multiplieren? (Kan ikke finde noget om det i min mobo manual...)

Kom nu mand - 30 point up for grabs for svar! :D
Avatar billede Slettet bruger
20. september 2002 - 07:44 #10
Nogle TB er låst andre er ikke, min 1200Mhz er f.eks ikke låst. Prøv at ændre multiplieren og se hvad der sker. Ellers skal du have fat i en stiftblyant og lukke L1-broene, det tager kun et par minutter.
Avatar billede krusell Nybegynder
20. september 2002 - 10:22 #11
C'est vrai...
Avatar billede knx Nybegynder
20. september 2002 - 11:02 #12
problemet er, at jeg ved ikke hvor jeg ændre multiplieren om jeg siger!

der er ikke noget i biosen, og der skulle efter sigende sidde dipswitches ved siden at ram slotsene hvor den kan sættes, men jeg kan ikke finde en tegning af det nogen steder...
Avatar billede x3me-brain Nybegynder
20. september 2002 - 13:56 #13
Nederst på side 14 i denne manual:
http://www.chaintech.com.tw/FILES/7xMB/MANUAL/7kjd0.exe
er der denne overskrift: External Clock frequency Jumper (SW1). Det er da vist det du efterlyser.
Avatar billede knx Nybegynder
20. september 2002 - 15:37 #14
nej. det er ikke det jeg søger...
Avatar billede knx Nybegynder
20. september 2002 - 15:39 #15
jo det er!
Avatar billede knx Nybegynder
20. september 2002 - 16:07 #16
det jeg manglede... takker.

min cpu er tilsyneladende unlocked som default - og jeg skal nu bare finde ud af den bedste konfiguration. (evt et andet spm...)

tak for hjælpen alle. x3me... har imidlertid fået det hele, da det egentlig var det der hjalp. det meste af det andet havde jeg allerede kigget på.
Avatar billede x3me-brain Nybegynder
20. september 2002 - 19:31 #17
Hvis systemet kører stabilt, så giver det nok mest at holde FSB høj, og så hæve multiplier til den bliver ustabil. Hvor varm bliver den egentlig?
Avatar billede knx Nybegynder
20. september 2002 - 19:39 #18
48 grader (thermal take silent viking)
Avatar billede x3me-brain Nybegynder
22. september 2002 - 11:32 #19
Så kan det sikkert godt give noget at hæve multiplier. Det ser ud til at din køling i hvert fald fungerer. Prøv også at hæve spændingen lidt. Så kan du måske presse det sidste ud af din CPU.
Avatar billede knx Nybegynder
22. september 2002 - 14:09 #20
Tjaa - har også haft den oppe på 11,5 med FSBen på 136 = 15 MHz.
Men den kørte hammer-ustabilt så nu er jeg bare tilbage. Mit overclocking eventyr er slut for denne gang. Men lærerigt og sjovt bestemt. Og så er jeg forberedt til at sende min kommende CLAWHAMMER til helvdede!!! :D