Avatar billede ate1 Nybegynder
19. september 2002 - 16:03 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

partion ballade :(

ok...
jeg har haft kørt multiboot noget tid
men 2 harddiske sat op sådan her:
hd1 =win2k og winXP
hd2 =linux madrake
men nu har jeg sat hd2 i som master
og fomateret den og sat win98 op
og hd1 til som slave men win98 kan ikke finde den
den siger der ikke er en partion på den :(
er der ikke noget man kan gøre for at få den til at finde den hd igen uden at slette det data der er på den???
håber der er en eller flere der kan tyde mit problem og kan hjælpe mig...
på forhånd tak
Avatar billede carstengp Nybegynder
19. september 2002 - 16:09 #1
Filsystemet er nok NTFS.
Så skal du enten installere XP eller 2000, eller sætte HD'en over i en maskine med et af de to styresystemer
Avatar billede ate1 Nybegynder
19. september 2002 - 16:12 #2
men hvis jeg sætter den hd i alene burde den så ikke bare starte op da der både er 2k og XP installeret på den....og det gør den ikke...
Avatar billede xenocypraz Nybegynder
19. september 2002 - 16:15 #3
Hvilken bootloader brugte du da det virkede... ?
Avatar billede ate1 Nybegynder
19. september 2002 - 16:17 #4
før da det virkede startede der en linuxskærm op hvor jeg kunne vælge hvilken os jeg ville starte op...
Avatar billede xenocypraz Nybegynder
19. september 2002 - 16:20 #5
oki, så har du brugt lilo/grub som bootmanager.... det vil sige den bootloader du har brugt lå på den linux disk du har formateret...

så kan jeg desværre ikke hjælpe dig...
Avatar billede ate1 Nybegynder
19. september 2002 - 16:22 #6
der kunne jeg så vælge Linux/NT og når jeg valgte NT skulle jeg vælge mellem 2k og xp i en anden menu......
Avatar billede ate1 Nybegynder
19. september 2002 - 16:32 #7
så der er ikke noget at gøre eller hvad??????
:(
Avatar billede xenocypraz Nybegynder
19. september 2002 - 16:36 #8
hm... så burde det virke.... så har jeg slet ingen ide...
ifølge det du siger... har du startet med en lilo/grub og så gået videre til den normale windows bootloader. jeg aner ikke hvad man så skal gøre... men man kan få det fixet jeg aner bare ikke hvordan...
Avatar billede ate1 Nybegynder
19. september 2002 - 16:38 #9
huh det håber jeg at en anden gør da jeg bare ikke må miste det data der ligger på den :( ellers tak...
Avatar billede xenocypraz Nybegynder
19. september 2002 - 16:43 #10
hvis disken kører ntfs, kan du jo installere xp på hddén med 98 og tage dine data over den vej
Avatar billede ate1 Nybegynder
19. september 2002 - 16:46 #11
ok...det prøver jeg med det samme....
Avatar billede ate1 Nybegynder
19. september 2002 - 18:45 #12
k..det virkede
takker....
Avatar billede xenocypraz Nybegynder
19. september 2002 - 18:55 #13
det var da så lidt... en bootloader er en grim ting hvis det ikke virker :)