Avatar billede visto Professor
19. september 2002 - 09:27 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Ekstra harddisk og hastighed

Jeg overvejer at sætte en "skuffe" med mulighed for at indsætte en transportabel harddisk i min computer. Vil dette sænke maskinens hastighed, når system er monteret, når harddisken IKKE sidder i skuffen?
Avatar billede Slettet bruger
19. september 2002 - 09:30 #1
nej, det vil ikke sænke hastigheden
Avatar billede txx Nybegynder
19. september 2002 - 09:37 #2
Nej ikke rigtigt. Der er måske tale om 1 til 2 sekunder under opstart. Fordi du skal sætte den til at automatisk at finde ide enheder på den controller som du sætter skuffen til.
Avatar billede visto Professor
19. september 2002 - 09:41 #3
Men under brug af maskinen, vil den ikke arbejde langsommere overhovedet?
Avatar billede krusell Nybegynder
19. september 2002 - 12:13 #4
Som udgangspunkt, nej.
Men det kommer jo også an på skuffen. Hvis du kører med ATA133 eller ATA100 og så sætter en skuffe, der kun understøtter 66 eller 33, vil det jo gøre systemmet langsommere.
Men ellers vil det ikke gøre nogen forskel. Det svarer jo bare til, at du ville sætte en ekstra harddisk i maskinen, som normalt.
Eller her, fjerne en fra systemmet.

krusell
Avatar billede visto Professor
19. september 2002 - 23:43 #5
krusell: Det der med ATA ved jeg ikke hvad er, men for at gå ind på din terminologi: hvis jeg kører med ATA 100 (aner ikke hvad jeg gør og hvordan jeg finder ud af det), og jeg så sætter´en skuffe i der kun understøtter 33, vil maskinen så arbejde langsommere OGSA når der ikke sidder nogen harddisk i skuffen?
Avatar billede krusell Nybegynder
20. september 2002 - 01:06 #6
ATA33/66/100/133 er den hastighed hardiskene kan overføre data med. Dine kabler skal også understøtte hastigheden.
Hvis du sætter en harddisk der kører ATA33 på et system der ellers kører ATA100 vil alle diske på samme kabel (kun en dog) køre ATA33, selvom de kan klare ATA100.
Så faktisk vil dit system ikke køre langsommere, når harddisken i skuffen ikke er i, men derimod kan du ricikere, at det kører langsommere når du har harddisken i.
Jeg er lidt træt nu, men håber det giver lidt mening det jeg lige skrev

krusell
Avatar billede visto Professor
20. september 2002 - 01:16 #7
krussel: Det giver mening.
Jeg konkluderer - med mindre jeg hører andet - at min maskine IKKE vil køre langsommere (bortset fra måske at miste nogle sekunder ved opstart) med en HD-skuffe i, så længe harddisken ikke sidder i skuffen, og dette uanset hvad harddisk og kabler er for nogen.
Det er nemlig ikke så vigtigt for mig hvad der sker uden HD'en i skuffen, da det er noget jeg relativt sjældent bruger, men det er til gengæld helt afgørende, at jeg ikke får nogen ulempe (bortset fra de nævnte sekunder under opstart) ved at have monteret skuffen.
Også jeg er træt, kigger igen i morgen.